Новини от гилдията

Новини от гилдията

Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) внесе в деловодството на НОИ писмо за приложението на електронния подпис при подаване на данни и документи в институцията. Копие от писмото е внесено и в Координационен център по информационни, комуникационни и управленски технологии към Министерския съвет.

В писмото се казва, че една от важните промени в инструкция №1 е, че компаниите, предлагащи счетоводни услуги и притежаващи електронен подпис, могат да бъдат упълномощавани от своите клиенти да подават декларации към Националния осигурителен институт по интернет. АССП е констатирала, че на практика няма софтуерна възможност разпоредбите на инструкцията да бъдат прилагани от специализираните счетоводни предприятия въпреки законовите разпоредби, позволяващи това. Асоциацията посочва следните затруднения:

1. По отношение на прилaгането на инструкция №1:

1.1. При подаване на декларация образец 1 по електронен път липсва информация за обратна връзка с НОИ, т.е. след подаването на данните няма протокол, доказващ, че те са приети успешно, което от своя страна не дава достатъчна сигурност на подаващия данните, че е предал информацията.

1.2. Не е възможно да бъдат подавани данни по електронен път от упълномощено специализирано счетоводно предприятие поради софтуерното изискване за разпознаване на БУЛСТАТ на подаващото данните лице. "Отново ви обръщаме внимание, че подобен проблем не съществува при подаването на данни по електронен път към данъчната администрация и горещо ви препоръчваме да обмените опит с тях по този въпрос. Законът за електронния документ и електронния подпис допуска практиката упълномощено лице да подава със своя електронен подпис електронни документи на юридически и физически лица, които представлява", е коментарът в писмото.

1.3. Записаният тридневен срок, съгласно чл. 4а инструкция №1 за деклариране на нотариално заверено пълномощно от клиент на счетоводно предприятие, е прекалено кратък и ограничаващ, особено с изискването в същия този тридневен срок да се подадат за първи път данни към НОИ.

1.4. С изменението на инструкция №1 е въведена нова декларация образец №6 "Данни за дължими вноски и данък по чл.38 от ЗОДФЛ", за която се изисква задължително подаване на хартиен носител. В случая това изискване обезсмисля ползването на електронен подпис.

2. По отношение на уведомленията по чл.62 от КТ организацията настоява да се предвиди софтуерна възможност да се подават по електронен път чрез упълномощаване.

3. АССП предлага да се подготви софтуерно обезпечаване за приемане по електронен път на всички регистрационни бланки от P1 до P18 заедно с копия от регистрационните и други документи на предприятието.

4. Организацията предлага също така да се предвиди възможност за всички документи, подавани по електронен път с електронен подпис да се получава електронен документ, доказващ получаването им в НОИ.

***

На 28.02.2005 г. УС на Институтът на професионалните счетоводители в България (ИПСБ) избра Любомир Янчев за зам.- председател на управителния орган на организацията.

Управителният съвет е приел и становище относно проектът за Национални счетоводни стандарти за малки и средни предприятия. Няма информация за това какво е становището, а от организацията уведомиха, че то ще бъде разпратено само до членовете й.

УС на ИПСБ създаде две постоянно действащи работни групи - " Данъчни взаимоотношения " и " Осигурителни взаимоотношения". В тях ще участва по един представител на всяка регионална организация.

Писма на институциите

НОИ е публикувал в сайта си писмо с изх. № 91-01-60 / 22.02.2005 г., касаещо издаване на осигурителни книжки на лица, работещи без трудови правоотношения, внасяне на осигурителни вноски и заверяване на осигурителен стаж.

Съгласно чл.7 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина, на осигурените на основание чл.4, ал.3, т.5 и 6 от Кодекса за социално осигуряване се издават осигурителни книжки, в които се вписват осигурителният стаж, осигурителният доход, направените осигурителни вноски, изплатените парични обезщетения, помощи, както и добавки и помощи за деца. За целта работещите без трудови правоотношения по договор с възложител подават искане пред съответното ТП на НОИ по местоживеене на лицето образец Р-7, за издаване на осигурителна книжка по ЕГН. За издаването на осигурителната книжка освен необходимите документи, свързани с личните данни на лицето, не трябва да се изискват други документи (договори за възлагане, сметки за изплатени суми и др.). Осигурителните книжки се издават и за минало време.

Не се отказва издаване на осигурителна книжка, когато лицето освен документ за самоличност представи и договор с възложител, който според длъжностното лице от ТП на НОИ не отговаря на изискванията за упражняване на дейност без трудови правоотношения. В тези случаи длъжностното лице записва данните на възложителя на договора и се сигнализира съответната областна инспекция по труда.