Хитовете, с които големите режисьори се разминаха

Хитовете, с които големите режисьори се разминаха

Кадър от "Челюсти"
Associated Press
Кадър от "Челюсти"
Имената на Франсис Форд Копола и Стивън Спилбърг са неразривно свързани с продукции като "Кръстникът" и "Джурасик парк", но историята на киното можеше да е написана по-различно. Голяма част от хитовите филми всъщност са били на прага да бъдат реализирани от други, но не по-малко известни фигури в седмото изкуство, пише сайтът Flavorwire.
Сред първите варианти на продуцентите на "Кръстникът" (1972) за режисьор е всъщност Серджо Леоне, дотогава работил по известната си поредица от уестърн филми. За екранизацията на романа на Марио Пузо директорът на компанията "Парамоунт" търси италиано-американец, който да "усеща аромата на спагети".
Преди това се провеждат разговори с няколко американски режисьори, но продуцентите решават, че им трябва човек, който да запази автентичността на историята. Но съответстващият на тези изисквания Леоне отказва да работи по "Кръстникът", за да се съсредоточи върху големия си шедьовър "Имало едно време в Америка", отнел му 13 години.
Серджо Леоне
Associated Press
Серджо Леоне
Тогава компанията се насочва към Франсис Форд Копола, който впоследствие реализира идеята, въпреки че внася сериозни промени в първоначалния сценарий и преминава през конфликти с шефовете. Неразбирателствата почти довеждат до нова смяна на режисьора, но впоследствие "Кръстникът" е все пак завършен.
Стивън Спилбърг пък започва работа по добре познатите "Джурасик парк" и "Челюсти", след като други режисьори не успяват да се преборят за доверието на компаниите. Той предлага "Челюсти" да разказва за кръвожадна акула вместо кит и с по-предизвикателните си идеи измества Дик Ричардс, преди работил по "Тутси" и "Сбогом, моя любима", екранизация по романа на Реймънд Чандлър.
Тим Бъртън пък е бил сред претендентите за "Джурасик парк". Вместо ексцентричния режисьор, тогава току-що представил "Кошмар преди Коледа", продуцентите се спират на Спилбърг, който изявява желание да направи филма и динозаврите в него колкото се може по-реалистични.
Многократният носител на "Оскар" обаче не успява да се пребори за "Хари Потър и Философският камък", за който в списъка са били още Тери Гилиъм, Роб Райнер ("Мизъри"), М. Найт Шиамалан ("Шесто чувство"). Впоследствие Спилбърг се оттегля, тъй като не смята, че филмът е особено предизвикателства, а на режисьорското място застава Крис Калъмбъс.
Кариерата на Стенли Кубрик изобилства от нереализирани проекти, а един от тях е One-Eyed Jack. В началото продуцентите уволняват трима режисьори преди да се спрат на създателя на "Сияние" и "Широко затворени очи". Но той също последва съдбата на предшествениците си, с което филмът отива при Марлон Брандо, който едновременно играе и режисира лентата.
Почти четири десетилетия по-късно Кубрик се заема с "Изкуствен интелект", чийто сценарий е написан от Спилбърг. Впоследствие Кубрик сам се оттегля, тъй като смята, че Спилбърг сам най-добре ще реализира филма. Фантастиката излиза през 2001г., две години след смъртта на режисьора на "Портокал с часовник механизъм" и е посветена на него.
Одри Хепбърн като героинята си в "Закуска в Тифани"
Associated Press
Одри Хепбърн като героинята си в "Закуска в Тифани"
Одри Хепбърн пък е в основата на режисьорската смяна в екранизацията по романа на Труман Капоти "Закуска в Тифани". Актрисата е била разочарована, че трябва да играе образ, който е твърде разкрепостен в поведението си и със съмнителен произход. Заради опасенията си, че това ще навреди на имиджа й, тя инициира уволнението Джон Франкенхаймър ("Птичарят от Алкатраз, "Ронин") и привличането на Блейк Едуардс, който придава на героинята Холи Голуайтли по-аристократични черти.
В началото на 80-те вместо Дейвид Линч, по "Дюн" започва да работи участвалия в българския филм "Островът" режисьор, писател и философ Алехандро Ходоровски. Той бързо похарчва два милиона долара и написва сценарий за 14-часов филм, което кара продуцентите своевременно да го уволнят. По-късно Хородовски каза, че неговата цел не била да подходи с уважение към творбата, а да я пренапише, тъй като тя била твърде добра за автора й Франк Хърбърт. В плановете му също попадали Салвадор Дали и Орсън Уелс като актьори във филма и Pink Floyd като композитори на саундтрака.
Сред другите примери за подобен развой на събитията са "Пришълецът" на Ридли Скот, за който в началото се е борил Роджър Корман, известен с поредицата си от екранизации по разкази на Едгар Алън По. "Екзорсистът" на Уилям Фридкин (режисьорът на "Френска връзка"), който става част от проекта след оттеглянето на Питър Богданович ("Последната прожекция").