Българинът от потъналата сонда в Русия остава в неизвестност

Българинът от потъналата сонда в Русия остава в неизвестност

Потъналата нефтена сонда "Колская"
Reuters
Потъналата нефтена сонда "Колская"
По време на транспортирането на плаващата нефтена платформа "Колская" на борда й е имало работници, които не би трябвало да се намират там, съобщи в. "Комерсант".  Според руското издание за тях е трябвало да бъде нает допълнителен пасажерски кораб. Междувременно българският гражданин Живко Жеков, вероятно единствен чужденец на борда на "Колская", остава в неизвестност.
"Около половината от намиращите се на борда по време на преместването на "Колская" не са имали работа там. Те са били оператори на сондите, техни помощници, кранисти и т.н.", пише "Комерсант", позовавайки се на запознати източници.
Събеседниците на руския вестник смятат, че капитаните на ледоразбивача и буксира, правещи път на платформата, не са искали да качат допълнителни хора, защото нямали достатъчно спасителни лодки. По неизвестни засега причини допълнителен кораб за превоз на хората не е бил нает. Генералният директор на компанията - собственик на плаващата сонда, АМНГР Юрий Мелехов обаче смята, че на борда на платформата е имало толкова хора, колкото е било необходимо.
Транспортното ведомство на Русия в Далечния изток разглежда две основни причини за катастрофата на платформата. Причина за трагедията може да е било нарушаване на правилата за безопасност при изтегляне на плаващата сонда, като не са били взети предвид лошите атмосферни условия.  
От друга страна, източници на "Комерсант" смятат, че платформата може просто да не е издържала на някоя много силна вълна. По версия на чиновници от руското мореплавателно ведомство вълните може да са пробили илюминатора в кухнята и така нахлулата вода да е запълнила помещенията за екипажа и впоследствие да е наклонила сондата. Други събеседници на руския вестник смятат, че люковете с диаметър 6-8 см нямат нищо общо с потъването на платформата, а тя просто не е била разчетена на толкова силно морско вълнение.  
"Колская" в пристанището на Мурманск през 2010 г.
Reuters
"Колская" в пристанището на Мурманск през 2010 г.
Спасителната операция
От началото на спасителната операция са открити 16 загинали, съобщи агенция "Интерфакс". Към 11:30 българско време буксирът "СМИТ Сахалин" е открил телата на 11 души. Спасените до този момент 4 души са били разпитани в болницата, където са настанени. Българинът Живко Жеков все още остава в неизвестност.
Съществува непотвърдена информация, че в района на спасителната операция е забелязан спасителен сал с около 15 души на борда. Дали те са живи или не не е известно, съобщи в понеделник Юрий Мелехов. Той отбелязва, че екипажът на петролната сонда е висококвалифициран и инструктиран за справяне с извънредни ситуации.
"Всички хора са били облечени в термокомбинезони. Били са спуснати плавателни средства за 25 души. Тези, които не са могли да се качат, не са успели заради бурята. Всички капитани имат голям опит – повече от 10 години", казва Мелехов, цитиран от "Интерфакс".
Информацията за спасителния сал с около 15 души обаче не е потвърдена от участващите в операцията руски спасители. Откриването на хората не е потвърдено и от прессекретаря на командващия руския тихоокеански флот Роман Мартов. "Медии съобщиха, че спасителният сал е бил забелязан от участващ в спасяването самолет. В понеделник обаче във въздуха не е излитал наш самолет", казва Мартов.