Почина Анри Картие-Бресон, фотографът на "решаващия момент"
"Във фотографията трябва да си бърз, бърз, бърз и пак бърз. Като хищно животно и плячка", казваше той. Не само скоростта обаче е ключова за успеха му. Неговите снимки, традиционно правени с 35-милиметрова Leica, са пълни с живот, цвят и сенки, богати на геометрични форми и намеци за любовта му към сюрреализма. Може би затова се наричаше художник на сърцето, което никога не се разтуптява по команда, а фотоапарата си - продължение на окото. Нито една от снимките му не е планирана. Нито една не е постановка. Всяка от тях е уловила някаква лична драма, някакъв изключителен миг. "Решаващият момент" е озаглавена автобиографичната му книга, в която изповядва, че най-малкото нещо може да се окаже най-великият фотографски обект и описва патентованата си фраза като: спонтанно припознаване, част от секундата, част от значимостта на едно събитие, точна организация от форми, която придава на събитието неговото точно внушение.
Картие-Бресон прави първата си фотоизложба през 1933 г. и до 1939 г. работи като асистент на френския режисьор Жан Реноар. Въпреки че през 80-те години окачи фотоапарата на закачалката, за да се заеме с другата си голяма любов - рисуването, той продължи да пътува по света с "моментните си творения". Преди две години експозиция от 100 негови снимки беше представена в Софийската градска художествена галерия със съдействието на Френския културен институт.