Война между половете зад волана

Война между половете зад волана

Няма съмнение, че мъжете са по-добрите шофьори. Но според всички статистики жените карат по-бавно и по- внимателно.

Често срещана гледка по софийските улици е черно бронирано возило, управлявано от собственик с черни слънчеви очила, да разцепва въздуха в насрещното платно на „Раковски". Или перлено кабрио с костюмиран водач да изпреварва колоната на червен светофар, а после да потегля на зелено, сякаш е в поредния кръг от Формула 1, а Шумахер му е отдясно. Общото между тези примери е, че те не могат да се случат на никоя жена. Жената зад волана все пак иска да стигне там, закъдето е тръгнала. За нея не са важни подробности от вида каква кола кара, за колко секунди ускорява до 100 км/ч., колко харчи, кой я забелязва на пътя или кого изпреварва. Никой мъж обаче не може да бъде отклонен лесно от удоволствието да цъкне алармата, да даде газ и да изчезне зад ъгъла. Не може да го отклонят даже няколко малки с много лед и дебнещите нощем полицаи - той просто слага в талона 50-левовата банкнота и се чувства недосегаем.

Има и друг аспект на шофьорската война между половете. Той е на ниво интелект. Един познат автомонтьор залепи на колата на жена си надпис: „Внимание, водачът пикае клекнал." Мъжете открай време са склонни да подценяват жената шофьор, но това пренебрежение вече стига до степен да твърдят, че между правоуправлението на автомобил и ходенето по малка нужда има връзка.

За мъжете жените са два вида шофьори:

Нeкадърни шофьорки

Прословутият български филм „Дами канят" успешно подхрани стереотипа, че жените взимат шофьорски книжки с къси поли, не с умения. Валентина, шофьор на такси в София, разказва за шофьорския си изпит: „Аз, единствената жена от група с още девет мъже, взех листовките с нула грешки и после карах безупречно от Централна гара през надлеза „Надежда" до затвора. Е, вярно, инструкторът ми беше гадже, но това е друга тема... Сега обаче имам 10-годишен стаж зад волана и нямам нито един акт, за катастрофа да не говорим."

По принцип не е тайна за никого, че жените дават ляв мигач, а завиват надясно. Карат нощно време без фарове, защото забравят да ги включат. Пускат дългите фарове на магистрала и забравят да ги изключат. Вместо успоредно паркират перпендикулярно. Трудно правят разлика между знаците „спирането забранено" и „паркирането забранено". А за техническата поддръжка на колата изобщо да не говорим. Мая, изкуствовед по професия, разказва: „Когато си купих колата, изобщо не подозирах, че накладките се износват, маслото се сменя на определени километри, а през зимата чистачките работят със спирт. За смяната на спукана гума да не говорим. Веднъж върнах съпруга си от Пазарджик до Околовръстното шосе в София, защото спуках гума и не знаех какво да я правя."

Весела, лекар вътрешни болести, разказва още по-фрапиращ случай: „Тъкмо си бях купила новата кола и исках да я тествам на дълъг път. Поех към Варна, но някъде по средата на пътя колата спря. След известно време на неориентирана паника позвъних на моя приятел Киро - търговец на коли на старо от Германия и всепризнат автомобилен спец. „Ама как така спря? Изтрещя ли нещо преди това? Как работеше двигателят? Отвори ли капака? Видя ли да не е прегряла?" и още куп подобни въпроси ми зададе Киро, докато накрая уцели проблема: „А случайно да светеше една лампичка на таблото? Ти изобщо зареди ли гориво, преди да тръгнеш?"

Атрактивните шофьорки

Те вървят в комплект с малки стилни коли, често изработени по поръчка. Тези жени се срещат по-често по филмите, отколкото по българските улици. Пък и без съмнение Porsche Carrera GT може да ти купи само някой, който е безспорен ценител, адски държи на теб и не си прави труда да брои нито банковите си сметки, нито кредитните си карти.

Силният пол често негодува, че жената харесва първо колата и чак после мъжа, който я кара. Но за мъжете същото важи с пълна сила. Те стократно повече предпочитат да бибипкат нахално след някоя жена в Mini Cooper, отколкото да спират неохотно на автобусната спирка и да досаждат на ученичките със заучени фрази от вида: „Извинете, май съм във вашата посока."

Ирина, счетоводител и шофьор на малко и уютно служебно возило, казва, че атрактивният й външен вид често й носи дивиденти зад волана. „Например винаги ми отстъпват дълго издирваното място за паркиране, когато го оспорвам с някой мъж, и никога не мога да разчитам на такъв жест от жена. Веднъж услужлив младеж ми изкара колата от един двор, като направи стотина маневри, с които аз никога нямаше да се справя. Често ми се случва да се разминавам с актове и глоби за превишена скорост или говорене по мобилния телефон по време на шофиране само защото пускам в действие ослепителната си усмивка пред катаджиите."

„Знаете ли, допълва Ирина, на мен ми се струва, че мъжете карат кола както правят секс. А жените и шофирането правят с любов."

- - -

Полк. Алекси Стратиев, началник направление "КАТ - Пътна полиция"

В: Кои са по-добрите шофьори - мъжете или жените?

- Това не зависи толкова от пола, колкото от човека. Поведението на пътя много напомня поведението на личността в обществото. Дори имаме данни, които свързват зодиите с честотата на инцидентите. Едно от предимствата на мъжете е, че те повече управляват автомобил и имат повече опит.

В: По-безопасни ли са жените за движението?

- По статистика жените са по-рядко жертви на ПТП - 44% срещу 66% за мъжете. Пак според статистиката последиците от произшествията са по-тежки при мъжете - от 15 пострадали жени една загива, докато при мъжете от 9 пострадали един загива. Една от причините за тези резултати е това, че жените по-рядко са зад волана. Но дори поравно да участват като водачи, е нормално жената по-рядко да изпада в критични ситуации и още по-малко да стига до трагични последици, защото природата я е определила като съзидател на живота и негов пазител. Тя е по-внимателна на пътя, предпочита да не поема риск, няма го онова безумно състезание, което има между мъжете.

В: Най-чести грешки и нарушения, които правят жените на пътя?

- Обикновено на жените шофьорки им трябват три-четири години, за да добият самочувствие и да не правят нарушения. Най-често дамите грешат при преценка на разстоянията, на препятствия отпред, отзад, отстрани. Обикновено произшествията с жените са с удар отстрани заради неосигурено предимство, засичане, преминаване в друга лента. Най-често нарушават правилата за спиране - спират, когато и където решат.

В: Как се отнасят мъжете на пътя към по-слабия пол?

Некоректно - нормално е по-силният и по-можещ да е по-благороден. Не са кавалери.

В: Какви коли съветвате да карат дамите?

- Това е въпрос на вкус, но по-добре да е нова кола, която гарантира много повече пасивна безопасност, повече съвременни технически решения, гарантиращи живота на пътниците. По-голямата маса на автомобила също съхранява пътниците.

- - -

Майор Красимир Костов, център за информация на направление "Пътна полиция ДНСП"

В: Оправдано ли е мнението, че жените са по-слаби шофьори от мъжете?

- Това мнение е заради техните психо-физически характеристики, реакции, темперамент. Жените по-бавно се ориентират в ситуацията, често изпадат в паника и правят груби грешки. Те не преценяват така добре разстоянията и дистанциите, особено в движение, и нямат толкова добро усещане за габаритите като мъжете - затова и наистина по-трудно паркират. Пречи им и това, че са по-бъбриви и по-емоционални в разговор и често си отвличат вниманието. Освен това голяма част от тях изпълняват ролята на резервен шофьор и така нямат възможност да трупат опит.

В: Как се различава поведението на пътя на мъжа и жената?

- Мъжете са по-агресивни, по-състезателни, приемат останалите като съперници. Жената е по-грижовна по природа, по-внимателна към пешеходците, по-толерантна. Мъжете трябва да проявяват повече търпение и внимание, когато забележат, че в дадена сложна ситуация има жена, за да не я стресират допълнително.

В: Кои са по-често нарушители на пътя?

- Според наблюденията ни дамите са по-стриктни на пътя и по-рядко правят нарушения. Тези, които имат повече опит и вече са със самочувствие, понякога си позволяват да не спазват знаците.

- - -

Период 2000-2003 г.

Брой ПТП и жертви според пола на виновния водач

водач брой ПТП брой убити брой ранени
мъж 23 890 3623 28 709
жена 2853 240 3300

Източник: направление "КАТ - Пътна полиция"

- - -

Период 2000 - 2003 г.

Брой на жертвите при ПТП заради употреба на алкохол

според пола на виновния водач

водач убити ранени
жена 4 60
мъж 232 2095

Източник: направление "КАТ - Пътна полиция"