Отменената синя зона във Варна продължава да взема жертви

Публично – частното командитно дружество "Транспортен център за мобилност АД", което трябваше да управлява синята зона във Варна е регистрирано в нарушение на общински наредби и зад гърба на общинския съвет във Варна.
Това констатираха днес на съвместно заседание членовете на три постоянни комисии към съвета - "Собствености и стопанство", "Финанси и бюджет" и "Транспорт". Така със закъснение от осем месеца съветниците потвърдиха факти, станали известни още през октомври миналата година.
Още тогава, в разгара на кампанията за местните избори, серия публикации в пресата осветиха дълго и старателно подготвяна схема за скрита приватизация на зоната. В нейния център се оказа именно командитното дружество "Транспортен център за мобилност АД".
Днешните "разкрития" на съветниците станаха повод за вземането на решение общинското дружество "Паркинги и гаражи – Варна" да излезе от съдружието си в "Транспортен център за мобилност". То ще бъде формално подложено на гласуване по време на следващата сесия на ОбС – Варна. Пак тогава ще бъде решено и дали заради допуснатите нарушения, членовете на Съвета на директорите на общинската компания да бъдат уволнени.
Закъснели "разкрития"
След фалстарт през есента на 2010г. синята зона във Варна бе въведена на 15 май т.г и отменена само четири дни по-късно. Двете събития станаха повод за констатацията, че въвеждането на режим за платено паркиране по улиците на града е станало по най-скандалния начин в сравнение с останалите големи градове в България. Този извод бе потвърден и от изказванията на участниците в днешното съвместно заседание на трите комисии към ОбС – Варна.
Най-напред председателят на УС на "Паркинги и гаражи – Варна" Мирослав Михов запозна присъстващите съветници с резултатите от одитна проверка, извършена в дружеството. От нея стана ясно, че общинската компания е работила на загуба, като в същото време в касата й са били открити 57 хил. лв. Тяхното наличие Михов опита да обясни с факта, че приходите от наеми на няколко общински паркинга, отдадени за експлоатация от частни дружества, са били изплащани в брой, а не по банков път. Тази версия предизвика допълнително объркване и въпроси, след което на помощ бе извикан представител на компанията "Финанс одит консулт 2002", извършила одита.
От прочетената справка стана ясно, че през миналата година приходите на "Паркинги и гаражи – Варна" от основна дейност възлизат на 120 хил. лв. срещу извършени плащания на стойност 134 хил.лв. Компанията има задължения от 4000 лв. към доставчици, 12 хил. лв. дължи за заплати на персонала си за декември м.г. и още 12 хил. към бюджета за неизплатени осигуровки и данъци.
В същото време "Паркинги и гаражи – Варна" е получило при влизането си в съдружие с частното "Транспортен център за мобилност" акционерни дялове на стойност 10 хил. лв., оформени като дарение.
Важен детайл от отчета на Мирослав Михов бе и категоричното уточнение, че от касата на дружеството не липсват 65 хил. лв., както подметна преди седмица кметът на Варна Кирил Йорданов.
Пак според Михов, при встъпването си в длъжност, новият управителен съвет на "Паркинги и гаражи – Варна" е решил да не освобождава от отговорност бившия съвет на директорите заради фактура за телевизионна реклама на стойност 10 хил. лв. Срещу документът за плащане обаче липсвали каквито и да е отчетни документи за обема, вида и извършването на подобна услуга.
Оправданието
"Командитното дружество "Транспортен център за мобилност АД" е дъщерно на "Паркинги и гаражи – Варна", каза пред общинските съветници Михов. То бе регистрирано, тъй като от страна на ОбС не ни беше предоставен никакъв ресурс за реализацията на синята зона. Не разполагаме и със собственост, която да можем да заложим срещу банков заем. При това положение привличането на частен инвеститор бе най-доброто решение", обясни той.
Казаното от председателя на УС на "Паркинги и гаражи – Варна" стана повод за остра реплика и от страна на общинския съветник Владимир Тонев, който упрекна Михов в некомпетентност. "В "Транспортен център за мобилност АД" КД общинската фирма, която представлявате е ограничено отговорен съдружник. При това положение изобщо не може да става дума за "дъщерно дружество", каза той. Командитиста няма право на управление или на вето при вземането на решения от страна на неограничено отговорния си съдружник".
По думите на Тонев, според текста на дружествения договор, всички постъпления от такси, след влизането в сила в синята зона, е трябвало да покрият най-напред разходите, направени от частния инвеститор. Едва след това приходите на компанията е трябвало да се делят по равно между съдружниците в нея - "Транспортен център за мобилност АД" КД и "Паркинги и гаражи – Варна" АД".
Цената Синята зона във Варна трябваше да има 23491. Тя щеше да работи по 12 часа дневно, при цена от 1,20 лв. за час с ДДС. Сметката показва, че при 70% заетост само за месец оборотът на "Транспортен център за мобилност", щеше бъде не по-малък от 6 млн. млв. с ДДС. |
"При това положение след покриване на разходите и след приемането на отчета на дружеството за всяка финансова година, в общинската хазна са щели да влизат не повече от 20 стотинки от всеки лев платен за престой в синята зона", обясни Тонев.
В дискусията се включи и бившият председател на комисията "Финанси и бюджет" към ОбС Янко Станев. "Не е имало момент, в който ръководството на "Паркинги и гаражи-Варна" да е отправило искане за финансиране, заяви той. При това положение включването на частно дружество в управлението на синята зона е станало напълно неоснователно", каза още Станев.
Според присъствалия на днешното заседание депутат от ГЕРБ Емил Радев в близките седмици предстои приемането на второ четене на Закона за публично – частните партньорства. Според неговите текстове изборът на частни компании, с които държавни или общински фирми ще могат да влизат в съдружие ще могат да бъдат избирани само след провеждането на търгове по закона за обществените поръчки.
Така след предложение, направено от съветника Николай Недков се стигна и до решението "Паркинги и гаражи – Варна" да излезе от съдружието в "Транспортен център за мобилност АД" КД.
Студени досиета
Публичните данни сочат, че командитното дружество "Транспортен център за мобилност АД" е регистрирано на 15 септември м.г. Клауза в дружествения договор гласи, че управлението на новата компания е поверено на друга частна фирма "Център за мобилност". АД. В него капиталът от 50 хил. лв е разпределен в 5000 акции по 10 лв. Половината от дяловете са собственост на бизнесмена Бойко Георгиев, а останалите са поделени между бившия директор на клона на "Интернешънъл асет банк" във Варна Валентин Василев и общинския съветник от ГЕРБ Марио Шиваров.
Пътят на политика През 2005г. Шиваров бе председател на партия "Българска средна класа". По време на изборите за местна власт през 2007г. той бе водач на листата на "Коалиция на свободните граждани за зелена Варна". Сега Шиваров е смятан за един от най-приближените до местния лидер на ГЕРБ във Варна Павел Димитров. Той е собственик на транспортната фирма "Мако", която поддържа система от маршрутни таксита. |
"(...) Господин Марио Димитров Шиваров не притежава, издадени от дружеството акции, считано от 06.12.2010г. И до датата на издаване на настоящото удостоверение не е сред акционерите на дружеството, вписани в книгата на акционерите".
Справка в Търговския регистър обаче показва, че подобна промяна там и до момента не е отразена.