Българинът се ориентира към е-плащания
За текущия месец се очаква числото на финансовите операции през ePay чувствително да надхвърли достигнатите през август 7045, твърди Гергана Панайотова, специалист в отдел “Работа с клиенти” в "Датамакс". Според нея две са основните причини за високия ръст на транзакциите. От една страна постоянно се увеличава броят на клиентите, които се ориентират към е-плащанията. От друга - към системата са се регистрирали нови търговци като "Мобилтел", "Глобул", БТК и "Софийска вода", което мотивира вече регистрирани потребители да плащат сметките си към тях чрез ePay.
Като потребители на системата за електронни разплащания са регистрирани над 21 866 физически и юридически лица. Партньорите на еPay, които предлагат плащането на разнообразни стоки и услуги към тях да става през интернет, са 67. Така крайните потребители имат възможност да
плащат онлайн сметки за ток, парно, телефон
такса за кабелна телевизия и данъци. Клиентите на системата могат също да нареждат плащания през интернет, както и да пазаруват онлайн от български електронни магазини. Регистрацията е безплатна и за физически, и за юридически лица. Тя става онлайн, като за целта е необходимо да се попълни формуляр, достъпен на сайта www.epay.bg. Единствената такса, която потребителите плащат, е 1 лв. при регистрация на дебитната карта, от която ще се извършват плащанията. Задължително изискване за ползването на ePay е клиентът да разполага с карта, издадена от една от 19-те банки, включени в системата.
Повишеният интерес към електронните плащания у нас стана причина и за осезаемото популяризиране на този тип услуги. Като пример може да се посочи съвместната програма на портала Abv.bg и СИБанк за издаване на
безплатната местна и международна дебитна АБВ клуб-карта
Тя е единствената инициатива у нас, одобрена от Europay. С нея потребителят може да се разплаща електронно през ePay, както и да получава отстъпки от 3% до 9% във всички търговски обекти, партньори на програмата: ресторанти, барове, магазини, предплатени мобилни комуникации, интернет достъп и други.
Според Любен Белов, председател на управителния съвет на "НетИнфо БГ" АД, българите се възползват от инициативата. Доказателство за това е фактът, че се наблюдава съществена разлика в съотношението на плащанията през банкомати към тези през POS терминалите в търговските обекти при използването на стандартна дебитна карта и AБВ клуб-карта. “При притежателите на обикновена дебитна карта то е 90:10, а при тези, които използват нашата карта - 65:35”, конкретизира Белов.
Според него ролята на Abv.bg е да популяризира програмата: “Наскоро реализирахме съвместна промоция с БТК. Тя се състоеше в това, че всеки клиент, който заплати сметката си за телефон през интернет, получава подарък. Като резултат от промоцията наблюдавахме сериозен ръст в плащанията онлайн.”
Постигнатите до момента резултати са и причина от Abv.bg да очакват значителен ръст в е-разплащанията у нас. “Голяма роля за развитието на електронните плащания ще изиграят крупните търговци. Радвам се, че нашата програма се приема добре от БТК, "Мобилтел", Sofia Land и др., като наскоро се очаква в нея да се включи и "Глобул”, заяви Белов.
Алтернативна форма за разплащане в интернет предлага и системата Pay.bg, която работи от около година. Услугите й са насочени към българите, които желаят да пазаруват онлайн от произволни сайтове в мрежата. За целта не е необходимо потребителят да притежава кредитна карта за международни разплащания като VISA или MasterCard, а само да има e-mail адрес и достъп до интернет. Според Христо Русев, собственик на Pay.bg, предимство на системата е, че тя предлага строга анонимност за своите клиенти: “Потребителят за нас е просто един номер. Така той може да пазарува стоки и услуги от интернет, без те да се появят в месечното му извлечение.“
Политика на Pay.bg е услугите, които системата предлага, да не се рекламират широко. Клиентите се набират чрез препоръка. До момента са набрани 186 потребители, като техният брой се увеличава.
Според собственика на Pay.bg, се очертава
добро бъдеще за бизнеса с електронни разплащания
Затова той очаква в скоро време да се появи конкуренция, която да спомогне за развието този бизнес. Партньори на Pay.bg са ПИБ и Централна кооперативна банка.
Микроплащанията са друга лесно достъпна форма за разплащане в интернет. Системата за разплащания за услуги чрез универсалната предплатена карта e-card стартира през юни 2002 г. Потребителите на е-card въвеждат потребителското си име и парола от гърба на закупената от тях карта, за да пазаруват продукти и услуги от партнйорите на е-card.
"Ръстът на транзакциите се измерва в пъти, което според нас е нормално, тъй като това е съвсем нов пазар, начините за разплащане, които предлагаме, са лесни за използване, а и e-card е достатъчно популярен и добре разпространен продукт. Общият брой транзакции осъществени чрез нашата система за първото шестмесечие на годината е над 250 000", обясни Димитър Ганев, управител на е-card. Универсалните карти на е-card се ползват месечно от около 15 хиляди потребители, които могат да си правят справки в системата за фирмено проучване на ДАКСИ, да ползват интернет и VOIP телефония в целия свят, да купуват статии, лога и мелодии за телефони, както и да играят в online версията на играта "Стани богат".
"Най-голям брой транзакции чрез нашата система са реализирани за играта "Стани богат" online, която се оказа движещата сила за създаване на пазара за микроразплащане чрез e-card", допълни Димитър Ганев.
"Дир портфейл" e системата за микроплащания на Dir.bg и може да се ползва за пазаруване в страниците на портала. Въпреки че се занимават с разплащания по интернет от три години, Dir.bg въведоха микроразплащанията в началото на тази година. "Дир портфейлът" прилича на виртуална банкова сметка, която захранвате, като внасяте пари, купувайки си предплатена карта на Dir.bg, по банков път с превод от всяка банка в България или чужбина или с дебитна картa (ePay.bg). Пазаруването се изрзява във въвеждане на име, парола и код за сигурност.
"Реално системата за онлайн разплащания работи от Нова година и ако не се смята затишието през лятото, транзакциите растат с около 10% месечно", каза Владимир Жеглов, изпълнителен директор на Dir.bg. Ако имате "Портфейл", можете да пазарувате всичко, свързано с интернет достъп - поща, хостинг, домейн, информация, онлайн реклама, но така също много предметни стоки - от цветя до цифрови фотоапарати. Тенденцията, която се очертава, според Владимир Жеглов, е за скок в online разплащанията в последното тримесечие на годината.
- - -
Първият български електронен магазин, от който ще могат да пазаруват клиенти от чужбина, ще бъде открит в най-скоро време, съобщиха от Pay.bg. За разлика от съществуващите досега от него ще може да се пазарува с кредитна, а не с дебитна карта, както това става в България.
Освен към клиентите в чужбина услугата на Pay.bg е ориентирана и към корпоративни потребители. Търговци и производители ще имат възможност да предлагат своите стоки и услуги в чужбина онлайн. Те ще се регистрират в Pay.bg по стандартния начин, като за целта е необходимо да имат интернет страница на български или съответния език.
- - -
Списък с партньорите на аbv.bg:
Заведения / Отстъпка
Кръчма “При Яфата”/ 1-4%
Кръчма “При Яфата”/ 2-4%
Ресторант “Модерато”/ 6%
Бистро “Трикракото пиле”/ 9%
Бар Living Room/ 6%
Бар By the way/ 4%
Клуб “Боло”/ 9%
Ресторант “АМБЪР”/ 7%
Пъб “Бекграунд”/ 4%
* * *
Магазини/ Отстъпка
Global Co. (GSM апарати и аксесоари)/ 3%
Zen (сувенири и подаръци)/ 9%
Concord (парфюмерия и козметика)/ 9%
Карина (парфюмерия и козметика)/ 8%
SASCH (дамска и мъжка мода)/ 5%
GEOX (обувки)/ 4%
* * *
Други / Отстъпка
Фризьорски салон Frizzy/ 7%
Коли под наем “Тийм ауто”/ 4%
Коли под наем “Рент авто”/ 7%
Туристическа агенция “Четири сезона”/ 3%