Документален филм за Ай Вейвей разкрива повече около конфликтите му с правителството на Китай

Документален филм за Ай Вейвей разкрива повече около конфликтите му с правителството на Китай

Ай Вейвей през 2010 г., когато използва 150 тона слънчогледови семки от порцелан за инсталация.
Reuters
Ай Вейвей през 2010 г., когато използва 150 тона слънчогледови семки от порцелан за инсталация.
Документалният филм Never Sorry за провокативния съвременен артист Ай Вейвей е вече по киносалоните в САЩ, а с премиерата му започва нова вълна на мнения около творчеството и политическите му възгледи, пише "Ройтерс".
Продукцията на режисьорката и журналистка Алисън Клейман хвърля повече светлина и около внезапния арест на Вейвей през април 2011 г., последван от реакции в негова защита от почитатели, активисти и политици. Художникът и скулптор беше освободен след 81 дни затвор на тайно място, но беше посрещнат у дома от сметка за неплатени данъци, възлизаща на 2.4 милиона долара. Филмът е направен преди ареста, но впоследствие избира именно това събитие от живота му за финал.
Клейман и Вейвей за първи път се срещат през 2008 г., когато тя го интервюира по време на олимпиадата в Пекин, на чието откриване той е режисьор – роля, която му донася световна популярност, въпреки че той е добре известен в Китай много преди това - той е роден през 1957 г. в семейството на известния китайски поет Ай Кинг, заради чието тежко здравословно състояние през 90-те той се връща в Китай след дълъг престой в САЩ.
Алисън Клейман се решава да направи филм за него най-вече за да разбере повече около личността му. "Това, което намерих, е човек, свързващ различните групи хора, носещ политическа отговорност, който не се страхува да коментира какво се случва в обществото. Но преди всичко той е артист и е мотивиран да помогне на държавата си да върви напред", казва Клейман пред "Ройтерс". Според нея Never Sorry е портрет на човек, който дълбоко обича страната си и хората в нея, но който също така иска да разкрие на света начина, по който правителството потъпква правата им.
Акцент е и страстта на Вейвей към социалните мрежи и как той вижда в тях поле за невероятни възможности. Популярността му на Запад се дължи до голяма степен на голямата му активност в Twitter, където има над 157 хиляди последователи. Самият Вейвей казва в документалния филм, че микроблогът е най-влиятелната платформа в момента. Сайтът Flavorwire отбелязва, че "всеки негов туит е сигнална ракета" и че той е превърнал Twitter в собствено шоу, в което документира проблемите на държава и репресията върху творческите личности в нея: чрез профила си той е публикува снимки на полицаите, които са го арестували и как преминава през мозъчна операция след побой от тях. В реално време художникът пише какво един от тях му казва, когато се срещат насаме. Междувременно личният му блог беше свален заради негова гола снимка заедно с още четири голи жени. Той беше обвинен от властите за популяризиране на порнографията, а негови почитатели отговориха с голи снимки, на които се прикриват единствено с негови снимки. Пред "Гардиън" неговите адвокати казват, че действията срещу него са изцяло политически мотивирани и с целта той да не надава глас срещу правителството. По-голямата част от тези случаи имат нулево или съвсем малко присъствие в китайската преса.
Неговото търсене на истината и справедливостта излиза извън изкуството, когато той започва да публикува имената на 5000 деца, починали по време на земетресение в Китай и чието съществуване е като че ли отречено от властите.
"Във филма Вейвей говори за всичките невероятни възможности, които ни дава интернет – той е предвиждал появата на Wikileaks и вероятността именно социалните мрежи да бъдат основа на Арабската пролет", казва пред "Ройтерс" Клейман, която смята, че продукцията ще бъде полезна и на западната аудитория, която също има нужда да повярва в собствения си глас. "Думите му наистина вдъхновяват хората и ги кара да се замислят какво всъщност те могат да направят за света си, какво могат да рискуват, за да направят това място един по-добър дом."
Never Sorry беше част от селекцията на тазгодишното издание на най-престижния фестивал за независимо кино "Сънданс".