България търси технолог

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

България търси технолог

България търси технолог
Скърцащите колела на електронното правителство в България, макар и бавно, започват да се завъртат. Навлизането на информационните технологии в държавното управление изглежда все по-близо. Датата 7 март 2013 г. се очаква с нетърпение като момента, в който е-правителството реално би трябвало да стане факт.
Един от основните компоненти на електронното управление обаче остават организационните му параметри, а именно  кой ще координира и ръководи създаването му. Според документа "Стратегия за електронно управление в Република България 2010 - 2015" в управителния съвет на е-правителството освен министрите на финансите и на транспорта, информационните технологии и съобщенията се предвижда създаването на позиция CIO (Chief Information Officer). В четвъртък независима група от специалисти в IT областта внесоха в парламента предложение за създаването на поста в държавната администрация.
Що е то CIO
Позицията CIO отдавна съществува в корпоративния свят. Това е най-главният оперативен мениджър, отговорен за внедряването, развитието и поддържането на информационните технологии в дадена фирма. В контекста на бизнеса неговите задължения включват оптимизиране на взаимодействието между различните отдели, както и сътрудничеството с външни партньори. "Един добър CIO може да трансформира и опрости много от бизнес процесите чрез прилагане на технологични средства и дори да подобри настоящия бизнес модел на компанията", разказва Симеон Стойчев, който заема този пост в българската IT компания Telerik.
Как обаче би изглеждало това в държавен формат, и то в българския контекст? Според Деян Лилов, изпълнителен директор на "Мусала софт" и участник в технологичната кръгла маса, лансирала идеята за нуждата от държавен CIO, едно от основните задължения, свързани с този пост, трябва е "оперативното координиране на различните проекти по Стратегията за електронно управление на национално, министерско и общинско ниво с възможност за разрешаване на конфликти по отношение на времевите графици, обхвата и финансирането". За да бъде максимално ефективна работата му, CIO-то "трябва да има максимално отворен канал за докладване и съответно поддръжка директно от премиера и съответно Министерския съвет", добавя Лилов.
Правилният човек
Големите отговорности, с които поне на идейно ниво ще е натоварен този държавен CIO, означават, че човекът, който евентуално един ден ще заеме поста, трябва да бъде възможно най-подготвен за предизвикателствата на дигитализацията в държавната администрация. Какви качества обаче биха били най-полезни за изпълняването на подобна длъжност?
Ето каква е визията за CIO според Стратегията за електронно управление:
"Главен директор е-управление (CIO) – ключова професионална фигура, която трябва да има значителен опит в осъществяване на бизнес трансформации чрез реинженеринг и прилагане на информационни и комуникационни технологии, както и лидерски способности за стратегическо управление, управление на промяната, координиране на секторните политики и спазването на изискванията за оперативна съвместимост и информационна сигурност."
Изглежда, че поне на концептуално ниво идеята е постът да бъде зает от човек със строго специализирани познания в IT областта. Това е ясен сигнал, че създаването на отделен пост, който да се занимава с развитието на е-правителството, вече е предпочитаното решение пред "пришиването" на отговорностите към съществуващ ресор, както беше до момента. А що се отнася до кадруването: човекът, който ще заеме този пост, за момента изглежда, че бъде назначаван от Министерския съвет и ще бъде с 4-годишен мандат, пише в стратегията за електронно управление.
"Само човек със сериозни правомощия може да прокара необходимите преструктурирания в държавната администрация, необходими за въвеждането на действащо електронно управление", коментира Теодор Захов, председател на Българската асоциация за информационни технологии (съиздател на в. "Капитал").
Ползите са за всички
Многократно сме писали какви ще са предимствата от по-бързото въвеждане на различните компоненти на електронното правителство. Високата ефективност при първоначалната дигитализация на държавната администрация и последвалата ѝ поддръжка обаче ще допринесе да бъдат извлечени максимални ползи от нея. Разликата между наистина работещото е-правителство и е-правителството "колкото да го има" може да бъде направена именно с помощта на компетентен и активен CIO, който има идея за какво става дума и на когото е дадена достатъчно свобода на действията, за да реализира успешно така желания от гражданите проект.
Освен за масовия потребител реално опериращата електронна държавна инфраструктура ще облагодетелства и бизнеса. Дигиталните възможности за комуникация между компаниите и администрацията ще намали бюрокрацията, ще бъде пречка за корупцията и по този начин ще подпомогне за повишаване ефективността на икономиката. Сътрудничеството между държавния CIO в бизнеса би могло да подобри контрола при търгове за хардуер и софтуер за нуждите на държавата и да намали риска при изпълнението на бъдещите IT проекти в страната.
"Евентуалното трансформиране на разбиранията на държавата за успешна работа с бизнеса би било в пъти по-лесно под контрола на компетентен лидер, който говори общ език с водещите технологични компании", заяви пред "Капитал" Симеон Стойчев от Telerik. Според него отсъствието на такъв човек в държавната администрация в момента води до неправилно управление на инвестициите в сферата, както и до липса на ясна визия относно цялостното сътрудничество на държавата с IT предприемачите.
Макар и старта на дискусиите относно нуждата от главен информационен директор в държавната администрация да е породено от наближаващото реализиране на проекта за електронно правителство, нуждата от такъв човек е голяма и заради другите му потенциални сфери на влияние. Колко ли болезнен обаче ще бъде ефектът, ако за този експертен пост по стар български обичай бъде поставена политическа личност...?