Бюрото по тиражите ще избира одитор
Българското одит бюро по тиражите (ОБТБ) преговаря с големите консултантски компании KPMG, PWC и Delloite&Touche и очаква от тях ценови оферти за одит на тиражите на печатните издания, съобщи Станко Йорданов, председател на управителния съвет на ОБТБ. Избраният одитор ще заверява подадените справки на издателите - членове на организацията, и ще извършва одит.
До края на 2005 година издателите, членуващи в одит бюрото, ще подават справки за тиражите си на доброволен принцип. Това е записано в устава на сдружението. Одит бюрото е организация с идеална цел и няма право да ги задължи да подават данни, обясни Йорданов.
От началото на 2006 г. всеки от тях трябва да декларира и подложи на одит поне едно от изданията си.
Бюрото публикува и първия си бюлетин с издателски справки за тиражите и разпространението през първата половина на годината. Данните са скромни като обем и са само от членове на сдружението. Сред тях са издателите на "Блясък", "Ева", "Журнал за жената", "Максимум", Cosmopolitan, както и на безплатните издания "Програмата София" и "Програмата Варна/Бургас".
Най-важни са данните за нетния пласиран тираж на отделен брой, който се формира от продажбите на дребно и абонамента, обясни Йорданов. Това са цифрите, които интересуват рекламодателите, когато трябва да разпределят бюджетите си за реклама. Не представляват интерес продадените извън България бройки от вестници и списания, защото пазарът там няма отношение към планираните средства за реклама в страната.
В момента в ОБТБ членува само един издател на всекидневник - "Монитор" ООД. Сдружението очаква скоро масирано влизане и на останалите в него. Според Йорданов причина за отсъствието им е, че са обединени в Съюза на българските издатели.
Първата си Бяла книга за проблемите на печатните медии представи публично ОБТБ. В нея то защитава идеята за намаляване или пълно премахване на ДДС за печатните издания, както и за въвеждането на касови апарати за продажбата на вестници от сергии и вестникарски павилиони.
-------------
Одит бюро по тиражите - България, е учредено през 2001 г. В момента в него участват над 50 компании. Единайсет от тях са фирми рекламодатели, сред които са "Космо България Мобайл", "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани", "Мобилтел", други 18 са издатели и над 20 са рекламните агенции. Бюрото обявява за своя мисия въвеждането на независим одит на тиражите на печатните медии. Повече за сдружението може да се прочете на адрес www.abc.bg.
------------------------
Първи резултати от доброволния одит
списание | периодичност | продажби на дребно абонамент |
"Блясък" | седмична | 32 139 206 |
"Ева" | месечна | 11 398 72 |
"Журнал за жената" | седмична | 92 943 99 |
"Максимум" | месечна | 6 789 64 |
Cosmopolitan | месечна | 41 325 324 |
"Програмата София" | седмична | 25 000 |
"Програмата Варна/Бургас" | седмична | 20 000 |
*Данните са на ОБТБ за март 2005 г.