Не си милиардер? Майка ти е виновна
Броят на бизнес катедрите и професурите в САЩ се е увеличил от 237 през 1999 до 406 през 2003, според фондацията Ewing Marion Kauffman, но филмът "Лимонадените истории", който изследва приноса на майките за формирането на предприемачески дух у децата, подсказва, че много от това, с което в училище подготвят бъдещите успешни бизнесмени, те вече са научили от майка си.
Бизнесмените, наследили амбициозни бащи, са често срещано явление. Тед Търнър, Рупърт Мърдок и Доналд Тръмп са три от най-известните примери. Но според теорията, която "Лимонадените истории" изследва, майката е тази, която нерядко запалва предприемаческия хъс.
Мъжете често обвиняват майките си за неуспешния си социален живот, но филмът потвърждава съмненията на онези, които искат да ги обвинят и за професионалните си провали.
Лимонадените истории са на Ричард Брансън, собственик на Virgin Group; Ръсел Симънс, собственик на звукозаписното студио Def Jam; Артър Бланк, един от основателите на най-голямата в света верига магазини за стоки за бита и строителството Home Depot; и Кей Копловиц, основател на медийната компания USA Networks.
Във филма Брансън разказва как се е научил да поема рискове от майка си, която е била пилот по време на Втората световна война. Бланк пък разказва как неговата майка - вдовица с малко дете, успешно управлявала собствен бизнес.
"Впечатляващо е, че много от майките, които се появяват във филма, са расли по време, когато от жените не се е очаквало да работят. Въпреки това тези жени не са се страхували от риска и са окуражавали децата си да рискуват, за да постигнат мечтите си. Тези майки също така подкрепят децата си и по-късно в живота, когато те се сблъскват с провали. И Брансън, и Симънс твърдят, че са щели да изгубят бизнеса си, ако не са получили заеми от майките си в последния момент", казва
режисьорката Мери Мацио.
В същото време женското присъствие на пазара за рисков капитал намалява, отбелязва "Форбс", цитирайки проучване на Kauffman, което показва, че само 10% от високите постове в индустрията са заети от жени.
Според същото изследване жените са били начело на 28% от всички американски фирми през 2002 г. - сегмент, който осигурява 10 млн. работни места и генерира продажби за $1.5 трилиона. Жените предприемачи обаче получават само 4 до 9 процента от наличния рисков капитал.
"Пазарът за рисков капитал е един от последните бастиони на мъжкото господство в бизнеса," казва Карл Шрам, президент на фондацията Kauffman, и отбелязва, че ситуацията с жените, които работят с рисков капитал днес, е подобна на ситуацията с жените адвокати през 1985 г., когато те бяха само 13%, а сега вече са почти една трета.
Друго изследване на фондацията заключава, че отсъствието на жените от бизнеса с рисков капитал не е фатално, защото повечето нововъзникващи фирми не използват такъв капитал, а се създават от приятели или семейства.