Елена Герганова*: Препаратите за биосертифицирано земеделие са подходящи и за конвенционалното производство
------------
В: Г-жо Герганова, освен биосертифицирана продукция “Гимел” вече предлага и препарати за биологично земеделие. Защо решихте да предложите на пазара тези продукти?
- Ние извървяхме нашия път сами, но сега сме готови да споделим опита си с нашите колеги. “Гимел” е един от най-големите производители на биологични оранжерийни зеленчуци в Европа. Не сме първите, които внасят биологични препарати. Когато решихме да внасяме биологични препарати, искахме да затворим производство на биосертифициран продукт, да станем независими. Натрупахме опит, който сме готови да споделим. Заедно с препаратите предлагаме и цяла схема, а не единичен продукт. Един продукт сам по себе си не е толкова ефективен, колкото ако се прилага определена схема от няколко продукта.
В: Препаратите, които продавате, само за биосертифицирано земеделие ли се използват?
- Предлагаме продукти с активни вещества, указани в нормативен документ на ЕС 2092/91 за биологично производство. Това е европейски документ, който регламентира позволените начини и средства за биологично производство, както и критериите, на които трябва да отговаря крайният продукт. Разполагаме с продукти от Нова Зеландия и Индия. Това са екстракти от водорасли, както и екстракт от дървото ним.
Тези продукти са приложими и в конвенционалното земеделие. В съчетание с някои по-леки химически препарати резултатът е много добър. Така, от една страна, продукцията отговаря на стандартите на EUREPGAP, които абсолютно забраняват употребата на тежка химия, а от друга - растенията укрепват и стават по-устойчиви на вредители.
Невъзможно е да се изнася продукция в Европа, която не отговаря на критериите, а след 2 години те ще важат и за вътрешния пазар.
Това, което можем да предложим, е да направят първата стъпка с наша помощ. Не става въпрос за дотации от наша страна, това трябва да е приоритет на държавата. Ние предлагаме комплексната схема за екопроизводство и начина, по който да се произвежда екологично чиста продукция.
А относно дотациите повече от ясно е, че за селското стопанство ще има дотации. Въпросът е стопаните да са наясно за какво ще ги използват. В противен случай дотациите се обезсмислят.
В: Какви са вашите наблюдения, селскостопанските производители в България наясно ли са с трудностите в процеса на сертифицирането на екологично чисто производство и дългия период на конверсия на земята?
- Без период на конверсия няма как да стане, независимо че в България има много неизползваеми земи, това не означава, че те са екологично чисти. У нас вече много се шуми за биосертифицирано земеделие и на различни форуми непрекъснато се изтъква, че страната ни има потенциал за екологично чисто земеделие. Всички това повтарят, едва ли не това е основният коз на земеделието ни, който се вади на различни международни срещи предвид предстоящото ни приемане в ЕС. Наистина в България има потенциал за екологично производство, но това, което няма в България, е култура на земеделие. Държавата се опитва да създаде някаква организация, прави опити и вижда в това шанс за земеделието в България. Пътят дотам обаче е труден и дълъг и естествено трябва да бъде извървян не от администрацията, а от земеделеца. Има производители, които само са чували, но нямат идея как да стигнат до екологично чисто производство. Знаят също, че ако успеят, ще получат между 20% и 50% по-висока цена. Но истината е, че стабилна екологична среда се изгражда с години. Тя не може да стане изведнъж, необходими са поне две години. Усилията обаче се възнаграждават и по отношение на качеството, и на добива, а и самият краен продукт е по-стабилен, защото не е използван химикал.
В: Как “Гимел” мина всичките процедури по сертифициране на биологичното производство?
- Производството е много трудно, ние дълго време викахме, викахме неволята, преминахме през много трудности, какво ли не опитвахме. Борбата с вредителите и болестите по биологичен път бе тежка, защото не познавахме биологичните средства. Борили сме се с болестите дори и с кисело мляко и какво ли друго не. Действително не е възможно да се произвежда по полубиологичен начин. Нивото на контрол е много високо и всяка грешка се наказва, не може да се скрие. Следите от нея остават в почвата. При всяко едно положение рано или късно това излиза наяве, но въпреки всичко ние тръгнахме по трудния път. Започнахме да правим проучвания какви препарати можем да внесем, което би могло да бъде в полза при борбата с вредителите, както и какви са възможните начини да подсигурим храненето по биологичен път. И може да се каже, че с изключение на 1-2 продукта като цяло сме затворили схемата. Всичко е въпрос на комбинация между действието на различни препарати, начин на производство и, разбира се, влиянието на времето.
В: В Европа е позната екопродукцията на “Гимел”. Предлагате ли я на българския пазар?
- Факт е, че на Запад познават повече продуктите на произвежданото от нас биосертифицирано земеделие. “Гимел” тръгна по този нелек път още през 2000 г., когато в България и дума не се чуваше за биологично земеделие. Към него ни насочиха нашите германски партньори. Така 2001 г. започнахме процедурите по сертифициране на обекта. От две години произвеждаме и екологично чиста продукция от най-висок клас. Тази година получихме и най-високата оценка за екопродукция в Германия. Хранително-вкусовият концерн REWE, който е най-големият в Европа за търговия с хранително-вкусови продукти, ни даде запазеното си лого за екопродукция. Това е възможно най-високата оценка за земеделски производител, защото германските концерни и въобще концерните от Западна Европа имат много завишени критерии за качество и когато концернът даде своето лого, той гарантира пред крайния потребител, че това е най-доброто, което би могло да се подбере. От 2005 година вече пакетираме с тяхното лого и със стикер на всяка една краставица. Така не може да стане подмяна на нито един продукт. През 2005 г. краставицата на “Гимел” бе номинирана и получи приза на REWE за зеленчук на годината. За нас това е голямо признание.
Успехите ни са оценени в Западна Европа. “Гимел” разчита основно на износа. На вътрешен пазар екологично чиста продукция досега не сме продавали, защото липсва законодателство в това отношение. Фактически ние предлагаме екопродукция на нашия пазар, без да е означена като такава, защото няма как да я определим, няма стандарти, а и не сме защитени от спекулата. За нас е по-добре да предлагаме краставицата просто като краставица, защото нямаме гаранции, че някой няма да подмени нашия продукт и да злоупотреби в този смисъл с него. В България все още няма изградена система как екологичното да се предлага на крайния потребител. А и голяма част от хората не знаят какво е екологично чист продукт, няма култура на потребление. Крайният потребител не е стигнал до знанието за това какво ще получи, като плати примерно 20% повече за нещо, което на съседната сергия изглежда по същия начин, но не е от същото качество. За пазара на екопродукция от значение в България е и по-ниската платежоспособност на хората.
В: Освен в Германия къде другаде познават зеленчукът на “Гимел”?
- На външния пазар “Гимел” е в дългогодишни партньорски отношения освен с REWE също и с фирми от Холандия, Англия, Швейцария, Австрия и Чехия. Преди две години в Холандия срещнахме сериозен партньор, който търгува само с пресни екологично чисти плодове и зеленчуци и, както се казва, започнахме на краставичарите краставици да продаваме, защото Холандия е основният ни конкурент на пазара като производител на домати, краставици и чушки. Но тъй като в Холандия е почти невъзможно да се произвеждат екокраставици, ние изнасяме точно такива за Холандия. Именно чрез тяхната дъщерна фирма стъпихме и на английския пазар. Фактът, че изнасяме за Англия, която е най-затвореният пазар с най-високите изисквания, е показателен. Имаме също и EUREPGAP сертификат, който селектира добрите земеделски стопани от целия свят и показва на крайния потребител, че това е продукт на добрия земеделски стопанин. Има се предвид грижата за хората, социалните условия, които са създадени за тях, средата, в която работят, чистота на производство, неизползването на тежки химикали.
Това, което реализираме вече шеста година, е систематично направена програма, която има за цел да позиционира един продукт в два до три максимум пазара и да осигури постоянно доставяне на продукта на този пазар, както и да го наложи като нещо най-добро. Ако се разпръснем по всички пазари , ще загубим своята идентичност. Това, към което се стремим, е да имаме два до три партньора, разбира се, достатъчно големи, за които да осигуряваме продукция, приготвена по един и същ начин. За екопродукцията ни това вече е факт, защото в Европа има производители на екологично чиста продукция, но те са малки, има и кооперативи, но те в никакъв случай не могат да дадат толкова еднакво качество на заготовката, колкото ние изпращаме, при това според техните изисквания. Например за Англия изнасяме само в черни кашони. Английският пазар е претенциозен, екстравагантен, но затова пък плащат на своите доставчици примерно 30% до 40% повече.
*външнотърговски директор в “Гимел” АД