Влакове с цвят червено Ferrari ще кръстосват Италия
Пътниците на новите влакове-стрела, които са готови да фучат из Италия от март догодина, имат оправдание да се сещат за колите Ferrari, когато видят ниския нос, яркочервените одежди и лъскавия интериор.
Шефът на легендарната марка Лука Кордеро ди Монтедземоло всъщност е един от акционерите в първия частен оператор на високоскоростни влакове в Европа - Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV).
Компанията, основана през 2006 г. след решението на ЕС да отвори железопътния транспорт за повече конкуренция, е инвестирала 1 млрд. евро, за да раздвижи пътническите превози в Италия. NTV обещава бързо пътуване и луксозно обслужване под марката Italo. Компанията копира модела на авиолиниите – ако резервираш рано и избереш час извън пиковите, пътуваш евтино. Така красивите влакчета ще са достъпни за ударените от кризата италианци.

Красиви и отвътре
Вътрешността на влака ще има три различни класи на пътуване, в които пътниците ще имат достъп до безжичен интернет, който не спира дори в тунелите, телевизия или храна, сервирана им от специално обучения персонал (вагон-ресторант няма). В единия край на композицията ще има и киновагон.
Според очакванията на собствениците висококачественото обслужване ще помогне на NTV да вземе межу 20 и 25% дял от пазара на пътнически влакове (в момента той е в ръцете на държавния монополист Trenitalia) и да излезе на печалба само за три години.

Предизвикателството на цените
Ако високоскоростната услуга се окаже успешна, NTV може да се опита да се състезава с Trenitalia и на регионални маршрути, където според клиентите й държавната компания не се старае достатъчно. Графичният дизайнер от Венеция Лучия Казарин казва, че с радост ще използва услуга, която дава по-високи от средните стандарти за честите й влакови пътувания.
"Трябва да имате предвид, че Italo ще се състезава с доста разочароваща услуга", казва тя. "Но цените на билетите в сегашната ситуация ще бъдат истинското предизвикателство за Italo."
Въпреки лукса според изпълнителния директор на NTV Джузепе Скиароне Italo ще остане достъпен. "Цените ще зависят от часа и деня, както и от сезона, но всички ще могат да си позволят да пътуват с нас."
NTV смята да пусне до 50 маршрута на ден. Група от 25 влака ще свързва Торино (в Северна Италия) със Салерно (в южната част на страната) през Милано, Рим и Неапол със скорост 300 км/ч – максималната позволена в Италия.

Ново поколение
NTV ще използва влаковете AGV, построени от френската транспортна и инженерна компания Alstom. "AGV няма да е първият влак, който ще се движи с тази скорост в Италия, но ще бъде най-модерният", коментира вицепрезидентът на Alstom Transport Бруно Сол-Ролан.
AGV са по-тихи и евтини за използване от предшественика им и освен това са по-просторни, защото моторите са под всеки вагон, а не в два локомотива в краищата на влака. "Новите ни клиенти не се интересуват от технологиите. Те искат да имат влакове за всекидневни пътувания и ги вълнува колко ще струва това", казва Сол-Ролан.
С появата на конкуренция държавните оператори се оглеждат за нови възможности и често влизат в съседни страни. Френската SNCF има 20% участие в NTV и разглежда компанията като потенциален вход към италианския пазар. Trenitalia пък заедно с френската група Veolia ще пусне първата частна влакова услуга във Франция.