Разрастването на веригите за техника достига своя връх

Разрастването на веригите за техника достига своя връх

Тази година се очаква специализираните вериги за техника да достигнат своя връх в разрастването. И четирите големи играчи на пазара - "Техномаркет Европа", "Технополис", "Технолукс" и "Зора", планират мащабни инвестиции в разширяване на търговските си мрежи. Това показа проучване на "Дневник" за тенденциите на пазара на техника у нас. Общата сума на планираните инвестиции надвишава 55 млн. лв., които са предназначени за отварянето на близо 20 нови обекта. От компаниите са единодушни, че търсенето на пазара на техника все повече се увеличава и потребителите масово подменят техническото оборудване в домовете си. Това е и причината за активното разрастване на веригите за техника. В същото време търговците посочват, че според дългосрочните им планове тази година ще е последната, през която ще се инвестира активно в нови магазини. През 2006 г. и 2007 г. пазарът ще се успокои.--------------------------
В края на 2004 и началото на 2005 година търговските вериги за техника направиха равносметка на дейността си до момента и обявиха инвестиционните си планове за 2005 г. Големите компании отчитат ръст в продажбите на техника между 10 и 20 на сто в сравнение за 2003 г. Ръстът ще се задържи и през настоящата година, категорични са фирмите.
Увеличението в отделните сегменти е различно и в някои случаи достига и до 100%. Най-голямото търсене е по отношение на новата
компютърната и дигитална техника
Докато преди години фирмите и домакинствата купуваха основно конфигурации и компютърна техника втора употреба, сега търсенето е насочено към новите продукти. Това се отнася както за самите компютри, така и за допълнителните външни устройства към тях - принтери, записвачки за CD и DVD и др. По думите на президента на "Видеолукс" Божидар Колев, собственици на веригата "Технополис", продажбите на компютърна техника в техните магазини са се удвоили за една година. Също така много активно се търсят дигиталните продукти, които постепенно заменят аналоговата техника. Засиленият интерес на клиентите позволява тези продукти да се предлагат на промоционални цени. Масово се купуват дигитални камери, фотоапарати, аудио- и видеотехника, посочи Колев.
Увеличението на продажбите се подсилва и от още един фактор, който е решаващ за пазара. Това е масовото въвеждане на кредитните услуги при пазаруването на техника. Клиентите се възползват от възможността да купуват на изплащане. Веригите имат сключени договори с финансовите институции и предлагат разнообразни лизингови схеми. Периодът за изплащане най-често е между 2 и 36 месеца, а оскъпяването на продуктите варира средно между 3 и 30 на сто, а в някои случаи и повече.
Планираните нови магазини са извън столицата
През тази година ще бъдат отворени нови четири магазина от веригата "Технополис". Избрани са градовете Шумен, Плевен, Сливен и Русе. Планираните средства за строежа на магазините са в размер на 20 млн. лв. Първият от предвидените търговски обекти - този в Шумен, ще започне да се строи още тази седмица. До края на есента трябва да бъдат приключени всички проекти на компанията. Общите инвестиции на фирмата до момента са над 40 млн. лв. С новите магазини търговските обекти на "Технополис" в цялата страна ще достигне десет. Само два от тях са в София.
Техномаркет "Европа", собственост на "К и К електроникс", също предвижда разширяване на пазарното си присъствие в още два града - Русе и Сливен. Парите, които ще се вложат в новите обекти през тази година, надвишават 10 млн. лв. Също така скоро предстои да бъде завършена новата складова и административна база на компанията, която се намира в жк "Дружба". Инвестициите в нея са между 10 и 15 млн. лв., обявиха преди време от компанията. Общият размер на инвестициите на техномаркетите "Европа" са в размер на 75 млн. лв.
Другият голям играч на пазара на техника - "Технолукс", също не изостава от конкурентите си. Инвестиционните му планове предвиждат през тази година да бъдат вложени 10 млн. лв. в общо шест магазина в страната. Компанията ще покрие градовете Благоевград, Плевен, Добрич, Кърджали, Казанлък и Габрово. До момента компанията е вложила за своето развитие повече от 30 млн. лв. По данни на компанията увеличението на продажбите за миналата година е 60 на сто.
В края на януари веригата магазини "Зора" откри 30-ия си магазин - в жк "Младост". Тази година плановете на веригата са тя да прибави още пет търговски обекта в градовете София, Варна, Бургас, Хасково и Севлиево. Необходимите средства за това са 15 млн. лв., обясни президентът на компанията Георги Милушев. Заложеният ръст на продажбите за настоящата година е 20 на сто.
Въпреки масовото отваряне на нови магазини в цялата страна от компаниите прогнозират, че тази година ще е последната, през която веригите ще се разрастват с такива темпове. Очакванията са, че през следващата година темпът на растеж ще се забави и
пазарът ще се успокои
Отварянето на новите магазини през 2005 г. е в синхрон с дългосрочната стратегия на компанията, която беше изготвена преди три години. В края на 2005 г. ще направим равносметка на постигнатото и чак тогава ще решим дали и колко магазини да откриваме след това. Това обясни президентът на "Технополис" Божидар Колев. По думите му целта на всичките вериги е да покрият цялата страна. Освен това разрастването на компаниите е и в резултат на повишеното потребителско търсене. Тази тенденция потвърдиха и от "Технолукс". Логично е, че пазарът в даден момент ще достигне своя максимум и това най-вероятно ще е още през тази година, обясниха от фирмите.
На пазара навлизат все повече нови вериги и се появяват нови магазини за техника. Причината за това е предстоящото членство на страната ни в Европейския съюз, коментираха от веригата "Зора". След 2007 г. на пазара се очаква да заработят и много от международните вериги. Затова българските търговци се стремят да отварят модерни и големи обекти и да завземат добри позиции на българския пазар, казват от "Зора". Фирмите трябва да предлагат високо качество, богат асортимент и допълнителни услуги като безплатен транспорт, лизинг, гаранционен и след гаранционен сервиз и т.н. От "Зора" смятат, че компаниите ще продължават да откриват нови магазини и разрастването ще продължи както през 2005 г., така и след това.
--------------------------------
"Технолукс" е собственост на фирма "Аладин". Компанията произвежда български уреди с марката "Елит". Собственикът на фирмата Алаедин Харфан патентова марката през 2000 г. с намерение да произвежда пълна гама електроуреди - от ютии и пасатори до печки и телевизори. В завода на фирмата в Стара Загора се асемблират телевизори и DVD плеъри, като годишното производство на плеъри достига 20 хиляди. Сглобяването на телевизори започва от 2003 г. Веригата магазини разполага в момента с 23 търговски обекта. "Технолукс" е представител на марките "Сони" (Sony), "Филипс" (Philips), "Уърлпул" (Whirlpool), "Крафт" (Kraft), "Индезит" (Indesit), "Аристон" (Ariston) и "Елит" (Elite).
"Технополис" е собственост на "Видеолукс", която е на българския пазар от 1992 г., когато открива първия си магазин в София. От 1995 г. фирмата е изключителен представител на JVC за България и Македония, а от 1998 г. - на LG битова техника. Фирмата е официален вносител и дистрибутор на домакински електроуреди "Кенди" (Candy), "Беко" (Beko), "Таурус" (Taurus), "Санг" (Санг), климатичните системи "Хайер" (Haier), тонколоните "Теной" (Tannoy) и др. "Видеолукс" е и официален вносител на "Сони" (Sony) и "Фуджи" (Fuji). Фирмата е член на Асоциация на търговците на аудио-визуална и домакинска техника.
Техномаркетите "Европа" са създадени през 1999 г. Техният собственик - "К и К електроникс", е представител за България на марките "Самсунг" (Samsung), "Панасоник" (Panasonic), "Ямаха" (Yamaha), "Джамо" (Jamo), TDK и др.
"Зора" е създадена през 1991 г. от Георги Милушев, Стефан Милушев и Пламен Стойков. Основният й капитал е 25 млн. евро. Във веригата има повече от 200 работни места. В магазините "Зора се предлагат повече от 2500 различни артикула от марките "Електролукс" (Elektrolux), "Зануси" (Zanussi), "Сони" (Sony), "Краун" (Crown), "Аристон" (Ariston), "Уърлпул" (Whirlpool), "Вестел" (Vestel), "Индезит" (Indesit) и др.
--------
Предвидени известиции в нови магазини за техника за 2005 г.
ВеригаСредства (в млн. лв.)Брой на магазините ГрадовеИнвестиции до момента (в млн. лв.)
Техномаркет102Сливен, Русе75
Технополис204Шумен, Плевен, Сливен, Русе40
Технолукс106Благоевград, Плевен, Добрич, Кърджали, Казанлък, Габрово30
Зора155София, Варна, Бургас, Хасково, Севлиевоn.a.
Източник: По информация от компаниите