Засега партиите игнорират PR стратезите
Според професора по връзки с обществеността в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Здравко Райков политиците, както винаги, изостават при подготовката си за вота. Експертът по медии и изследване на общественото мнение каза пред "Дневник", че подготовката за изборите представлява перманентен процес.
"Непрекъснато трябва да се следят настроенията, нагласите и очакванията на електората. Познаването и идентифицирането на всички сили на натиск, които влияят върху бъдещите решения на избирателите, трябва да се познават от политиците", обясни той. Райков разясни също, че непрекъснато използване на професионалисти по PR се налага и от необходимостта да се обучават новите лица в партиите как да общуват с гражданите. "Освен това във всички политически формации настъпват промени. Те трябва да стават достояние както на партийните членове, така и на избирателите", добави той.
От години насам партиите основно разчитат на пресцентровете си, които се ръководят предимно от журналисти. Сред причините за липсата на консултиращи PR агенции към основните партии е нежеланието им да отделят средства.
Общо е мнението на специалистите обаче, че парите, които се спестяват от това перо, след това излизат много по-скъпо на политическите сили.
След демократичните промени много рядко и не всички формации са опирали до услугите на PR агенции. Случвало се е непосредствено преди избори. На миналия парламентарен вот БСП се похвали, че е наела френския авторитет Жак Сегела, който посъветва социалистите да издигнат като основен лозунг "Отвори очи", и смени партийния знак на червените - розата, с усмихнатото слънце.
Сегела, за когото впоследствие се оказа, че не е сключвал договор с левицата за консултации, съветва и СДС на първото му явяване на избори през 1990 г. На вота през 2001 г. Обединеният блок на труда, който беше коалиционен партньор на БСП в "Нова левица" и "Коалиция за България", пък нае холандския експерт по политически маркетинг Вим Скамп, директор на белгийската PR агенция "Вим". Тя изготви посланията и агитационните материали на партията.
Допитване на "Дневник" до партийните централи показа, че в момента никой не мисли по въпроса за наемането на професионални агенции по PR. В СДС отлагат този въпрос, като според членове на партията сега имат да решават "основни проблеми по същество, включително и дали да има и кога обединение на десните сили". "Твърде рано е, когато формираме предизборния щаб, ще започнем да мислим и за публичния образ", каза зам.-председателят на синята партия Емануил Йорданов.
Категорично няма да търси PR агенция движение "Гергьовден", обяви вчера Любен Дилов. В царската партия вече се водят разговори с отделни експерти за консултантски услуги, съобщиха от жълтата парламентарна група.
Оттам уточниха обаче, че все още не са стигнали до нищо конкретно. По време на кампанията за местните избори НДСВ работеше с рекламните къщи "Триас холдинг" и "Екстра медия". Новата партия "Демократи за силна България" ще разчита на съветите на своя медиен център, каза вчера Веселин Методиев, зам.-председател на партията.
Според члена на предизборния център на БСП Катя Николова червеното ръководство още не е обсъждало подобен въпрос и това едва ли ще се случи скоро.