Как да стимулираме децата да четат

Как да стимулираме децата да четат

Как да стимулираме децата да четат
Родителите да четат, да водят децата в библиотеки, да променим списъците със задължителни четива за учениците, да им покажем, че четенето може да ни прави щастливи, да им даваме креативни задачи и да ги запознаваме с интересното от живота на авторите. Това са само част от предложенията, които участниците в Националната кръгла маса за детското четене обмениха вчера в Столичната библиотека.
Събитието беше организирано от детския портал Az-deteto.bg в рамките на националната кампания на  "Забавното лятно четене" и беше под патронажа на кмета Йорданка Фандъкова. В него участваха и посланиците на детското четене от кампанията - поетът и журналист Марин Бодаков, учителката по литература Аглика Дамаскова и Юлия Спиридонова-Юлка - един от най-четените съвременни детски автори в България.
Най-голям интерес към четенето проявяват децата от V до VІІ клас, каза заместник-директорът на библиотеката Спаска Тарандова, като се позова на данни от социологическо проучване за нагласите на децата към четенето. В тази възрастова група интерес към книгите проявяват 41.5% от анкетираните деца. По-малко са читателите от І до ІV клас - 32.1 %, а най-малко - от VІІІ до ХІІ клас, където едва 17.0% са отговорили, че четат.
 
"Да се чете не е яко," със съжаление призна детската писателка Юлия Спиридонова-Юлка, цитирайките думите на четящи деца, които казват, че трудно намират приятели заради интереса си към книгите. Има обаче и оптимистични истории - тя разказа как децата от дом "Дъга" в Добрич са започнали да се интересуват от четене и да обменят книги, въпреки скептицизма на директора, просто защото са получили дарение от нови интересни издания.
"Децата спират да четат, задушени от интерпретации на литературата, които не им позволяват да чуят своя собствен глас," смята поетът Марин Бодаков. "Ако имам съобщение към всички момчета и момичета, с които се срещнах като посланик на четенето, то е че четенето може да ни прави щастливи, заяви той."
За опита си с учениците в най-четящото училище в България според класацията на AZ-deteto.bg "Увекинд" разказа Аглика Дамаскова. Трябва да намерим начин да покажем на децата какво могат да получат от литературата, тогава тя се превръща в необходимост, смята тя.
Аглика Дамаскова разказа, че децата се вдъхновяват, когато сравняват книгите с филми, направени по тях, когато научават интересни факти от живота на авторите, срещат се с писатели и самите те пишат креативни текстове като продължения, различен финал или своя версия на историите, които разглеждат.
Участниците в кръглата маса написаха и отворено писмо до министъра на образованието, в което изброиха препоръките си за насърчаване на детското четене.
Пет предложения от писателката Юлия Спиридонова за "разчитане" на първокласници:

"Приключенията на капитан Гащи"
от Дав Пилки - Това е книга за първокласници, защото има много картинки, прилича на комикс, ужасно смешна е. "Разчитала" съм абсолютно нечетящи деца с тази книга, казва Юлия Спиридонова. Да, това не е висока литература, но няма как да запалим децата да четат с Ангел Каралийчев. Не знам чия идея е да се започва още от първи клас със задължителен списък с български класици, не е добра идея, каза тя. Това, което им се дава за четене, трябва да е нещо "яко".

Книгите на Роалд Дал - Той не е съвременен автор, вече е покойник, но въпреки това лесно се чете - книгите му са красиви, с оригинални илюстрации, не са дебели и са с едър шрифт. Добрите издатели знаят, че това е много важно за едно дете, напомня Юлия Спиридонова.

"Как да станеш пират"  и "Как се опитомява драконче" от Кресида Коуел.

"Историята на доктор Дулитъл" - Това е много стара книга от моето детство, но децата все още много я харесват, казва писателката. Написана е така, че няма излишни думи, няма истории, които да са им чужди и непознати, въпреки, че е изцяло фантастична. Това е една класическа книга, която въпреки това може да се чете.