Домашното обучение остава извън закона за училищното образование

В проектозакона за училищното и предучилищното образование, който се обсъжда на второ четене в ресорната парламентарна комисия, няма разпоредби, които да регламентират домашното образование. Това означава, че децата, които се обучават вкъщи, няма да могат да узаконят подготовката си и ще имат трудности да продължат в средни или висши училища.
Целта на проектозакона е да замени досега действащия акт, смятан за архаичен – приет през 1991 г., променян и допълван 25 пъти. Въпреки идеята за актуални разпоредби, които да отговарят на нуждите на учениците днес, проектът не включва домашното образование.
Огнян Стоичков, председател на парламентарната комисия по образованието, заяви пред "Дневник", че не вижда възможност за обсъждане на този вид подготовка, тъй като никой от народните представители не е внесъл предложение по темата.
Валентина Богданова, депутат от "Коалиция за България" и член на комисията, заяви: "Няма пречки да има дискусии по въпроса. Запозната съм и с двете страни на въпроса, но конституцията и добрата практика изискват учебната среда да е училището, тя трябва да е широка и разнообразна. Въпреки това, не е добре двата вида образование, домашното и училищното, да се конфронтират".
За коментар по темата потъсихме и зам.-министъра на образованието Милена Дамянова. Нейната позиция е, че образованието съдържа в себе си идеята за обучение, възпитание и социализация. "Образованието е цялостен процес. При домашното образование няма общност - детето общува само с баба, дядо, мама и татко." каза тя. Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция.
Българската асоциация за домашно образование е на съвсем друго мнение. Тя не претендира домашното образование да бъде включено в текстовете на новия закон, но иска да отпаднат санкциите за родителите, които са предпочели този вид обучение за децата си.
Законопроектът предвижда парични глоби за родители, които не пускат децата си на училище, както и санкции за онези, които преподават извън училищата. Асоциацията не е съгласна и със задължителното образование от 5-годишна възраст. Оттам припомнят, че редица западноевропейски страни са узаконили и успешно прилагат методите на домашно образование.
В дебати по темата за домашното образование в "Дневник" 80% от 353 читатели са се обявили в негова подкрепа. Те за защитили тезата на Гаяне Минсян от Движение за либерализация на образованието. "Когато институционализацията е принудителна и безалтернативна, тя култивира не образование, а краен конформизъм. В система, в която "правата" се объркват със "задължения", а разнообразието на избора – с разнообразяване на правилата, човек няма как да бъде образован – той излиза единствено обработен", твърди активистката.
Аргументите против домашното образование са свързани главно със социалната интеграция на децата, която е ограничена от обучението вкъщи. "Не по-малко важна за децата е възможността в училище да се срещнат с възгледи, които може и да не съвпадат напълно с възгледите на семейството. Това помага на детето да изгради критично мислене, да не приема авторитети наготово, а да търси убедителни доказателства за една или друга теза. Нито за родителите, нито за учителите е лесно да убеждават, вместо да налагат гледна точка, но за детето е полезно да знае, че истината няма само едно лице", смята Цвета Брестничка, председател на асоциация "Родители".