Просветният министър ще реши дали българин от чужбина може да завърши 8-и клас у нас

"Дневник" продължи проверката по случая на г-жа Петя Йоргова и сина й Кристиян. Дали момчето ще може да завърши 8-и клас и у нас ще реши министърът на образованието. След отговора на министерството на образованието ви представяме становището на парламентарната комисия по образование и наука, подготвено от главния експерт към комисията Аделина Белчева. Тя предлага момчето да посещава българско неделно училище в чужбина. Мнението й съвпада и с казаното от Ели Тричкова, началник отдел "Огранизационни дейности" към министерство на образованието.
Становището на парламентарната комисия:
1. Няма пречка за българите, които пребивават временно в чужбина, при завръщането си в България да продължат образованието си в българските училища. При завръщането им в страната на тях им се признават завършените степени и етапи на обучение (Наредба №2 от 2003 г. за признаване на завършени етапи на училищно образование или степени на образование и професионална квалификация по документи, издадени от училища на чужди държави).
2. Дистанционната форма на обучение не е нова, тя съществува и в сега действащата нормативна уредба (чл. 31 от ЗНП [Закон за народната просвета - бел.ред.] и чл. 78 от ППЗНП [ Правилник за прилагане на Закона за народната просвета - бел.ред.]). Не се прилага поради трудности при техническото й обезпечаване.
3. В проекта на ЗПУО [Закон за предучилищното и училищното образование - бел. ред.] подробно е посочено кой и при какви обстоятелства може да се обучава в дистанционна форма. За живеещите в чужбина тя е приложима само ако по някаква причина те не могат да посещават училище в съответната страна. Важно е да се отбележи, че тази форма на обучение се осъществява само от училища, които разполагат с необходимите технически и технологични условия. Що се отнася до класовете, в които може да се прилага тази форма (VІІІ-ХІІ клас), то е обяснимо. Как би се обучавал дистанционно един първолак?
4. Комисията не събира статистически данни и съответно не бихме могли да кажем какъв е интересът на българите, които живеят чужбина към българското образование. Факт е, че в чужбина има над 160 български неделни училища, в които български деца изучават български език, история и география, при завръщането на тези ученици в България на тях им се признава това обучение.
5. Няма основания, поради които детето на това семейство да се обучава в индивидуална форма и в нарушение на правилата му е било разрешавано. Когато се завърне в България, този ученик може да приравни полученото от него образование в чужбина към българската образователна система и съответно ще може да продължи в по-горен клас или във висше училище.
Решението, което всъщност се предлага, е Кристиян да посещава българско неделно училище в чужбина – така той ще обогати знанията си за България и ще практикува български език.
"Дневник" потърси Ели Тричкова, началник-отдел "Огранизационни дейности" към министерство на образованието, за коментар по случая. Тя не успя да даде отговор на въпроса защо Кристиян е бил допускан до изпити в българско училище в продължение на седем години. По нейни думи грешката е в директора на съответното училище, а при установяване на нарушението, Кристиян е изключен.Тя потвърди становището на парламентарната комисия, че индивидуалното обучение не може да бъде съчетано с образование в друго училище.
Ели Тричкова, началник-отдел "Огранизационни дейности" към министерство на образованието:
"Вариантите за семейството на г-жа Йоргова са синът им да посещава българско неделно училище в чужбина или да държи изпити по български език у нас, но вторият вариант ще е прецедент. Както уверява парламентарната комисия, ако Кристиян избере да се прибере в България и да продължи обучението си тук, той няма да има проблеми с признаването на образованието, което е получил в САЩ.
Въпреки законовите разпоредби експертите от министерството на образованието са изготвили доклад за случая на г-жа Йоргова, който ще бъде разгледан от министър Сергей Игнатов. Той има правомощията да разреши на Кристиян да се яви на изпити за осми клас, каквато е молбата на г-жа Йоргова."
Кога ще вземе решението си министърът, както и каква ще е ползата от позитивен отговор за ученика, щом той няма право да се обучава паралелно в САЩ и в България, остава неясно.