Компаниите ще подобряват достъпа си до специфична информация в мрежата
Google превърна тази нужда в успешен бизнес, и то забележителен. Служители, работодатели и регулаторните органи желаят незабавен достъп до информацията. Проблемът с намирането на нужната информация за постигане целите на големи и със сложна структура компании или на правителствени агенции поставят на преден план нови технически изисквания и отговорности. Компаниите в сектора на високите технологии вече се хвалят, че технологиите им са далеч по-модерни от тези на Google и че представляват новата вълна в търсенето на инфо. Историята на търсачките въобще не е свършила.
Напротив, тя тепърва започва, смятат от британската технологична компания Autonomy. Устройствата, които се ползват в момента, са само малка част от потенциалните възможности според Autonomy.
Все по-честото използване на търсачките отразява големия ръст на неструктурираните данни, които съществуват в мрежата и в информационните база данни на компаниите. Структурираните данни, както подсказва названието, са организирани в база, разположени са в табуларни форми, лесно е да се подбере и анализира.
Неструктурираните са неорганизирани по същество - нещо, което е характерно за входящите имейли и уърдовски файлове, от които обаче се извлича голяма част от информационния поток и тъкмо в това се състои проблема на компаниите. Според някои анализатори търсачката на Google е доста полезна за уеб пространството като цяло, но не среща специфичните нужди на корпорациите. Също така търсачката, която ще е от полза за компаниите, трябва да посрещне далеч по-високи стандарти за точност, отколкото тази на Google предлага.
Информацията може да се наложи да бъде изтегляна от над 200 различни формата на текстови документа, което е далеч повече от стандартния HTML, PDF и Word, които са използвани от уеб мрежата. Това са проблемите, над които сега работят хиляди софтуерни специалисти, опитващи се да измислят нови алгоритми с цел подбор на релевантна информация.
Други нерешени проблеми, които притесняват компаниите, са проектоданъчното облагане на уеб бизнеса и дейността по ръба на закона, която е свързана с т.нар. персонализация - при търсенето на необходимата информация потребителите се сблъскват с данни, които са определяни като лични и строго конфиденциални и се подлагат на опасности от съдебно преследване.
Изпращането на реклами към потребители, чието търсене в мрежата се проследява, също е обект на съдебни дискусии. Негативните моменти при търсенето на информация е свързано с чисто порочната психологическа нагласа на служителите да не задават конкретни параметри в търсачката, а в същото време да желаят да получат специфични резултати, според маркетинг директора на норвежката FAST Али Риас. Различни отдели в една компания често желаят да получат различна информация при зададена една и съща дума.
Тъкмо над проекти за намиране на конкретни резултати работят сега специалистите от масовите търсачки като Yahoo и Google, пише "Файненшъл таймс". Отгатване на отговорите, които потребител би искал да получи в зависимост от позицията, която заема, е един методите за постигане на желания резултат от търсенето. Въпреки ужасно големия обем работа, която предстои, експертите в бранша прогнозират, че скоро ще бъдат регистрирани нови по-добри търсачки, и то това ще бъде осъществено по-скоро отколкото всички предполагат, както казват от Autonomy.
И докато добиването на конкретна информация от мрежата все още предстои да бъде тепърва усъвършенствано, мнозина анализатори са сигурни в доброто бъдеще на компании, предлагащи търсачки като Yahoo и Google. Повод за това са нарастващите приходи от реклами на тези дружества и IPO-то, което осъществи Google.
Търсачките вече си спечелиха имидж на неизменен компонент от уеб инфраструктурата. Мнозина виждат голям бъдещ потенциал в предприятия, продаващи софтуер за търсене на информация. И тяхната инвазия, и нарастващо значение не се отдава на някаква модна тенденция в сектора, а на реална нужда за ползващите я.
С цел оптимизиране на печалбите редица компании изнесоха дейността си, свързана с уеб търсачките в самостоятелни поделения - AltaVista, FAST, Inktomi and Ask Jeeves. Насочването на рекламните потоци към уеб пространството, определяно по критерии на търсене е един от най-динамично развиващите се сегменти в сферата на високите технологии в момента.
Из материали по чуждия печат