Защо градът на "Лада" застана зад Путин

Защо градът на "Лада" застана зад Путин

Защо градът на "Лада" застана зад Путин
Премиерът Владимир Путин уверено гледа от голям билборд край пътя, водещ към най-големия завод за автомобили в Русия - този край град Толияти на река Волга, разказва Reuters.
Плакатът изобразява Путин със слънчеви очила, облегнал се на вратата на "Лада Гранта" - най-новия продукт на руския Детройт. Надписът декларира, че заводът подкрепя кандидатурата му за президентските избори.
Няма значение, че изборите трябва да са свободни и честни, а работниците да гласуват по собствена воля - постерът не оставя никакво съмнение "Русия - Толияти - Автозавод ЗА!"
На пръв поглед би трябвало да няма логика зад всичко това.
Толияти е просто още един от градовете от времената на СССР, доминирани от една единствена индустрия, където би трябвало Путин да бъде посрещнат враждебно след 12 години като президент и премиер.
Повечето от "моноградовете" на Русия са в упадък и са се превърнали в емблема на абсурдния начин, по който бяха проведени индустриализацията и градското планиране по време на Сталин и наследниците му.
Путин обаче все още е популярен в руската провинция повече, отколкото в Москва или Санкт Петербург, където е изправен пред най-сериозната опозиция, откакто дойде на власт.
Заради непопулярността му повечето плакати за кампанията му в двата най-големи руски града дори не показват лицето му. В Толияти обаче образът му е навсякъде.
Дори критиците казват, че премиерът е популярен  в града и една от причините е щедростта, с която той помогна да бъде спасен от фалит "АвтоВАЗ" в най-трудните му времена. "Когато си гладен, всичко ти изглежда добро и този глад е основният ни проблем", казва Сергей Дячков, пенсиониран социолог, работил четвърт век за "АвтоВАЗ".
Победата в района на комунистическата партия на парламентарните избори на 4 декември не може да попречи на Путин, защото той е по-популярен от партията си, обяснява Дячков. "Макар да има неприязън към "Единна Русия", все още е налице лоялност към Путин", допълва той.
Предварителните данни в понеделник показаха, че при почти 100% обработени протоколи премиерът побеждава с 58.53% от гласовете, следван от лидера на КПРФ Генадий Зюганов с 21%, а всички останали са с по-малко от 8%.
След глобалната криза от 2008-2009 г. правителството наля в "АвтоВАЗ" милиарди долари под формата на безлихвени или нисколихвени кредити от държавни банки. Избегнати бяха рухването на комбината и големи улични протести в Толияти.
Вадим Соколов, бивш зам.-кмет, който ръководи градския фонд за икономическо развитие, коментира: "Всички, които планират да бъдат избрани, за съжаление ще изгубят от премиера ни. Той не успя да свърши всичко - и това ме натъжава - но поне се опитва и много работи, на него може да се разчита."
Съветското наследство
Градът със 720 000 жители е на бреговете на Волга на около хиляда километра югоизточно от Москва. Кръстен е на името на лидера на италианските комунисти Палмиро Толияти и е един от най-големите "моноградове" от съветската епоха.
Централното планиране на СССР издигна повечето такива селища далеч от двата основни града на страната - често с лоша инфраструктура и без алтернатива за оцеляване, ако икономиката потъне.
Владимир Гусев, главен изпълнителен директор на голяма компания, който обича да живее в Толияти, споделя, че цялата концепция на "моноградовете" е сбъркана. "Това е път, който не води наникъде. Ако "АвтоВАЗ" има проблеми с икономиката или заплатите, значи и градът ги има."
Фаталните недостатъци си проличаха в кризата от 2008-2009 г., особено след стачката в Пикальово - моноград с 22 000 жители в Северна Русия. В почти тотално зависимия от производството на цимент район избухнаха протести, когато собственикът Олег Дерипаска затвори местния комбинат, оставяйки хиляди без работа и неплащани от месеци заплати. Путин лично отиде в Пикальово и пред телевизионните камери театрално хвърли на олигарха писалка с нареждане да подпише раздаването на забавените заплати и връщането на хората на работа.
Няма начин тази тактика да не му носи дивиденти. "Путин игра ефективно в Толияти и другите моноградове", казва Дячков.
След 4 декември в града имаше протести на привърженици и противници на управляващите, но те бяха малобройни, защото самите организатори казват, че хората смятат, че от това няма да се промени животът им. "Най-много ме боли от това, че хората се оплакват от всичко това, но се предават на съдбата. За което си има причина. Страх ги е да не изгубят работата си", казва Пьотр Золотарьов, лидер на един от синдикатите.
Страхът е всепроникващ в импровизираните бирарии в Толияти - дървени конструкции, покрити с алуминиево фолио, където работниците се събират след работа.
В една от тях - бар "Офис", сервираща евтина бира "Жигули", 27-годишен автоработник разказва за липсата на алтернативно занимание. "Имам работа и не искам да остана без нея", простичко обяснява Антон. "Дали ми харесва? По дяволите, не, но какво да направя, щом трябва да храня жена и две деца?"
Золотарьов смята, че някои работници ще гласуват за Путин просто от традиционна сляпа вяра в лидерите. "Не че Путин е направил нещо специално за тях. Просто нямат политическо съзнание... Хората не спират да мислят защо всичко продължава да върви по този начин."
Какво готви бъдещето
Държавата е мажоритарен собственик в "АвтоВАЗ" и комбинатът поне оцелява в кризата и миналата година отчете нетна печалба от 3.6 млрд. рубли (92.5 млн. евро). Създаденото през 60-те години дружество днес засяга финансите на близо 4 милиона души по заводи, сервизи и доставчици за производството.
Безработицата е относително ниска - около една четвърт от националните 6.6%. Но заплатите са мизерни, макар че миналата година в района на Самара (където се намира Толияти) заплатите са се повишили с 30%, докато в Русия като цяло намаляха. Днес "АвтоВАЗ" плаща редовно, но и намали за последните три години служителите си от 104 000 на 66 000 и ефектът от това преструктуриране се усеща из целия град. "Тогава започна и деградирането на Толияти - в бизнеса, финансите, професионалните и човешките отношения. Това е положението. Това вече не е моноград, а депресиран град", казва Дячков.
Кметът Анатолий Пушков, който напуска поста си (в неделя имаше първи тур на местни избори - бел.ред.), обяснява, че в момента най-голямото предизвикателство е да се привлекат инвестиции. "Нужни са повече средства, за да расте Толияти."
Само че това не е лесна задача. В държавния бюджет няма специални средства за проблема с моноградовете и повечето финансиране идва от антикризисни фондове.
Според официалните данни в Русия има 335 такива селища, половината от тях са с по-малко от 20 000 жители. Специалисти обаче твърдя,т че бройката им е много по-голяма - от порядъка на 800, и икономическите им проблеми са затиснали живота на милиони хора.
Съюзът на руските градове твърди, че 35 от моноградовете през 2010 г. са били в бедствено състояние. В доклад на това сдружение се казва, че над 1 трилион рубли (25.7 млрд. евро) ще са необходими до 2020 г. за модернизирането им, най-вече чрез финансиране на строителни проекти и обновяване на инфраструктурата.
Годината няма да е лека за  "АвтоВАЗ" - очаква се продажбите на коли в Русия да се увеличат с 12% до 2.8 млн. бройки след ръст от 39% през миналата година. Данните за януари показват 21% спад на продажбите на "АвтоВАЗ" на годишна база.
Надеждата е френската Renault да увеличи до контролен дела си в комбината и да произвежда там нови модели Renault и Nissan. Дългите километър и половина поточни линии на "АвтоВАЗ" се ремонтират за увеличаване на ефективността. Миналата година от тях слязоха 634 000 коли. Моделът "Лада Гранта" от плаката с Путин излиза на пазара с цена от 229 000 рубли (малко под 5900 евро).
Дячков казва, че правителството няма да рискува да остави толкова голям голям град да свърши в развалини. "Не можеш да се шегуваш с такова нещо като Толияти. Затова по една или друга причина властта ще го захранва. Но едва ли ще е така с другите моноградове."