Защо градът на "Лада" застана зад Путин

Премиерът Владимир Путин уверено гледа от голям билборд край пътя, водещ към най-големия завод за автомобили в Русия - този край град Толияти на река Волга, разказва Reuters.
Плакатът изобразява Путин със слънчеви очила, облегнал се на вратата на "Лада Гранта" - най-новия продукт на руския Детройт. Надписът декларира, че заводът подкрепя кандидатурата му за президентските избори.
Няма значение, че изборите трябва да са свободни и честни, а работниците да гласуват по собствена воля - постерът не оставя никакво съмнение "Русия - Толияти - Автозавод ЗА!"
На пръв поглед би трябвало да няма логика зад всичко това.
Толияти е просто още един от градовете от времената на СССР, доминирани от една единствена индустрия, където би трябвало Путин да бъде посрещнат враждебно след 12 години като президент и премиер.
Повечето от "моноградовете" на Русия са в упадък и са се превърнали в емблема на абсурдния начин, по който бяха проведени индустриализацията и градското планиране по време на Сталин и наследниците му.
Путин обаче все още е популярен в руската провинция повече, отколкото в Москва или Санкт Петербург, където е изправен пред най-сериозната опозиция, откакто дойде на власт.
Заради непопулярността му повечето плакати за кампанията му в двата най-големи руски града дори не показват лицето му. В Толияти обаче образът му е навсякъде.
Дори критиците казват, че премиерът е популярен в града и една от причините е щедростта, с която той помогна да бъде спасен от фалит "АвтоВАЗ" в най-трудните му времена. "Когато си гладен, всичко ти изглежда добро и този глад е основният ни проблем", казва Сергей Дячков, пенсиониран социолог, работил четвърт век за "АвтоВАЗ".
Победата в района на комунистическата партия на парламентарните избори на 4 декември не може да попречи на Путин, защото той е по-популярен от партията си, обяснява Дячков. "Макар да има неприязън към "Единна Русия", все още е налице лоялност към Путин", допълва той.
Предварителните данни в понеделник показаха, че при почти 100% обработени протоколи премиерът побеждава с 58.53% от гласовете, следван от лидера на КПРФ Генадий Зюганов с 21%, а всички останали са с по-малко от 8%.
След глобалната криза от 2008-2009 г. правителството наля в "АвтоВАЗ" милиарди долари под формата на безлихвени или нисколихвени кредити от държавни банки. Избегнати бяха рухването на комбината и големи улични протести в Толияти.
Вадим Соколов, бивш зам.-кмет, който ръководи градския фонд за икономическо развитие, коментира: "Всички, които планират да бъдат избрани, за съжаление ще изгубят от премиера ни. Той не успя да свърши всичко - и това ме натъжава - но поне се опитва и много работи, на него може да се разчита."
Съветското наследство
Градът със 720 000 жители е на бреговете на Волга на около хиляда километра югоизточно от Москва. Кръстен е на името на лидера на италианските комунисти Палмиро Толияти и е един от най-големите "моноградове" от съветската епоха.
Централното планиране на СССР издигна повечето такива селища далеч от двата основни града на страната - често с лоша инфраструктура и без алтернатива за оцеляване, ако икономиката потъне.
Владимир Гусев, главен изпълнителен директор на голяма компания, който обича да живее в Толияти, споделя, че цялата концепция на "моноградовете" е сбъркана. "Това е път, който не води наникъде. Ако "АвтоВАЗ" има проблеми с икономиката или заплатите, значи и градът ги има."
Фаталните недостатъци си проличаха в кризата от 2008-2009 г., особено след стачката в Пикальово - моноград с 22 000 жители в Северна Русия. В почти тотално зависимия от производството на цимент район избухнаха протести, когато собственикът Олег Дерипаска затвори местния комбинат, оставяйки хиляди без работа и неплащани от месеци заплати. Путин лично отиде в Пикальово и пред телевизионните камери театрално хвърли на олигарха писалка с нареждане да подпише раздаването на забавените заплати и връщането на хората на работа.
Няма начин тази тактика да не му носи дивиденти. "Путин игра ефективно в Толияти и другите моноградове", казва Дячков.
След 4 декември в града имаше протести на привърженици и противници на управляващите, но те бяха малобройни, защото самите организатори казват, че хората смятат, че от това няма да се промени животът им. "Най-много ме боли от това, че хората се оплакват от всичко това, но се предават на съдбата. За което си има причина. Страх ги е да не изгубят работата си", казва Пьотр Золотарьов, лидер на един от синдикатите.
Страхът е всепроникващ в импровизираните бирарии в Толияти - дървени конструкции, покрити с алуминиево фолио, където работниците се събират след работа.
В една от тях - бар "Офис", сервираща евтина бира "Жигули", 27-годишен автоработник разказва за липсата на алтернативно занимание. "Имам работа и не искам да остана без нея", простичко обяснява Антон. "Дали ми харесва? По дяволите, не, но какво да направя, щом трябва да храня жена и две деца?"
Золотарьов смята, че някои работници ще гласуват за Путин просто от традиционна сляпа вяра в лидерите. "Не че Путин е направил нещо специално за тях. Просто нямат политическо съзнание... Хората не спират да мислят защо всичко продължава да върви по този начин."
Какво готви бъдещето
Държавата е мажоритарен собственик в "АвтоВАЗ" и комбинатът поне оцелява в кризата и миналата година отчете нетна печалба от 3.6 млрд. рубли (92.5 млн. евро). Създаденото през 60-те години дружество днес засяга финансите на близо 4 милиона души по заводи, сервизи и доставчици за производството.
Безработицата е относително ниска - около една четвърт от националните 6.6%. Но заплатите са мизерни, макар че миналата година в района на Самара (където се намира Толияти) заплатите са се повишили с 30%, докато в Русия като цяло намаляха. Днес "АвтоВАЗ" плаща редовно, но и намали за последните три години служителите си от 104 000 на 66 000 и ефектът от това преструктуриране се усеща из целия град. "Тогава започна и деградирането на Толияти - в бизнеса, финансите, професионалните и човешките отношения. Това е положението. Това вече не е моноград, а депресиран град", казва Дячков.
Кметът Анатолий Пушков, който напуска поста си (в неделя имаше първи тур на местни избори - бел.ред.), обяснява, че в момента най-голямото предизвикателство е да се привлекат инвестиции. "Нужни са повече средства, за да расте Толияти."
Само че това не е лесна задача. В държавния бюджет няма специални средства за проблема с моноградовете и повечето финансиране идва от антикризисни фондове.
Според официалните данни в Русия има 335 такива селища, половината от тях са с по-малко от 20 000 жители. Специалисти обаче твърдя,т че бройката им е много по-голяма - от порядъка на 800, и икономическите им проблеми са затиснали живота на милиони хора.
Съюзът на руските градове твърди, че 35 от моноградовете през 2010 г. са били в бедствено състояние. В доклад на това сдружение се казва, че над 1 трилион рубли (25.7 млрд. евро) ще са необходими до 2020 г. за модернизирането им, най-вече чрез финансиране на строителни проекти и обновяване на инфраструктурата.
Годината няма да е лека за "АвтоВАЗ" - очаква се продажбите на коли в Русия да се увеличат с 12% до 2.8 млн. бройки след ръст от 39% през миналата година. Данните за януари показват 21% спад на продажбите на "АвтоВАЗ" на годишна база.
Надеждата е френската Renault да увеличи до контролен дела си в комбината и да произвежда там нови модели Renault и Nissan. Дългите километър и половина поточни линии на "АвтоВАЗ" се ремонтират за увеличаване на ефективността. Миналата година от тях слязоха 634 000 коли. Моделът "Лада Гранта" от плаката с Путин излиза на пазара с цена от 229 000 рубли (малко под 5900 евро).
Дячков казва, че правителството няма да рискува да остави толкова голям голям град да свърши в развалини. "Не можеш да се шегуваш с такова нещо като Толияти. Затова по една или друга причина властта ще го захранва. Но едва ли ще е така с другите моноградове."