Чужди компании продължават да ухажват радиостанции
Четири
български радиостанции може скоро да се сдобият с нови собственици,
научи "Дневник".
Френската "Лагардер" (Lagardere) и скандинавската "Ес Би Ес броудкастинг груп"
(SBS Broadcasting Group) водят преговори за закупуване на дялове в български
радиа, които трябва скоро да бъдат финализирани. "Лагардер" е насочила интереса
си към продобиване на "Ретро радио", а SBS разчита да стъпи на българския медиен
пазар, купувайки радио и телевизия "Веселина" и радиостанциите "Витоша" и
"Атлантик".
Засега
най-близо до финализиране е сделката между "Ретро радио" и "Лагардер", след
което най-вероятно френската компания ще притежава мажоритарен дял от 51% от
"Радиокомпания" ООД, юридическото лице, което стои зад "Ретро радио".
"Действително водим преговори с френската медийна компания, но засега не са ни
направили предложението, на което да не можем да откажем", потвърди Мартин
Захариев, собственик и управител "Ретро радио".
По думите му преговорите с
"Лагардер" са започнали преди около година. "Аз не бързам да подпишем сделката,
въпреки че може да се каже, че сме в етапа на финалните договорки. Времето
работи за нас, защото радиопазарът все повече нараства", обясни Захариев.
Индикация за предстоящата промяна на
собствеността на "Ретро радио" и преминаването й в ръцете на чужди инвеститори е
фактът, че в края на миналата година в Съвета по електронни медии (СЕМ) е
постъпило искане за промяна структурата на капитала на "Радиокомпания" ООД,
което е удовлетворено. В момента мажоритарен собственик в "Радиокомпания" е
"Ай.Ес. - Ем. Ей" ЕООД, която притежава 71 дяла, 11 се държат от "Медия тийм"
ЕООД, а по 10 - от "Ен Ер Джи - Нова радиогенерация" ЕООД и от Лиляна
Друмева.
В унисон с политиката си на глобално ниво да притежават
водещите радиостанции в повечето европейски страни от "Лагарден" са отправили
оферта за придобиване на част от собствеността и на "Дарик радио". "Имаше
интерес от страна на "Лагарден", но категорично няма да се продаваме", коментира
Радосвет Радев, собственик и изпълнителен директор на
"Дарик".
В момента в
медийните среди усилено се обсъжда и влизането на друга сериозна чуждестранна
компания - базираната в Люксембург "Ес Би Ес броудкастинг груп". SBS има 16 тв
канала, 21 платени тв канала и 11 радиостанции в Европа. Компанията притежава
радио- и телевизионни канали в Унгария, Белгия, Швеция, Норвегия и Дания. Сега
компанията поглежда и към българския медиен пазар. "В момента водим преговори с
радио и телевизия "Веселина" и радиостанциите "Витоша" и "Атлантик", резултатите
от които трябва да са известни до около месец", каза Антоанета Арсова, която
ще представлява скандинавската компания в България. Медийни специалисти твърдят,
че SBS е решена да инвестира поне 5 млн. лева в нашия медиен пазар.
-----------
Интересът на
чуждите инвеститори към българския медиен пазар постоянно се увеличава. Тази
тенденция, оформила се през миналата година, обещава да се запази и през 2006
г. Една от най-сериозните причини за бума на големите медийни сделки напоследък
и инвазията на чуждестранни инвеститори е предстоящата промяна в режима за
лицензиране на радио- и телевизионните оператори. Вчера стана ясно, че
Съветът за електронни медии (СЕМ) ще
възложи на социологическите агенции TNS BBSS и “Маркет тест” да извършат
национално представително изследване на медийното поведение на радиа и
телевизии, на нагласите и предпочитанията на аудиторията, както и на дефицита от
предавания. СЕМ ще използва данните за експертния си доклад, с който ще
определи кои градове в страната ще получат радио- и телевизионни честоти с
приоритет във връзка с предстоящото лицензиране. СЕМ изпрати писмо до медийната
комисия на парламента, в което предложи операторите с временни разрешителни да
бъдат лицензирани служебно. Програмите на обществените медии, каквито са БНТ и
БНР, да се разпространяват гарантирано на територията на цялата страна, предлага
още съветът.
Освен с
ниските цени за придобиване на честотен ресурс българският радиоефир е
привлекателен заради неусвоения докрай рекламен потенциал, както и възможността
за заемане на позиция преди членството в ЕС, което ще привлече нови
рекламодатели, смятат медийни експерти. Показателни за това са вече финализираните големи
сделки от последните месеци като тази на английската медийна компания "Ъпейс
медиа", която купи 66% от "Телевизия ММ"
ООД, а после и 50% от медиа холдинга "Диема вижън". През 2005 г. в България
стъпиха и френската "Енерджи" (NRJ) и американската медийна компания "Еммис
комюникейшънс корпорейшън", която придоби 66.5% от акциите на дружеството
FM+.