Военни сделки на прицел

Военни сделки на прицел

В началото на месеца Народното събрание отхвърли създаването на анкетна комисия за сделките за модернизация на армията. "Демократи за силна България" (ДСБ) поискаха да бъдат прекратени 11-те проекта, одобрени миналата година, заради липса на прозрачност. Иван Костов призова президента Георги Първанов да спре сделките. Той отговори, че ще изиска цялата информация. Въпреки че депутатите отхвърлиха предложението на ДСБ, дебатите останаха отворени.

Проектите за модернизация на армията бяха одобрени от правителство на 27 май 2004 г. Те бяха предложени на базата на стратегически преглед на отбраната на въоръжените сили, както се нарича новият план за реформа на армията до 2015 г. В края на миналата година стратегическият преглед получи положителна оценка от командването по трансформациите на НАТО. Правителството одобри проекти за нови изтребители, автомобили, транспортни самолети и хеликоптери, за брегова радиолокационна система "Екран" за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница, за модернизация и придобиване на кораби втора ръка, за осигуряване на подразделения за изпълняване на мисии извън страната, за комуникационно и информационно осигуряване, за национална програма за унищожаване на излишни боеприпаси и за придобиване на системи за разузнаване, ранно предупреждение, мониторинг на ядрени, химически и биологични вещества.

Проектите бяха определени като най-наложителни заради членството ни в НАТО. По-малко от година след приемането им военното ведомство подписа договор с "Даймлер Крайслер" за доставка на автомобили и с "Юрокоптер" за хеликоптери. Пред финализиране са сделките за модернизация и ремонт на Ми-24 и Ми-17, за покупка на транспортни самолети и построяване на корвети. Някои проблеми обаче станаха

повод за атаката на опозицията

Въпреки че модернизацията следва списъка с 11 проекта, има някои договори на Министерството на отбраната (МО), които не получиха обяснение. В края на 2003 г. изненадващо беше подписан договор за покупка на учебни самолети “Пилатус”, който не фигурираше в плана. Договорът за нови хеликоптери също набързо беше вкаран между останалите. Това доведе до конфликт между финансовото и военното министерство за финансирането, което не беше предвидено. От ДСБ обвиниха МО, че няма план, приет от парламента, който да дава яснота защо се налага започването на един или друг проект, какво и колко оръжие трябва да се купи и в какъв срок.

Според военното министерство сделките се базират на договорените с НАТО "цели на силите" - оперативните способности, които всяка година армията трябва да постига. През декември планът за модернизация, базиран на 11-те проекта, беше одобрен от командването по трансформациите на НАТО. “България поема ангажименти, които трябва да реализира. На това се основават и планът за модернизация, и решението на Министерския съвет от май 2004 г.”, обясни министър Свинаров по повод отправените критики. Досега няма информация някой от депутатите да се е запознал с целите на силите.

Изборът на изпълнители

се оказа може би най-сериозният проблем. Всички проекти бяха реализирани по чл. 6 от Закона за обществените поръчки - без конкурс заради националната сигурност. Компаниите бяха канени чрез писма. Липсваше прозрачност каква комисия ги оценява и на какъв етап е процедурата. Последният пример са проектите за доставка на два транспортни самолета и поръчката за корвети. По неофициална информация от две седмици за изпълнител на първия проект е избрана компанията CASA - EADS - испанското подразделение на европейския гигант. Тя е спечелила проекта с малка преднина пред италианската "Аления Аеронаутика". Чрез “Юрокоптер” EADS спечели и проекта за хеликоптерите. Представител на консорциума за България е Николай Гигов. До този момент няма информация за хода на проекта.

Поръчката за корвети също е в процес на приключване с избора на изпълнител. В края на миналата седмица стана известно, че една от водещите компании в корабостроенето - италианската "Финкантиери", може да се откаже от инвестиции в България, защото не е била допусната до участие.

Повод за атаката на опозицията стана и модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24. МО беше обвинено, че е одобрило израелската “Елбит системс” за изпълнител, без тя да разполага с документ, който се изисква в тръжната процедура. Опозицията дори заговори за представяне на подправени документи. "Ще проверим случая и няма да вземем решение, което да се основава на фалшиви документи", заяви Свинаров. Източници от МО прогнозираха, че заради натиск от различни страни и проблемите с руската страна най-вероятно проектът ще бъде замразен.

Модернизацията стана причина през последните месеци да се заговори и за съмнения за корупция. През септември 2004 г. президентът на Американската търговска камара в България Кенет Левковиц заяви пред радио "Нова Европа": "Някои американски компании се оплакват, че въпреки реториката, че са добре дошли, е имало случаи на корупция и са били дистанцирани от проектите."

Няколко месеца по-късно началникът на Генералния щаб ген. Никола Колев също заговори за корупционен натиск. "Отговорно заявявам, че една от основните причини да не се решават навреме проблемите с оборудването, логистиката, дори и с модернизацията е корупционен натиск и големите икономически интереси, които рефлектират върху решенията", заяви генералът пред БНР. Като пример той посочи покупката на бронежилетки за контингентите в Ирак. В края на миналата година четвъртият батальон отпътува със стари бронежилетки, след като няколкото търга за доставка на нова екипировка се провалиха. Колев се обяви и за по-добро управление на бюджета на войската.

За корупция говори и Иван Костов. По думите му сделките са нецелесъобразни и се осъществени при липса на прозрачност, за да бъдат присвоени крупни комисиони "за членовете на кабинета и техните приближени". “Мога да уверя, че няма корупция във висшето ниво на властта. Ако има някакви индикации, в държавата има достатъчно правоохранителни органи, които ще вземат мерки”, отговори Николай Свинаров.

Финансирането

Засега не е ясно колко ще струват 11-те проекта на държавата. Изключение е сделката за самолетите “Пилатус” - 33 млн. швейцарски франка. За стойността на останалите няма официална информация. При одобрението им от правителството беше обявено, че ще бъдат финансирани от бюджета и общо ще струват около 1.7 млрд. лв. Според източници от МО обаче тази сума ще стигне само до 2007 г. Асен Агов от ДСБ обяви, че модернизацията ще струва на държавата 5.65 млрд. лв. и ще натовари българските граждани с милиарди данъчни задължения през следващите 15 години. Обявената сума не беше потвърдена от Свинаров. "Няма да кажа нито общия размер, нито цената на отделните проекти, защото няма сключени договори. Много е несериозно да говорим преди сключване на договорите за каква сума са", заяви той.

Каквато и да е стойността на модернизацията на армията, засега не е обяснена схемата, по която ще бъде подсигурено финансирането, като се има предвид, че то няма да бъде поето 100% от бюджета. Пред радио "Нова Европа" Кенет Левковиц похвали кабинета, че е определил приоритетните си проекти, но посочи, че липсват конкретни параметри за алтернативно финансиране. Покупката на самолетите "Пилатус" и първите доставки на нови мерцедеси беше финансирано изцяло от военния бюджет. При договора с "Юрокоптер" МО успя да намери около 60 млн. евро само за три нови хеликоптера "Кугър". Останалите близо 300 млн. евро по неофициална информация ще бъдат набавени със заем от европейския консорциум. Това според източници от военното министерство ще бъде подходът и към другите проекти. Компаниите, които кандидатстват, също декларират готовност да предоставят заеми.

---------------------

 

Проекти за модернизация*  Стойност (по неофициални данни)
Започнали
Покупка на нова автомобилна техника 250 млн. - 500 млн. евро.
Покупка на нови хеликоптери 365 млн. евро
Предстоящи
Модернизация на Ми-24 и Ми-17 около 50 млн. евро
Строителство на многоцелева корвета 700 млн. евро
Нови транспортни самолети няма информация
Нови изтребители и ремонт на Миг-29 няма информация
Изграждане на система за охрана на морската граница няма информация
Развитие на системата за комуникация  няма информация
Програма за унищожаване на боеприпаси няма информация
Покупка на система за ядрено и химическо разузнаване няма информация
* Някои от проектите са обединени в един