Френски телеком обяви война на конкуренцията с неограничен пакет за 20 евро

Френската телекомуникационна компания Iliad пусна днес първите си планове за мобилни телефони с агресивно ниски цени, целящи да разклатят втория по големина телекомуникационен пазар в Европа, съобщи Ройтерс.
Основната оферта на Iliad е 19.99 евро на месец за неограничени разговори във Франция и още 40 страни, неограничени съобщения и 3 GB интернет трафик. Евтината оферта ще е 2 евро на месец за 1 час разговори и 60 съобщения.
Събитието слага край на шестгодишната борба на основателя на Iliad Хавиер Ниел, който трябваше два пъти да подава документи и да се бори с лобирането от страна на съществуващите оператори, които не искаха евтината и високотехнологична формула, приложена от компанията в интернет услугите, да се пренесе и на мобилния фронт. След като обвини големите си съперници в това, че са сред най-скъпите в Европа, Ниел обяви офертите, които ще бъдат продавани под марката Free ("безплатен"). И двете са по-евтини от подобни пакети, предлагани от France Telecom, Vivendi и Bouygues.
"Досега телекомите гледаха на потребителите като на дойни крави, чиито пари трябва да бъдат взети" казва Ниел. "Сега имате шанс да дадете урок на оператора си. Имате два избора: можете да се прехвърлите към Free или да се обадите на оператора си и да поискате от него да свали цените си до нашите".
Стефан Беязян, телекомуникационен анализатор в Raymond James, коментира, че цените на Free ще разтърсят пазара. "Останалите оператори ще трябва да се съобразят с цените на Free за мобилни телефони, точно както преди десетилетие трябваше да свалят цените си на интернет пазара".

Успехът на Iliad обаче съвсем не е сигурен, като се имат предвид мощта на съперниците му и това, че компанията избягва традиционния бизнес модел на мобилните оператори.
Като начало, Iliad ще продава услугите си предимно по интернет за разлика от традиционните оператори, които разполагат със стотици магазини в цялата страна. Free няма да предлага и телефони на по-ниска цена с договорите си, макар че ще ги дава на изплащане. В резултат договорите с оператора ще са безсрочни.
Френският мобилен пазар на стойност 21 млрд. евро е зрял и има малко възможности за растеж, след като 63 млн. от 65 - милионното население вече имат мобилни телефони. Конкуренцията се засили през миналата година, когато операторите смъкнаха цените и пуснаха пакети от наземни, мобилни линии, телевизия и интернет, за да затруднят влизането на Free.
Някои анализатори прогнозират, че големите оператори могат да се окажат по-малко печеливши, след като Iliad набере пазарен дял в идните години. Goldman Sachs прогнозира, че с влизането на Iliad сегашните оперативни приходи на France Telecom ще намалеят с 1/3 до 2015 година.
Ниел иска Free един ден да има 25% дял от интернет и мобилния пазар в страната. Анализаторите обаче не са толкова оптимистично настроени. Според Nomura Iliad може да спечели 1.8% пазарен дял до края на годината, 8% до 2015 и 12% до 2020 година.