ОбС-Варна одобри договор между общината и дружеството "Градски транспорт"

ОбС-Варна одобри договор между общината и дружеството "Градски транспорт"

През март м.г "Транстриумф холдинг" купи 20 нови автобуса. По договор с общината компанията обслужва половината от линиите на градския транспорт във Варна.
През март м.г "Транстриумф холдинг" купи 20 нови автобуса. По договор с общината компанията обслужва половината от линиите на градския транспорт във Варна.
На извънредно заседание днес общинският съвет във Варна прие решения, свързани с реализацията на проекта за интегрирания градски транспорт.
С гласовете си съветниците одобриха текста на договор за партньорство, който кметът на града Кирил Йорданов трябва да подпише с общинското дружество "Градски транспорт". По силата на договора Общинската администрация става "водещ партньор" в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна. Това удовлетворява европейските изисквания за отпускането на безвъзмездно финансиране.
Както вече стана известно проектът за интегриран градски транспорт във Варна включва 11 компонента. След тях са нова билетна система, осигуряване на предимство за масовия градски обществен  транспорт на кръстовищата, както и създаването на система за информация в реално време за движението на автобусите. Със средства по програмата ще бъдат изградени център за управление на градския транспорт във Варна, съоръжения за колоездене, и ще бъдат направени подобрения на три крайни спирки.
Ако финансирането по проекта бъде спечелено, община Варна има шанс да получи още 100 млн. евро след 2013 г., с които да изгради система за бърз градски транспорт, да развие тролейбусните превози и да създаде система за публичен велосипеден транспорт.
Според членове на комисията по транспорт във варненския ОбС договорът, одобрен днес, на практика прави ненужна схемата, при която и без друго закъсалото и задлъжняло общинско предприятие "Градски транспорт" трябва да изкупи с банков заем частния си конкурент "Транстриумф".
Решението за това бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано от условието на европейските финансиращи институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта , линиите на градския транспорт във Варна да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Изискването има за цел да предотврати изтичането в частни компании на парите за финансиране на публични дейности от фондовете на ЕС. При това положение в края на лятото миналата година внезапно се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози.
Идеята за изкупуването на "Транстриумф" бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Първият от тях е Марио Шиваров, смятан за "дясна ръка" на лидера на ГЕРБ – Варна Павел Димитров и съветник на кмета Кирил Йорданов по фирмено управление.
Втората е Валентина Софрониева, бивш главен юристконсулт и директор на  правната дирекция на община Варна, а след това и довереник на ОбС в града.
На днешното си заседание съветниците във Варна одобриха и предложението на Комисията по транспорт, според което 5 години след окончателното приключване на проекта няма да бъде допуснато разпорежда с дейностите по него. Така според съветниците ще бъдат блокирани всички евентуални опити за приватизацията на системата за градски транспорт във Варна до 2020г. Преди гласуването лидерът на лявата опозиция във варненския ОбС Борислав Гуцанов поиска този срок да бъде увеличен на 10г., но предложението му беше отхвърлено.