Харолд Уелър: За музикантите има много митове

Харолд Уелър: За музикантите има много митове

Харолд Уелър, директор и главен диригент на филхармонията на Лас Вегас и един от най-успешните музикални мениджъри в САЩ, пристигна у нас по покана на радио "FM+", за да дирижира концерта на Младежкия оркестър на "Класик ФМ клуб" в сряда в зала България. Ще бъде изпълнена музиката от "Властелинът на пръстените", "Титаник", "Уестсайдска история".

"Професор Уелър е създал и развил четири оркестъра, които продължават концертната си дейност до днес.

През 1997 г. основава филхармонията на Лас Вегас. Започва професионалната си кариера на 20 години, когато за пръв път е ангажиран да дирижира опера в музикалната консерватория в Синсинати. Като признание за артистичните му постижения Уелър е отличен пожизнено с титлата диригент-лауреат.

През 1995 г. обсерваторията на Флагстаф нарече астероид на неговото име, а през 2003 година е удостоен от Търговската камара на Лас Вегас с награда за цялостно творчество.

Неговите оркестри са свирили с изпълнители като Андреа Бочели, Пласидо Доминго, пианистите Джон Браунинг и Сантяго Родригес, певицата Сара Брайтман.

В: Защо приехте поканата да дирижирате в България?

- И мен като всеки човек ме привлича непознатото, авантюрата.

В: А защо избрахте предимно филмова музика за концерта?

- В Лас Вегас свирим доста неща на Джон Уилямс - един от най-големите филмови композитори. Харесвам този вид музика. Хората не осъзнават как им въздейства. Когато ходя на кино и жена ми ме пита дали ми е харесал филмът, аз й отговарям, че не съм разбрал нищо от него, защото съм слушал музиката.

В: Имате ли впечатления от българските музиканти?

- В оркестъра на Лас Вегас имаме трима българи. Те са прекрасни музиканти, добре подготвени технически, много сериозни, по-мотивирани от другите, защото виждат голяма възможност в тази своя работа.

В: А вие как станахте музикант?

- Това беше детската ми мечта. Щастлив съм, че тя се изпълни. Не мога да повярвам, че ми плащат за това, което най-много обичам да правя.

В: В музиката успехът се постига с много труд. Това лиши ли ви от нещо?

- Мит е, че музикантите трябва да стоят часове наред затворени и само да свирят. Музиката не ме е лишила от нищо. Занимавах се със спорт, момичета...

В: Какво друго не знаят хората за професията на диригента и има ли други митове, които бихте опровергали?

- Повечето мислят, че дирижирането е лесно нещо, просто заставаш и ръкомахаш. Всъщност това е много сериозно занимание. Трябва да усещаш музиката, да разкриеш истинската й същност. Освен това добрият диригент трябва да достигне висша форма на взаимодействие с публиката. Музиката носи различни настроения и ти трябва да си в синхрон с тях. Понякога се случва да загубиш чуството за музиката, защото си изморен, и тогава влиза в действие актьорската ти дарба, която ти помага да преодолееш моментната криза.

Един от митовете за музикантите е, че те трябва непременно да са темпераментни. Сред моите кумири е Джордж Сел - той е много интелектуална, хладна натура, но ражда топла, чувствена музика. Тосканини се е славел със своя темперамент, но има много творби, от които лъха студенина.

В: Спомняте ли си случай, в който е станал провал на сцената?

- Не точно провал. В Аризона палката се счупи в пръста ми и ме нарани, потече ми кръв. Музикални грешки не съм правил.

В: Композирате ли?

- Пишех музика, но не я харесвах и затова спрях.

В: Рядко хората на изкуството са добри мениджъри...

- Аз съм изключение. За това ми помогнаха родителите - баща ми беше в автомобилния бизнес. Той никога не живееше над възможностите си, беше без претенции, не караше хубава кола. Аз също съм реалист, когато става въпрос за пари. Много артисти нямат практичния усет как да използват изкуството си, не са целенасочени. В мениджмънта на оркестъра е важно да имаш бизнес чувство, да не поемаш рискове без финансово обезпечение. Винаги съм имал късмет в работата си и постоянна материална помощ - това е една от гаранциите за успех.

В: Какъв е бюджетът на оркестъра на Лас Вегас?

- 1.5 млн. долара. Той идва от билети, от рекламите по плакатите, спонсорство. Този бюджет ни позволява 74 музиканти на договор, 9 души административен персонал, 18-20 концерта годишно - музикантите в Лас Вегас са скъпи. Тези пари са доста малко в сравнение с бюджетите на оркестри от Сан Франциско и Ню Йорк от по 50 млн. долара, където администрацията е колкото броя на музикантите. Парите идват, когато хората имат доверие в теб, а това са формации на стотици години, изградили име.

В: Печеливш бизнес ли е воденето на оркестър?

- Музикантите са добре платени и осигурени. Така сме направили нещата, че винаги да имаме малък резерв и никога не започваме сезона от нула. Надявам се, че в близко бъдеще бюджетът ни ще скочи на няколко милиона.

.

.