Най-накрая се слага ред в туристическия пазар
Туристическите агенции в страната се обявиха против новата наредба за лицензиране на туроператорската и туристическата агентска дейност. Тя влезе в сила от 1 октомври с постановление на Министерския съвет. Наредбата определи минимална численост на специализиран персонал от пет човека за туроператор и двама - за туристически агент. При упражняване на двете дейности едновременно минималното изискване е за шестчленен персонал. Освен това лицата, занимаващи се с туристическата дейност на компанията, трябва да имат висше образование или придобита професионална квалификация, да владеят писмено и говоримо най-малко един чужд език, удостоверен с документ, и да имат най-малко две години стаж в областта на туризма. Управителите на дружествата задължително трябва да имат 5 години стаж в туризма, при положение че са с висше образование, или 10 години стаж в сектора при наличие само на професионална квалификация без висше. Фирмите са задължени да приведат дейността си спрямо изискванията до края на годината, в противен случай лицензът им ще бъде отнет.
Заместник-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов (с ресор туризъм) в петък склони да бъдат направени спешни промени в наредбата, но не е ясно в каква посока и на какви отстъпки е готов. Консултациите с браншовите организации започват от днес. Против документа се обявиха Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ), Българската туристическа камара, Съвет по туризъм - София, Бургаската и Варненската регионална туристическа камара и БАТА - Южен регион. Съветът по туризъм - София, и БААТ дори възнамеряват да атакуват наредбата във Върховния административен съд (ВАС), ако не бъде отменена или променена. Наредбата не одобряват дори и членове на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА), въпреки че ръководството на организацията я подкрепя.
----
Как възприемате новите изисквания към туроператорите и турагентите в наредбата за лицензиране?
- Имам добро отношение към наредбата и към духа на новия Закон за туризма. Тя конкретизира правилата на играта и смятам, че най-накрая се слага някакъв ред в българският туризъм. Много високи изисквания се предявяват към туроператорите и това трябва да бъде така, защото има аномалия - има повече туроператори отколкото турагенти. Никъде по света това не е така. Туроператорът създава продукта, защитава го с името си и носи огромната отговорност за неговата реализация. А турагентът е този, който е близо до клиента, трябва да го обгради с внимание, да познава добре продуктите и да ги продава. За съжаление пазарът в България е обратен и с новия закон всъщност се нормализира туристическият пазар.
Правилно ли е решението държавата административно да налага минимална численост на персонала за туроператорите и агентите?
- Може да се спори по този въпрос, но прагът е малък. Един сериозен туроператорски продукт не може да се създаде, ако няма, например, пет човека. Някой ще каже, че само големите фирми могат да си го позволят. Не е така. При положение че компанията има двама души, които продават продукта, ако има и продажба на самолетни билети - по Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), задължително трябва да има двама души. Ето стават четирима и един управител. Не са чак толкова високи изискванията. Не може фирмата да бъде туроператор и турагент и да не разполага с хора, които да продават. Трябва да има поне двама организатори на продуктите. Ако не отговаряме сега на условията, то след една година ще отговаряме.
Но изискванията трябва да се изпълнят до края на годината.
- Това е така. В момента се бунтуват недоволните, че има изискване от пет души персонал за туроператор. Но повечето от тях фактически работят като турагенти, за които изискванията са съвсем малки - само двама души. Затова трябва тези, които сега не отговарят на условията за туроператор, просто да станат турагенти.
Най-много са засегнати малките и средните компании, повечето от които са семейни и ще трябва да бъдат закрити. Смятате ли че това е пазарен механизъм?
- Абсолютно смятам. Защото малките семейни фирми нямат капацитет да станат туроператори. Те имат капацитет да са туристически агенции. Аз имам семейна фирма и туроператорски лиценз. От 13 години съм на пазара и трябва да приведа себе си в съответните рамки.
Ако извършваш турагентска дейност, нямаш никакъв проблем. Само със съпруга си можеш да бъдеш турагент, можеш да управляваш семеен хотел - не е проблем. Напротив, колкото повече агенции има на пазара, толкова по-добре за българския туризъм, защото потребителят ще е защитен. Абсурдно е 2000 души в София да създават продукти за Гърция например. Получава се така, че всеки клиент се записва при различен туроператор, а накрая всички се събират, защото 2000 фирми не могат да съберат една група. Пазарът е свит и туристите не знаят с кого пътуват. При това положение туроператорът функционира като турагент и потребителят не знае с кого пътува. Това е дисонанс, който трябва да се оправи.
По този начин няма ли да се монополизира пазарът?
- Няма да се монополизира в никакъв случай. Абсурдно е в страната да има 1000 туроператори и 500 агенции. Трябва да е обратното.
Изискването за професионална квалификация на служителите във фирмата ще ограничи ли достъпа на млади хора?
- В никакъв случай. Изрично е посочено, че за агент по продажбите е необходимо професионална квалификация. Нито пише колко години да бъде, нито пък за висше образование. Минимален стаж от две години обаче трябва за организатор в туризма. Не може от студентската скамейка, без да е работил, да се стане организатор, защото трябва да създава продукт. Докато агентът по продажбите само се запознава с продуктите и ги предлага.
А по отношение на условията за управителите?
- За управителя съм абсолютно категорична. Ако има висше образование, е необходимо да има 5 години трудов стаж. Елате при мен в офиса и ще видите. Хората тръгват от студентската скамейка. Взимам ги на три месеца стаж, докато са студенти в трети курс. Работят две години като агенти по продажбите, след това стават организатори, защото това е естественият ход на бизнеса. След като такъв служител работи пет години, може да бъде направен управител.
Има и изискване от 10 години стаж за управител без висше образование, но да е с професионална квалификация. Получава се парадокс, че собственик на фирма, който няма висше образование в туризма, но работи например от 5 години на пазара, не може да управлява бизнеса си.
- Това е заварено положение. Този човек, който работи от 5 години и няма висше образование и си управлява фирмата, да бъде любезен да си наеме професионалист, който да управлява за следващите 5 години, докато се образова. Заплатите в туризма не са чак толкова високи. Ще завърши курсове за професионална квалификация или висше образование. Останалите туроператори, които работят по-малко от пет години, или тези, които тепърва ще се лицензират, ще трябва да се съобразят с изискванията и да си наемат външни лица с опит. Това е сериозно нещо и навсякъде по света работещите в сектора трябва да са завършили туризъм.