Конкуренти подяждат успеха на диетата "Аткинс"
Разочаровани от неуспешни диети и ентусиазирани от положителните отзиви за хранителния режим на Аткинс, милиони американци с наднормено тегло се обръщат към храните с ниско съдържание на въглехидрати, създавайки диетична мания, която според онлайн изданието business2.0.com ще генерира продажби за $10 млрд. през тази година.
Бизнесът е по-добър отвсякога за производителите на нисковъглехидратни храни, но за Atkins Nutritionals - пионера на този пазарен сегмент, нещата не изглеждат толкова розово. Новите конкуренти на компанията, основана през 1989 от д-р Аткинс, са гиганти като Unilever и Sara Lee, които искат парче от нейния бизнес пай. Дори и книжната империя на Аткинс е под заплаха: "Новата диетична революция на д-р Аткинс" прекара 297 седмици в класацията на New York Times за книги със съвети, но това не попречи на нова книга за вариант на нисковъглехидратната диета, която специалисти препоръчват като по-здравословна от "Аткинс", да продаде 5 млн. копия. Според business2.0.com инерцията, набрана от конкурентите, е толкова силна, че може да изтласка Atkins Nutritionals от нишата на диетичния пазар, която тя самата създаде. От 18 800 нови храни и напитки, дебютирали на американския пазар през 2003 г., 3.4 процента се рекламират като продукти с намалено съдържание на въглехидрати; увеличението спрямо 2002 г. е със 126 процента.
Но само 56 от новите продукти са на Atkins Nutritionals.
Онлайн изданието отбелязва, че една от причините за позанемарения мениджмент на марката Atkins може да е смъртта на основателя на компанията при нещастен случай и навлизането в управлението на частна инвестиционна компания, водена от Goldman Sachs и Parthenon Capital.
Въпреки тези сътресения прогнозите са за удвояване на приходите на Atkins Nutritionals до $200 млн. за 2003.
Смяната по върховете обаче съвпадна с апогея в популярността на нисковъглехидратните храни и опитите на Atkins Nutritionals да навакса изоставането се фокусираха в две насоки: нови продукти, разработени за привържениците на традиционната Аткинс диета; и партньорство с компании като веригата за сандвичи Subway и ресторантите TGI Fridays, на които Atkins Nutritionals лицензира употребата върху нисковъглехидратни продукти на своето лого - червено "А".
Навлизането на Atkins Nutritionals на масовия хранителен пазар е логично, отбелязва business2.0.com, имайки предвид, че само 17 млн. американци спазват стриктно нисковъглехидратни диети, но около 59 млн. контролират количеството на въглехидратите в храната си.
Шефовете на Atkins Nutritionals пазят в тайна стратегията за развитието на компанията, но според Питър Фейдър, професор в Wharton School, Пенсилвания, червеното "А" трябва да търси партньорства навсякъде по примера на Intel и популяризацията на неговото лого Intel Inside. Atkins Nutritionals трябва да се развива като life-style марка не само за храни, но и за спортна екипировка и козметика, казва Фейдър за business2.0.com.
Онлайн изданието цитира Nike като пример за компания, внезапно добила масова популярност и успяла да я запази.
В началото на 70-те години на миналия век Nike е все още тясно специализиран производител на обувки за бягане. Но след като Америка се вманиачва на тема фитнес, Nike скача на гребена на вълната с гама от обувки за най-различни спортове и агресивно навлиза на сегментите за спортно облекло и часовници. Ще успее ли червеното "А" да повтори успеха на "запетайката"? Само ако компанията майка може да издържи на темпото.
----------
Въглехидратите, особено тези, които се възприемат лесно от организма, отприщват приток на "проста" захар в кръвообращението, което кара панкреаса да отделя прекомерно количество инсулин, което от своя страна прави отслабването почти невъзможно. Аткинс елиминира въглехидратите от менюто и поддържа кръвната захар на стабилно ниско ниво; така тялото е принудено да изгаря "складирани" мазнини като източник на енергия и в резултат топим килограми. Така че протеините и мазнините се оказват най-добрите ни приятели и спокойно може да си похапваме пържоли, риба, пилешко, сирене, сметана и масло. Но трябва да се сбогуваме с хляба, пиците, макароните, боба, сладоледа, сладкишите и всички други храни с висок гликемичен индекс.