Състоянието на "БДЖ Товарни превози" било всекидневна трагедия

Приватизацията на "БДЖ Товарни превози" закъсня с пет години, атрактивността на дружеството сега не е същата и съответно ще се получат по-малко пари за него. Това казва в интервю пред "Труд" Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи. По думите му тази приватизация е трябвало да се направи когато е започнало да се изгражда единното железопътно пространство в ЕС. Тогава е станало ясно, че транзитните товари ще се возят от две големи компании - "Дойче бан" и " ДБ Шенкер" като е бил известен техният подход – да не се купуват местни жп превозвачи.
Според него дружеството няма годни нито локомотиви, нито вагони, а по-голямата част от товарите се извършвали с превозни средства на клиентите. "Става дума за една всекидневна трагедия", коментира Ананиев. По думите му обаче клиентите предпочитали превозите на държавната компания заради преференциите, които получавали там. Те често били под формата на нереално ниски цени, защото "БДЖ Товарни превози" не си плащало инфраструктурните такси.
Ананиев смята, че държавното дружество няма накъде да се развива повече, понеже не може да вземе транзитния трафик, а ако спре работа, както стана преди години с авиокомпания "Балкан" то за няколко дни пазарът щял да се справи със ситуацията. А след това големите клиенти щели да си плащат реалните цени.
Компанията има милиони задължения заради неплатените инфраструктурни такси, старите вагони и свръхперсонал, който е демотивиран.
Шанс за приватизацията на товарния превозвач няма, защото самите условия са абсурдни и на тях няма как да отговори стратегически инвеститор от България, а германската "Дойче бан" вече е обявила, че няма интерес. При това положение се търси финансов инвеститор, обяснява Ананиев. Според него изискванията, които са поставени към кандидат-купувачите, означават или че се върви към ликвидация, или че има предварително съгласувана схема кой точно да купи дружеството.