На прозореца ми има призрак

"Аз съм просто едно малко момиченце, на което му се случват големи неща. Понякога страшно по-големи от самата мен. Но имам очите си, имам разсъдъка и сърцето си, за да почувствам света около себе си и да разкажа за него."
Катя
Това казва Катя Антонова за себе си. Не обича да я наричат писател. И това би изненадало всеки, който е прочел романа й. Не-писателите не могат да пишат. А на нея определено й се отдава. Заедно с това да прозре нещата толкова дълбоко, че Марианската падина ти се струва до колене. Иначе Катя е само на 29, от години работи в рекламата, водила е авторска рубрика в "Една седмица в София", а миналата година издаде книжка с детски приказки "Принцесешки истории и други необикновени случки" – подобаващо различни, разбира се.
Интервю не се взима от всеки. Коя всъщност си ти, извинявай?!
Казвам се Катя и пиша. Опитах всичко, но не мога да спра. Ако на хората им харесва как пиша, ще продължа да издавам някои от нещата, които пиша. Иначе съм извънземно. Или истински човек. Едно от двете.
Кажи няколко думи за "Призракът".
Кратък роман. Човешка история. Голяма тема, представена незатормозяващо. Има хумор, има и тъга, но в никакъв случай не е някаква тежка драма. Просто провокира към мислене. Смятам, че голяма част от четеното започва, след като се прочете книгата.
Страхуваш ли, че посланието ти ще остане неразбрано?
Не. И се гордея с това – не обичам самоцелното хвърляне на сложни думички и изречения, зад тях обикновено стоят празни хора с богата обща култура. Смятам, че и метафората, която е в основата на книгата, е лесно смилаема. Освен това разказвам за състояния, които всеки познава малко или много.
Какво усещане би искала да предизвикаш у читателите?
Иска ми се хората да си кажат "Да, това чувство го познавам! Точно така съм се чувствал!" , да изпитат удоволствие, че съм формулирала вместо тях дадено чувство, усещане, мисъл. Искам да се почувстват разбрани.
"Призракът" е наистина една човешка история. Не мислиш ли, че заглавието може да подведе?
Възможно е. Защото книгата не е нито фантастика, нито хорър. Но това е нейното заглавие, то я описва добре. Дори някой да се подлъже по заглавието и да си я купи, защото очаква друго, мисля, че няма да съжалява да я прочете.
Това история с щастлив край ли е или точно обратното?
За да отговоря на този въпрос, трябва да си стиснем ръцете относно какво е щастието. Всеки има различно определение за щастие. При всички положения краят на романа провокира към разсъждения по въпроса, което е добре. Според моите критерии краят не е щастлив, нито тъжен. Просто край.
На премиерата каза, че обичаш да слушаш историите на хората и после да ги използваш в текстовете си? Хората няма ли да ти се разсърдят?
Възможно е. Наистина използвам всичко, което чуя и видя. Понякога това са доста болезнени и лични неща – извинявам се, ако съм оскърбила някого.
В тази връзка Януш откъде го взе?
От дъното на сърцето си. Януш е събирателен образ на много образи, които са се изпречвали пред очите ми.
Да не визираш някое бивше гадже в образа на Януш?
Мисля, че образът на Януш е събрал по малко от всичките ми бивши гаджета и доста от мен.
Описваш Януш като красив и мрачен мъж, по когото жените си падат. Ти щеше ли да се влюбиш в Януш, ако беше реален?
За съжаление, да.
Защо Януш, а не Иван?
Иван е българин. А Януш какъв е? Поляк? Българин? Избрах името инстинктивно, но сега си давам сметка, че съм искала да засиля усещането за липсата на принадлежност на героя, самотата му.
На твоя прозорец има ли призрак?
Не един – много са! Цяла сурия!
Разказваш доста пълнокръвно за времето преди 89-а, а тогава си била едва на 6. Да не би да преразказваш чужди думи?
Моята памет не е много добра, но пък имам интересното умение да помня със сърцето си. И както казах, имам очи да видя света, важното в него.
Ти си жена, защо не пишеш чиклитчета, нещо в стил "Сексът и градът"?
А кой ще пише за нещата в моята глава?
Как така се случи, че те издаде толкова голямо и реномирано издателство като "Жанет 45"?
Всъщност това е едно от най-хубавите неща, които са ми се случвали. Защото стана много естествено. Нямах "връзки" в издателските среди, нямаше дори кой да ми даде някакъв съвет. Просто им изпратих ръкописа и те го харесаха много – това за мен е огромно признание и съм благодарна. Съобщиха ми, че ще издадат книгата в деня, в който се навършваше една година от смъртта на майка ми. Сякаш и тя беше замесена в това, сякаш ми направи подарък и ми каза да не страдам толкова, защото тук има да ми се случват още хубави неща.
Получи ли вече коментари от хора, които са прочели книгата ти?
Да. И се радвам, че отзивите, които получавам, са толкова добри. Всички казват, че са я прочели за няколко часа и не са могли да я оставят. И дори че не им е стигнала. Припознали са героите, усещанията. Това е наистина прекрасно!
Най-големият комплимент за "Призракът"?
Че звучи като написана от мъж – благодаря на Калин Терзийски за този коментар.
Жените не умеят ли да пишат?
Някои умеят. Но повечето пишат по женски и само за жени – което си е жив сексизъм! Освен това логиката е основната ми критика изобщо към женското мислене. Нейната липса пречи на жените да пишат дори рекламни текстове. А има много логика в писането.
С какво мислиш, че можеш да станеш интересна на хората?
С това, че съм извънземно. Или истински човек. С едно от двете.
Защо една щастливо омъжена млада жена с две деца избира да пише за самотата? Ти самотна ли си?
За съжаление "умея" да се чувствам самотна дори когато съм заобиколена от хора. Много тъжно. Сигурно защото съм извънземно. Познавам самотата. Затова пиша за нея. Точно тази, не физическата, а емоционалната самота. Тя е най-противната. Тя е единствената.
Ти си майка. Ще дадеш ли на децата си да прочетат "Призракът"? На каква възраст?
Разбира се, че ще им дам. Но наистина смятам, че трябва да станат на една определена възраст, за да я разберат. Необходимо е малко житейски опит. Всъщност това е единственото, което е необходимо, за да прочетеш книгата – мисля, че е много достъпна като текст.
Ти смяташ ли, че любовта е само един удобен компромис?
Смятам, че един удобен компромис може да е животоспасяващ. А любовта може да бъде и животоспасяваща, и животозастрашаваща, но никога удобен компромис.
Как така седна да пишеш? Как и кога пишеш по принцип?
Винаги ми се пише. Пиша заради себе си – както всяко изкуство, писането е доста терапевтично занимание. Понякога определени неща ми правят толкова силно впечатление, че не мога да не напиша нещо за тях. Понякога ме владеят толкова силни емоции, че само чрез писането мога да ги контролирам, да им позволя да излязат, да се изживеят. А понякога става толкова силна нуждата да пиша (за мен това е нещо като физиологична нужда), че просто зарязвам всичко друго и сядам да пиша. Повечето писания изтривам или пращам в някоя забутана папка в компютъра си.
Какво пишеш в момента?
Нова детска книжка. Без приказки този път, но с много истории. За котето Рибка – моят любим герой от първата ми детска книжка "Принцесешки истории и други необикновени случки".
Това с не-писателя не идва ли малко в повече – все пак не-писателите не ги издават едни от най-авторитетните издателства в страната. Защо не обичаш да се наричаш писател?
Смятам, че има много хора, които се бият в гърдите, че са писатели, а не са. И виждам колко грозно изглежда отстрани, не искам да рискувам да изглеждам по този начин. Писането е най-познатото ми изразно средство – затова ползвам него. Но това, което ме вълнува всъщност, е самата история. Писането е само средство.
А какво означава да си писател според теб?
Зад това понятие стои много талант и много работа. Писателството е някакво извисено състояние, при което човек съчетава техника и невероятна наблюдателност. Така, като се замисля, може един ден да стана писател...