Фантастична победа за Алонсо във Валенсия, Шумахер стъпи на подиума

Пилотът на "Ферари" Фернандо Алонсо извоюва една от най-впечатляващите и изненадващи победи в своята кариера след триумф в драматичната Гран при на Европа.
Испанецът се пребори за успеха пред родна публика в лудата надпревара във Валенсия, изпълнена с много обрати, инциденти и отпадания на цели трима пилоти на позиции в челната тройка.
Алонсо потегли едва 11-и, но след излизането на автомобила за сигурност и отпадането на лидера в по-голямата част от състезанието Себастиан Фетел, той стана първият двукратен победител от началото на страхотния сезон във Формула 1.
На подиума до испанеца се качиха още двама световни шампиони, минали през екипа на "Ферари" - Кими Райконен ("Лотус") и Михаел Шумахер ("Мерцедес"). Германецът най-после успя да се качи на почетната стълбичка за първи път след своето завръщане във Формула 1 през 2010 г.
Неговата задача беше улеснена две обиколки преди финала, когато Люис Хамилтън и Пастор Малдонадо се елиминираха в твърдата си битка за третото място.

Стартът
Фетел потегли отлично от полпозишън и безпроблемно се задържа начело, като бързо започна да се откъсва пред Хамилтън и Ромен Грожан с "Лотус", докато Алонсо се изстреля до осмо място. След първите спирания в бокса не последваха промени в челото и авансът на световния шампион вече беше цели 20 секунди пред французина. Веднага при връщането си на пистата Грожан изпревари пилота на "Макларън" и зае второ място, докато Алонсо вече беше пети заради по-късен стоп.
Макар и в средата на състезанието, неговият изход вече до голяма степен изглеждаше предрешен на едно от най-скучните трасета в календара. Или поне до 29-ата обиколка, която катализира екшъна във Валенсия.
Тогава пилотът на "Торо росо" Жан-Ерик Верн допусна груба грешка и при изпреварване удари Хейки Ковалайнен с "Кейтъръм", а заради отломките на пистата излезе автомобилът за сигурност.

Драмата
Фетел се размина на косъм с това да бъде блокиран зад Бернд Майлендер, но успя да го изпревари преди появата му от бокса. Назад почти всички пилоти се възползваха от момента и направиха втора смяна на гуми. Най-голям печеливш се оказа Алонсо, който се изкачи до трета позиция зад Фетел и Грожан, докато Хамилтън за пореден път този сезон беше забавен от механиците си и остана шести. Причината беше повреда в новия пневматичен крик, с който се обслужва предната ос.
Авансът на Фетел пред автомобила за сигурност му позволи също да спре в бокса и пак да се върне начело на колоната, а при рестарта на състезанието безпроблемно запази лидерската си позиция.
Зад него Алонсо веднага изпревари Грожан, докато Хамилтън мина пред Райконен. Точно тогава увереният водач Фетел изведнъж спря край пистата заради проблем с двигателя на неговия "Ред бул"и напусна надпреварата.
Така Алонсо за първи път излезе начело и до финала не изпусна лидерското място. На моменти испанецът беше малко по-бавен от своите преследвачи Грожан и Хамилтън, но ги задържаше достатъчно далеч, за да не бъдат директна заплаха за него. Постепенно пилотът на "Ферари" установи постоянен аванс от над 3,5 сек. и остави основната битка да се води за второто място.
В 41-ата обиколка тя беше решена в полза на Хамилтън, след като повреда в алтернатора провали отличното състезание на Грожан и го принуди да се оттегли. Неприятностите за англичанина обаче също тепърва предстояха.

Битката за подиума
Неговите задни гуми бяха силно износени от опитите да задържи по-бързия Райконен зад себе си и в крайна сметка предаде втората позиция пред атаките на финландеца. За Хамилтън беше все по-трудно да остане на пистата и бързо дойде ред да се защитава от Пастор Малдонадо две обиколки преди финала.
Пилотът на "Уилямс" беше по-бърз и двамата си спретнаха агресивна битка за последното място на подиума. Венецуелецът атакува своя съперник, но Хамилтън не му остави място и при връщането му на трасето последва удар между тях. Световният шампион за 2008 г. спря в стената, докато Малдонадо остана без предно крило и в крайна сметка се добра до десетата позиция и последната точка във Валенсия.
Инцидентът между двамата беше изцяло в полза на Михаел Шумахер и Марк Уебър ("Ред бул"), които заложиха на късно второ спиране в бокса и в края на състезанието бързо си пробиха път към челото. Отпадането на Хамилтън и изоставането на Малдонадо изстреля германеца на подиума, където той не се беше качвал от Гран при на Китай през октомври 2006 г., а Уебър записа поредното си четвърто място.
Пилотът на "Форс Индия" Нико Хюлкенберг се пребори за петата позиция, която е най-доброто му постижение във Формула 1. Нико Розберг класира втория "Мерцедес" на шесто място, следван от Пол ди Реста ("Форс Индия") и Дженсън Бътън ("Макларън"). В зоната на точките се вмъкнаха още Серхио Перес ("Заубер") и Малдонадо.
Вторият пилот на "Ферари" Фелипе Маса записа поредното си разочароващо състезание, което работи за скорошната му раздяла с екипа. Бразилецът имаше удар с Виталий Петров и завърши едва 16-и, зад двата болида на "Кейтъръм" и Шарл Пик с "Маруся", а в последните метри беше затворен с обиколка от своя съотборник Алонсо.

Победата във Валенсия върна двукратния световен шампион на върха във временното класиране при пилотите. Той има в актива си 111 точки и цели 20 аванс пред Марк Уебър. Люис Хамилтън вече е трети с 88 т., следван от Фетел (85) и Розберг (75). Бътън все повече се отдалечава от битката за титлата и заема осма позиция с едва 49 точки.
При конструкторите "Ред бул" остава начело със 176 т., пред "Макларън" (139), "Лотус" (126), "Ферари" (122) и "Мерцедес" (92). Следващото състезание е Гран при на Великобритания на 8 юли.