Общинско дружество във Варна крие договор от принципала си

Общинско дружество във Варна крие договор от принципала си

Общинско дружество във Варна крие договор от принципала си
Тайна клауза в предварителния договор за покупката на частното транспортно дружество "Транстриумф холдинг" от общинския превозвач във Варна "Градски транспорт" едва не стана причина за отстраняването на борда на директорите му днес. Вариантът бе обсъден по време на съвместно заседание на комисиите "Финанси и бюджет", "Собствености стопанство" и "Транспорт" към Общинския съвет (ОбС) в града.
Повод за скандала стана фактът, че прокуристът на дружеството Веселин Михайлов публично и за пореден път отказа да предостави на общинските съветници договора, сключен с частната компания. Искането за това бе направено от общинския съветник Владимир Тонев. "Как е възможно "Градски транспорт" да отказва на принципала си - ОбС – достъп до договорите, които назначеното от самия него управително тяло на компанията е сключило?", попита той.
Решението за придобиване на "Транстриумф" от "Градски транспорт" бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта за интегриран градски транспорт, автобусните линии във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на "Транстриумф". При това като го купи.
Повод за днешното искане на Тонев да получи достъп до документа станаха твърдения на общински съветници, че формално изпълнявайки решението на ОбС, управителното тяло на "Градски транспорт" е сключило предварителен договор, чийто текст съдържа клауза, задължаваща общинския бюджет с 1.5 млн. лв. в полза на частната "Транстриумф холдинг". При това независимо от изхода на сделката за придобиване на 100% от капитала й. Ако това е факт , то обяснява защо съдържанието на документа продължава да бъде една от най-строго пазените тайни около проекта за интегриран градски транспорт на Варна.
Според първоначалната информация, посочената в договора сума бе определена като неустойка при евентуален провал на сделката. Днес обаче Михайлов обясни, че става дума за "капаро", което представлява процент от договорената цена. По думите му, то все още не е платено, но съветници коментираха, че това е само въпрос на време, тъй като по силата на сключения договор сумата е дължима.
"Дневник" вече получи отказ на искането си по Закона за достъп до информация за предоставяне на копие от договора между "Транстриумф холдинг" и "Градски транспорт". Прокуриста на общинското дружество отклони искането за достъп до копие от документа с мотива, че той съдържал "клауза за конфиденциалност".
По време на днешното си заседание членовете на общинската комисия "Собственост и стопанство" решиха да предложат на ОбС да прекрати и договор за пласиране на облигационни емисии, сключен между «Градски транспорт» и дружеството «Евро-финанс». То е трябвало да посредничи на общинския превозвач и да го представлява пред финансови институции, с цел осигуряване на средства за покупката на "Транстриумф". Договорът е бил сключен на 18-ти май т.г., а според текста му "Евро-финанс" има право да предлага за продажба от името на «Градски транспорт» ценни книжа, както и да изготви проспект за предлагане на облигации.
Днес обаче Петър Радушев – директор на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми за пореден път повтори становището си, че, за да бъде реализиран проекта за интегриран градски транспорт във Варна, не е задължително общинското дружество "Градски транспорт" да закупи частния превозвач "Транстриумф холдинг".
Казаното от Петър Радушев днес не е изненада. На извънредно заседание в края на февруари т.г. ОбС-Варна прие няколко решения, свързани с реализацията на проекта които направиха излишни усилията за придобиване на "Транстриумф холдинг", която обслужва почти половината от автобусните линии в града.
Тогава съветниците одобриха текста на договор за партньорство, който кметът на града Кирил Йорданов по-късно подписа с общинското дружество "Градски транспорт". По силата на договора Общинската администрация стана "водещ партньор" в изпълнението на проекта. Според членове на комисията по транспорт във варненския ОбС договорът прави ненужна схемата, при която и без друго закъсалото и задлъжняло общинско предприятие "Градски транспорт" трябва да изкупи частния си конкурент "Транстриумф холдинг".