Френски телеком обяви война на конкуренцията с неограничен пакет за 20 евро

Френски телеком обяви война на конкуренцията с неограничен пакет за 20 евро

Хавиер Ниел по време на днешната пресконференция по повод пускането на новия френски мобилен оператор Free.
Reuters
Хавиер Ниел по време на днешната пресконференция по повод пускането на новия френски мобилен оператор Free.
Френската телекомуникационна компания Iliad пусна днес първите си планове за мобилни телефони с агресивно ниски цени, целящи да разклатят втория по големина телекомуникационен пазар в Европа, съобщи Ройтерс.
Основната оферта на Iliad е 19.99 евро на месец за неограничени разговори във Франция и още 40 страни, неограничени съобщения и 3 GB интернет трафик. Евтината оферта ще е 2 евро на месец за 1 час разговори и 60 съобщения.
Събитието слага край на шестгодишната борба на основателя на Iliad Хавиер Ниел, който трябваше два пъти да подава документи и да се бори с лобирането от страна на съществуващите оператори, които не искаха евтината и високотехнологична формула, приложена от компанията в интернет услугите, да се пренесе и на мобилния фронт. След като обвини големите си съперници в това, че са сред най-скъпите в Европа, Ниел обяви офертите, които ще бъдат продавани под марката Free ("безплатен"). И двете са по-евтини от подобни пакети, предлагани от France Telecom, Vivendi и Bouygues.
"Досега телекомите гледаха на потребителите като на дойни крави, чиито пари трябва да бъдат взети" казва Ниел. "Сега имате шанс да дадете урок на оператора си. Имате два избора: можете да се прехвърлите към Free или да се обадите на оператора си и да поискате от него да свали цените си до нашите".
Стефан Беязян, телекомуникационен анализатор в Raymond James, коментира, че цените на Free ще разтърсят пазара. "Останалите оператори ще трябва да се съобразят с цените на Free за мобилни телефони, точно както преди десетилетие трябваше да свалят цените си на интернет пазара".
Френски телеком обяви война на конкуренцията с неограничен пакет за 20 евро
Reuters
Успехът на Iliad обаче съвсем не е сигурен, като се имат предвид мощта на съперниците му и това, че компанията избягва традиционния бизнес модел на мобилните оператори.
Като начало, Iliad ще продава услугите си предимно по интернет за разлика от традиционните оператори, които разполагат със стотици магазини в цялата страна. Free няма да предлага и телефони на по-ниска цена с договорите си, макар че ще ги дава на изплащане. В резултат договорите с оператора ще са безсрочни.
Френският мобилен пазар на стойност 21 млрд. евро е зрял и има малко възможности за растеж, след като 63 млн. от 65 - милионното население вече имат мобилни телефони. Конкуренцията се засили през миналата година, когато операторите смъкнаха цените и пуснаха пакети от наземни, мобилни линии, телевизия и интернет, за да затруднят влизането на Free.
Някои анализатори прогнозират, че големите оператори могат да се окажат по-малко печеливши, след като Iliad набере пазарен дял в идните години. Goldman Sachs прогнозира, че с влизането на Iliad сегашните оперативни приходи на France Telecom ще намалеят с 1/3 до 2015 година.
Ниел иска Free един ден да има 25% дял от интернет и мобилния пазар в страната. Анализаторите обаче не са толкова оптимистично настроени. Според Nomura Iliad може да спечели 1.8% пазарен дял до края на годината, 8% до 2015 и 12% до 2020 година.