Христо Донев: Приватизацията на БМФ ще подобри положението на параходството
собствена шипинг компания - "БСМ шипинг". Управлява я до септември 2003 г., когато е назначен за изпълнителен директор и член на съвета на директорите на Параходство "Български морски флот" (БМФ).
В: Какви са резултатите на БМФ за полугодието?
- Печалбата на БМФ за шестмесечието след данъчно облагане е в размер на 26.149 млн. лв., като за същия период на миналата година сме отчели загуба от 32.506 млн. лв. Тук искам да подчертая, че печалбата от оперативна дейност е 21.415 млн. лв. при загуба от оперативна дейност за шестмесечието на миналата от 6.440 млн. лв. При отделните видове плавания най-голям ръст се забелязва в трамповото плаване, където от 7.674 млн. лв. за първите шест месеца на 2003 година печалбата сега е 19.247 млн. лв. Губещото огромни суми до 2003 година контейнерно плаване вече е преструктурирано. Пет кораба от тази дивизия са дадени на тайм чартър, а седем работят по линия "Булкон сервиз". През шестмесечието на тази година също се отбелязва загуба, но за дванайсетте кораба тя е 108 хил. лв. През първите шест месеца на 2003 година тази загуба е била 13.896 млн. лв. По така наречената линия NCL, която обслужва Черно море, Средиземно море и Западна Европа, работят пет кораба - три на тайм чартър и два на спотовия пазар. Печалбата за шестмесечието е 2.076 млн. лв., докато за същия период на 2003 година направлението отчита загуба от 1.876 млн. лв. При химикаловозите и продуктовозите се отчита загуба от 1.283 млн. лв. за шестте месеца на тази година, докато за миналата година са били на печалба от 800 хил. лв. Тук веднага обяснявам, че загубата се дължи на повишените изисквания за амортизационни отчисления за този тип кораби, след като от тази година БМФ е задължено да прилага Международните счетоводни стандарти. В направление Средиземно море имаме три кораба, които за полугодието ни носят печалба от 106 хил. лв. При фериботното плаване също бележим ръст. Очаквам като цяло годината да бъде изключително добра за БМФ, още повече че в баланса на дружество още не са вписани и средствата от продажбата на 75% от "Булярд корабостроителна индустрия" АД, както и приходите от продажбата на други активи от бившата Варненска корабостроителница.
В: Как постигнахте този резултат?
- Може би постигнатите резултати са и причина за атаките срещу БМФ и персонално срещу мен. Тук трябва да отбележа какво беше положението през септември миналата година. Аз приех БМФ в момент, в който дружеството беше в реален фалит. БМФ имаше задължения към фирми около 16 млн. долара. Параходството беше кредитирано безлихвено от тези фирми и никой не им казваше дали и кога ще се разплатят с тях. В същото време контейнерното плаване носеше около 2 млн. долара на месец загуби. Задграничните дневни пари на моряците не бяха плащани
от пет месеца. В момента нямаме задължения към фирми и плащаме до 20-о число на месеца задграничните дневни за предходния месец. Аз винаги съм казвал, че добри резултати се получават след създаване на добра организация. Смятам, че с идването си започнах преструктуриране на отдели и пренасочване на хора, за които знам, че са ценни на други места. Това е една от главните причини. Голямата част от договорите са сключени преди моето пристигане и продължаваме да ги изпълняваме. Те са сключени по друго време и за други неща, които не искам да коментирам.
В: Как и кога ще рефлагирате 23-те кораба, които в момента са под удобен флаг?
- Започва рефлагирането на корабите. Има назначен човек, който да движи този процес. Тази седмица започваме с кораб "Варна". Той е контейнеровоз, плаващ под малтийски флаг. Имах среща с представители на Морска администрация и стратегията за връщането на корабите ни под български флаг е ясна. Въпросът е да се намери подходящо време за изработване на новите документи и извършването на преглед. Зависи къде ще бъдат корабите, защото искаме този процес да бъде съпътстван от малки разходи. По тази причина ще ги рефлагираме в европейски пристанища, където има наш консул. Той ще бъде инструктиран за издаването на един временен акт за националност, който впоследствие ще бъде заменен от постоянен акт за националност. За корабите, които са ипотекирани пред чужди банки, ще сключим беърбоут чартър. Ипотеката остава в съответния флаг, например
малтийски, а пък ние с малтийската компания сключваме договор за беърбоут чартър и можем да вдигнем български флаг.
В: Как ще коментирате доклада на дирекция "Фирмено управление" в МТС, според който БМФ е ощетявано при сключване на договори за тайм чартър?
- Не искам да коментирам конкретиката в доклада на експертите от Министерството на транспорта и съобщенията. Когато нещо е свършено, винаги се намира някой да каже "аз щях да го свърша по-добре". До момента, до който не внеса нашия доклад по същата тема, няма да коментирам. Такава е договорката с министерството - ние да отговорим на доклада. По принцип не приемам насериозно изводите от доклада най-малкото заради точка 7 от него, която се отнася за оценка на риска. Там пише дословно: "Рискът на проверяващия екип да допусне грешка беше определен като висок.
Проверяващият екип оценява този риск като висок поради следните причини - дейността на проверявания обект (БМФ) е сложна предвид обстоятелството, че в нея са включени дейности с определена специфика, както и поради факта, че цялата документация е на английски език." Питам се как могат да дават съвети на някого, след като те не познават материята и сами оценяват риска като много висок за допускане на грешка!?
От февруари тази година имаме заповед, която ни кара подадените от нас оферти и отговорите на съответните фирми да бъдат изпратени във "Фирмено управление и контрол" на министерството. Те разрешават фиксировка на тези кораби, които предлагаме. Ние не се обвързваме с коментар с това дали съответен чартьор е добър или не, защото това не е наша работа. Не се страхувам, защото съвестта ми е чиста.
В: Каква е най-добрата формула за приватизация на БМФ?
- Това не е моя сфера на работа и просто не искам да се обвързвам с даване на препоръки. Не съм специалист. Моето мнение се иска и аз ще го дам при разработката на стратегията за приватизация на параходството. По принцип аз смятам, че за да се запази БМФ, не бива да се допускат грешките, които са допуснати в съседни на нас държави. Там на места държавният флот беше приватизиран на парче и в момента националните им превозвачи са унищожени. Аз поддържам мнението, че трябва да се запази българският флаг. Това донякъде ще закрепи БМФ като едно цяло. Смятам, че с приватизирането дори и на 30%, както се говори, намесата на частния бизнес в параходството ще подобри значително резултатите на дружеството.
В: Кажете повече подробности за анонсираната от министър Василев емисия корпоративни облигации, които БМФ ще издаде?
- Идеята е от два месеца и е в ръцете на члена на съвета на директорите Димитър Костадинов, който има опит в тази сфера. Съветът на директорите му постави задача да състави проект и да изготви оценка. Тогава можем да внесем конкретно предложение до министъра на транспорта и той ще реши дали това ще се направи. Има клауза в един от договорите ни за кредит с ING и Loyds, където е забранена приватизация до изплащане на кредита. Кредитът изтича през 2005 г. и по него остават 13 млн. долара задължения. Имаме идеята с парите от евентуална емисия облигации да погасим предсрочно този кредит, за да отпаднат ограниченията.
С оглед добрите резултати на дружеството считам, че можем да го направим и без емитирането на облигации. Но нашата идея е да емитираме повече облигации, отколкото са нужни за погасяване на този заем с 10-20 млн. лева, за да започнем ново строителство.
В: Какво е състоянието на задграничните дружества?
- В момента това са дружества, които обслужват най-вече фериботното плаване. По принцип мога да кажа, че издръжката им идва от обслужването на тези линии. Някаква друга дейност те нямат. Не са на загуба, но в момента правим известни реорганизации в тях. Нямаме и решение да ги продаваме засега.
В: Каква ще е съдбата на "Булкон сервиз"?
- Моята идея беше веднага да закрием този сервиз, каквото и да ни струва това. Отдаването на този тип кораби на тайм чартър ще доведе до 20 млн. долара печалба на година от тях. Смятам, че работим в тази насока. Линията като такава се е изчерпала и е морално остаряла. Тя не може да печели в този си вид. Смятам и там да направим някакви реорганизации.
В: Кога ще започне строителството на нови кораби?
- Това е основен и много важен въпрос. Започнах разговори с министър Василев по този повод отдавна. Още с влизането на кораба "Българка" в състава на БМФ. Месец преди това имаше идея той да бъде продаден, за да могат да се погасят кредити. Успяхме обаче да наберем средствата и не се наложи продажба. Идеята е следната - да построим пет 20 000-тонни и пет 42 000-тонни кораба в "Булярд корабостроителна индустрия" АД. Спряхме се на този тип кораби, защото в корабостроителницата знаят как да правят такива кораби. Изработването на съвсем нов проект ще отнеме минимум година, а и разработването на работната документация може би още толкова. Веднага когато "Булярд" са готови да стартират ново строителство, ние от своя страна сме готови да сключим договор с тях и да започнем изграждането на новите съдове. Надявам се това да стане в края на 2004 година или началото на 2005.
В: Нямате ли намерение да възстановите танкерния флот?
- Съжалявам, че нямаме вече танкери, защото това е много печеливш флот. За пример мога да посоча двата танкера, които нарязахме - "Хан Аспарух" и "Осъм". Те покриваха загубите на "Булкон". Имам идеи, но в момента те са неосъществими. Закупуването на втора ръка танкери е немислимо, защото те няма да отговарят на новите международни изисквания.