От хомо към сапиенс
В едно писмо, което аз неведнъж съм окачествявал като пророческо, малко преди гибелта си Георги Марков ми писа от Лондон: “Ако търговските интереси на западните сили повеляват, те ще засвирят и съветския химн редом със собствените си национални диарии.” Преди четвърт век в невярващите ми уши тази констатация прозвуча цинично, с болките от текущото обаче зазвуча все по-реалистично. Ето къде е заровен значи коренът на всемирното зло, ето защо всемогъщият Запад не съумя да се противопостави ефективно нито на нацизма, нито на комунизма, ето защо и днес Западът не е в състояние да се справи подобаващо с религиозния екстремизъм въпреки несъмненото си икономическото, политическо и военно превъзходство. Икономическо, политическо, военно, но не и психологическо. Не му достига, хронически не му достига на Свободния свят най-насъщното - воля за победа. Победата предполага борба, а за разлика от Ориента Окцидентът не е свикнал (или по-скоро е отвикнал с времето) да воюва - свикнал е само да консумира отвоюваното. А отвоюваното е отвоювано още преди цяла епоха, при последното и окончателно разпределение на света още - днес проспериращите държави живеят сладкия си живот само от дивидентите на това отколешно разпределение. Това рентиерство прави цивилизования човек небоеспособен, неспособен да брани и отстоява позиции. И то в конфронтация с онези, които, пришпорени от съзнанието, че са дискриминирани от историята, са заредени с повече хъс. Цивилизация като християнската, в чиято ценностна ориентация индивидът, човешкият живот е висше благо, трудно може да се противопостави на един религиозен фундаментализъм, за който същият живот не струва пукната пара - опустошителните погроми в Ню Йорк и Москва, в Мадрид, Карачи и Багдад, в Риад и Делхи го илюстрират пред очите ни ден след ден, ден след ден го илюстрира и горчивата съдба на нашите невинни сънародници в Бенгази, които години наред тръпнат във вледеняващата сянка на бесилото - по вина не само на един злодейски режим, а и поради малодушието и леността на собствените ни политици. Не толкова от сила - по-скоро от безсилие, от малодушие и страхливост причиняват правителствата зло - установи в мъдрите си “Фрагменти и афоризми” младогерманецът Лудвиг Бьорне.
Изобилието, консумативната стихия наркотизира възприятията, притъпява моралната сетивност, не ни позволява да се вживеем в страданието на страдащия, да изпитаме неговата екзистенциална драма като своя собствена. Тъкмо това обстоятелство направи възможна гибелта на милиони хора под хегемонията на двете най-големи злини на отминалия век - комунизмът и нацизмът - тъкмо това обстоятелство подхранва и днес несправедливостта по света, тъкмо то е сигурен залог и за утрешните ни беди. Съизживяването е висша дарба, уникална привилегия единствено и само на човека - неспособният на съизживяване не подлежи и на очовечаване. Казаното е валидно и за всяка индивидуална съдба, и за съдбата на отделни народи и нации, и за съдбата на човечеството като цяло. Ако милионите съвременници на нацизма и комунизма в демократичните държави бяха погледнали на жертвите на насилието в Германия и в Съветската империя като на плът от плътта си и дух от духа си, трагедиите на Бухенвалд и Дахау, на Колима и архипелаг ГУЛаг, на Голий оток, на Белене и Ловеч едва ли щяха да бъдат възможни, едва ли щяха да бъдат възможни и националните катастрофи, сполетявали неведнъж от век насам страната ни, едва ли и ние като българи щяхме ден след ден да ставаме безпомощни жертви на чужди деспоти и родни мутри. Ако смиреността в християнския, в Христовия смисъл е най-естественото и оперативно противодействие на злото, малодушието в същия смисъл е предпоставка за неговия триумф. Става дума за една колкото тънка, толкова и сериозна разлика. Съумеем ли да я направим, ще облагородим несъмнено и себе си, и света. Не я ли направим, чакат ни нови горчивини и изпитания по безконечния ни път от хомо към сапиенс.