Меломан
Blue Note/EMI, 2002
Джаз/Хард боп
****
Едно от новите издания от серията ремастери на знаменития тонрежисьор Руди ван Гелдър е албумът Roll Call на тенор-саксофониста Ханк Мобли, записан през ноември 1960 г. за "Блу ноут". Мобли, тогава тридесетгодишен, има зад гърба си повече от пет години работа за "Блу ноут" и вече уверено предлага собствени композиции в своите записи. В студиото на Руди ван Гелдер Мобли е подкрепен от звездна ритъм секция - пианиста Уинтън Кели, басиста Пол Чембърс и барабаниста Арт Блейки. Но истинският мощен лидер в този запис е двадесетгодишният тромпетист Фреди Хъбард, който прибавя динамика и напрежение към доста по-лиричния стил на Мобли. Албумът съдържа пет оригинални композици на Мобли и стандарта The More I See You. Стилното и стегнато изпълнение е зададено още с началното парче и музикантите не му изневеряват до края.
Квартетът работи като добре смазан часовник, като острият тон Хъбард изпъква над останалите, а солото му в последната пиеса Тhe Breakdown буквално връхлита като
вихър. Какво по-хубаво от това човек да чуе зрелия Мобли и младия, енергичен Хъбард на едно място?
Grant Green: Matador
Blue Note/EMI
Куул джаз
****
През 60-те Грант Грийн успява да запише толкова много първокласни албуми за "Блу ноут", че някои от тях дори не успяват да видят бял свят тогава. И до днес е непонятно защо албумът от 1964 г. Matador излиза само в японски вариант, и то през 1979 г., да не говорим за късното му издаване в САЩ чак през 1990 г. А това е един от най-хубавите записи на Грант Грийн и класически за "Блу ноут". За разлика от соул и фънк-джаз проектите на китариста този албум е с куул, стрейт-ахед звучене, като импровизациите на Грийн са запомнящи се. За това блестящо представяне отчасти вина имат прекрасните музиканти, които стоят зад Грийн - пианистът Макой Тайнър, басистът Боб Креншоу и барабанистът Елвин Джоунс. Знаменитият джазкитарист не само се явява лидър на ритъм секцията на Колтрейн, но и представя една от най-красивите пиеси на великия саксофонист - My Favourite Things, в свой десетминутен вариант. Повечето от парчетата в албума са доста дълги, като две от тях са на Грийн - заглавното и Green Jeans, едно на Дюк Пиърсън - Bedouin, чиято близкоизточна мелодична линия е загатната в самото заглавие, и едно допълнително поп парче Wifes & Lovers, с което са ни дарили издателите. Разбирателството между музикантите е перфектно, като акцентът естествено пада върху лидера Грийн, чийто благ, ясен и отчетлив тон е радост за ухото. Независимо от високопрофесионалното ниво на албума, той е много слушаем и лесно ще се нареди в редицата от любимите ви дискове.
Kocani Orkestar:Alone At My Wedding
Crammed Discs/Дюкян меломан,2002
Уърлд/ Балкани
***
Четири години след албума "Циганско лято" на сливенския духов оркестър "Карандила", организиран около сватбата и нейното пищно празнуване, друг един знаменит брас бенд от Македония - "Кочани оркестър", посвещава своя нов албум на този толкова тачен от ромите ритуал. Най-важният елемент в една циганска сватба е оркестърът, който свири безспир часове и дори дни наред. Защото обичайната продължителност на една сватба, в зависимост от възможностите на сватбарите и от броя на гостите, е от 3 до 14 дни. В Македония в сватбарското празненство са замесени два вида музикални групи - големият брас бенд, който събира и води сватбарите до мястото, където ще се състои угощението, и малката група, състояща се от солов духов инструмент, певец и ритъм секция - вид лютня и перкусия, която е отговорна за забавлението на гостите по време на пиршеството. За да пресъздадат изцяло празничната атмосфера на сватбата и да дообогатят своето звучене, "Кочани оркестър" добавят вокали, кларинет и банджо. Така оркестърът с мощната ритъм секция - четири туби и тъпан, успява да приеме предизвикателствата и да представи в пълнота сватбарския репертоар от този регион. Затова и песните в Alone At My Wedding се изпълняват на различни езици - македонски, турски и ромски, а мелодиите и ритъмът са от различни части на Балканите. В този албум са изведени на преден план в определени парчета певците Азизов и Николов, а в други е дадено поле за солова изява на тромпетиста Габеров, кларнетиста Демиров и саксофониста Салиев. Отделните песни са свързани с определен момент от сватбарския ритуал и дори са представени позабравени обичаи като късането на ризите на мъжете и запалването им в двора на булката на втория ден от веселието. Както и да протича сватбата, неизменно нейно качество са веселбата, музиката и танцът. А единствено циганският духов оркестър е способен да осигури многодневното сватбарско веселие. Ако ви е скучно и зимната тъга ви обгръща - идете на сватба с "Кочани оркестър".
Patricia Barber:Verse
Blue Note, 2002
Вокален джаз
***
Новият албум Verse на Патриша Барбър е илюстрация за връзката между лириката и музиката. Тук певицата обръща вниманието на слушателя към поезията и го прави активен участник в разбирането на музикалните послания. Това е нещо като опит за създаване на концептуален албум, който разкрива духовните търсения на певицата, която в случая е и автор на музиката и текста на пиесите. Албумът е издържан в бавно, на места леко напрегнато темпо. Прецизните сола на пронизващия тромпет на Дейв Дъглас подчертават акцентите в песните, а стройната и отговорна ритъм секция - Патриша Барбър, пиано, Нийл Алгър, китари, Майкъл Арнопол, бас, и Джоуи Барън и Ерик Монтска, ударни, изгражда плътната текстура на пиесите. Освен това в песента Clues се включва, без това да променя общото меланхолично настроение на проекта, малък струнен оркестър, дирижиран от Клиф Колнът. Издържан в стила на американската бродуейска традиция, но без намек за мелодичността и виталността й, този проект доказва силното присъствие на Патриша Барбър на съвременната джаз сцена. Певицата притежава брилянтна артикулация, толкова важна за осъществяването на замисъла на албума, а добрата вокална техника й позволява да поддържа интензитета на напрежението от начало до край. Накъсаната мелодична линия и изливането на лириката ще ви дойдат в повече, ако сте решили, че ви се слуша нещо неангажиращо ухото.