Портрет на една дама
"Операта е един голям феномен и медиум между хората и изкуството, чрез самите певци. Тя е израз на човешкия глас и дух", казва Анна Томова-Синтова, чието естествено и мило излъчване облива със светлина и положителна енергия всеки, който получи привилегията да бъде неин събеседник. Нейният говор е запазил мекотата, с която говорят хората от родния й град Стара Загора, а гласът й се лее като музика - с богата интонация, очарователни паузи и акценти, подчертаващи онова, което тя смята за важно.
"Не бих казала, че изпитвам страст към операта. Това е повече любов, свързаност, но по принцип към музиката. Просто така съм била създадена. Инстинктивно поддържам това чувство, било като седна пред пианото, когато имам нужда от отдушник, било със слушане на музика или следейки музикалния живот навсякъде по света.
Контактът с нормалния живот
към който съм се стремила винаги, и известно вътрешно любопитство към всичко, което се случва, поддържат у мен огъня ми спрямо самата опера."
Привлечена от изкуството като цяло - поезия, литература, художествено творчество, тази магнетична дама не пренебрегва силата на медитацията, източно-азиатската философия и нещата, свързани с религии в цял свят.
"Обичам природата и всичко, което носи радост в живота - понякога това са много малки неща. Но централно място заема семейството ми и, разбира се, светът и смехът на внуците ми."
Истинска дама, Анна Томова-Синтова е жена, здраво стъпила на земята, и никакви ласкателства не замъгляват погледа й. "Имам свойството силно да усещам истината. И някак си безкомпромисно да я отстоявам. Било ми е много трудно, но в крайна сметка тя, истината, ми е отваряла най-важните врати в развитието ми. Освен това никога не съм избягвала трудностите - приемала съм ги и съм се конфронтирала с тях.
Със силно чувство за самокритика съм се стремяла да запазвам буден дух, но с реален поглед да обхващам нещата."
Лирико-драматично сопрано, певица, която еднакво добре владее италианското белканто и немския репертоар, майстор в камерната и ораториална музика, българката пее на най-големите световни сцени. Вокалната и артистичната й прецизност я правят предпочитана в звукозаписната и филмова индустрия.
Анна Томова-Синтова е в съзвездието на майсторите на вокално-изпълнителското изкуство на ХХ век - онези, които поставиха еталони в операта. "Най-голямото дарование, което съм срещал", възкликва великият диригент Херберт фон Караян, "личност, която едва ли се ражда всяка година".
"Нейният глас е
един от най-красивите гласове
на света", не сдържа възторга си Зубин Мета. "Партньорството на сцената е трудна дейност в нашата кариера", разказва Пласидо Доминго. "То може да създаде и много проблеми, но е прекрасно, когато имаш възможност да работиш в хармония, с приятелство и с дълбока любов. С Анна Томова, ние сме добри партньори и приятели - тя е невероятна и е удоволствие да се работи с нея."
В света на музиката Анна Томова-Синтова попада още дете, тъй като майка й е хористка в операта в Стара Загора. Едва петгодишна тя излиза в постановка на "Мадам Бътерфлай" от Пучини (като синът на Чо-Чо-Сан). Като абсолвентка в Музикалната академия тук за пръв път пее Татяна от "Евгений Онегин" от Чайковски.
През 1965 е приета в Оперното студио на Лайпцигската опера и скоро дебютира като Абигайл в "Набуко" на Верди. На тази сцена българката изпълнява централните партии от немския и италианския репертоар (Виолета, Леонора, Манон Леско, Чо-Чо-Сан), работи с творци като Паул Шмит (асистент на Рихард Щраус) и Курт Мазур.
По време на дългата си професионална кариера Синтова пее Тоска и Аида наред с героините на Моцарт и Щраус - Фиордилиджи в "Така правят всички", Маршалката в "Кавалерът на розата", Арабела, Ариадна в "Ариадна от Наксос" пресъздава много Вагнерови образи. Тя работи с диригенти като Волфган Савалиш, Карл Бьом, Жорж Претр, пее на най-престижните оперни сцени в света, сред които са Виенската опера, Ла Скала, "Ковънт Гардън", Парижката опера, "Метрополитън", "Театро Лисео" в Барселона и много други.
Сега
тя отново е в България
за концертно изпълнение на 22 февруари в зала "България" на "Сватбата на Фигаро" от Моцарт в цикъла De Luxe на оркестъра на "Класик ФМ радио". Под диригентството на Найден Тодоров партньори на Анна Томова-Синтова ще бъдат Нико Исаков, Алексей Иванов, Антония Раднева, Анита Дафинска, Гергана Янчева, Милчо Боровинов, Николай Моцов и Ана Гемеджиева.
Анна Томова-Синтова блестя 18 години на Залцбургския фестивал и пя там многократно Графинята от "Сватбата на Фигаро" и Донна Анна от "Дон Жуан".
"Не искам да пропусна възможността на отбележа 250-ата годишнина от рождението на Моцарт и да поздравя родната публика", отбелязва тя в навечерието на концерта.
"Характерно за музиката на този гений е, че е добре да се интерпретира от млади хора.
Аз си позволявам да направя това изключение, тъй като от доста години вече не го изпълнявам, съобразявайки се с възрастта и с нарастването на другия ми репертоар. Но Моцарт се пее най-вече на млади години. Интересно е обаче, че истинската увереност, лекота и чувство за хумор, което партията на Графинята изисква (това всъщност е Розина от комедията на Бомарше) - всички тези качества се стабилизират с опита на певеца и с времето."
Незабравим е
триумфът на Синтова
в ролята на Графинята на сцената на Виенската опера през 1972 г. в постановката на Херберт фон Караян и Жан-Пиер Понел. "Всеки образ, всяка роля търпят развитие с течение на годините. Винаги съм била отворена за всяка нова концепция при работа с различни диригенти и режисьори. Това винаги обогатява", споделя певицата.
За нея всяка нова партия е идвала тъкмо навреме в кариерата й, творческото и личностното й развитие са вървели заедно и взаимно са се обогатявали. "Образите обаче не са променяли характера ми. Точно обратно. Моят характер и усещания са им придавали съответната индивидуална нота и цвят и са оформяли тяхната характерност."
Не случайно примата дълги години е на върха - изключително взискателна към себе си, с вроденото чувство и стремеж към възвишеното и перфектното, без да губи почва под краката си, възпитана от родителите си в дисциплина, организираност и чувство за отговорност. Тези качества й помагат да успява в трудния път, изпълнен с всеотдайност към изкуството. "Може би обаче и в твърдоглавието ми да не отстъпвам и погледът ми да е все напред. Струва ми се, че шансовете, когато си дорасъл, сами идват. Важно е да можеш да ги разпознаеш като такива и истински да можеш да ги обхванеш. Защото понякога те са скрити!"
Обръщайки поглед към младите певци, Анна Томова се чувства длъжна да предаде щафетата - знанията и опита, които биха им послужили да придобият вяра и самочувствие. От 6 до 17 март тя ще ръководи майсторски клас в София, който ще завърши с галаконцерт с участието на най-перспективните дарования. "Без вдъхновение от изпълнителското изкуство на големите майстори от близкото и по-далечно минало не можем", обръща се към бъдещите певци Синтова.
" Това винаги е имало своето положително влияние върху младото поколение и е било голям стимул. НО! Не бива да се забравя, че за всеки млад изпълнител задачата е да открие максимално себе си - нещо, което трае много дълго време. Да прескочи собствената си сянка, да бъде изцяло в света на изкуството, да му се отдаде като изпълнител, да разгърне и почувства максимално собствената си личност и дарба.
От образците за дадени роли, пресъздадени от оперните легенди, може много да се научи.
вдъхновение - да, имитиране - никога
И мога да ви гарантирам - това е бил пътят на всеки голям певец!"
Анна Томова признава, че действителността в днешния оперен свят за съжаление е тъжна и опасна и крие доста капани за младите. Подхлъзването най-често става поради подчиняване на показността, свързана с маркетинга и рекламата."Търси се външната страна и основната роля в отношенията между певци и импресарии е финансовият интерес за съжаление", разказва сопраното.
" Не искам да правя това сравнение като "примадона в пенсия". По наше време е факт, че импресариите и интендантите на оперните театри поемаха внимателно развитието на един певец, стъпаловидно го насочваха, изживяваха със сърце всичко заедно с него. Защото, както е нормално да бъдеш горе на върха, така нормално е и понякога да си долу.
За оформянето на личността, за истинското здраво самочувствие е необходимо толкова много време. Днес от съвсем млади певци се изисква веднага да станат звезди по пътя на повърхностното. И когато те не издържат борбата с огромната конкуренция, ги оставят да паднат като чувал с картофи. Фактически в момента в оперния свят царят законите на бизнеса, а законите на изкуството са сложени премного на една страна.
Но аз вярвам! Вярвам в самото изкуство, защото то е изживяло много кризи на този свят и все пак е останало винаги горе да свети - кога повече, кога по-малко. Вярвам също и в младите хора!Всичко това по никакъв начин не бива да им звучи като обезкуражаване. Тези неща са съществували винаги, трудностите ги е имало.
За никого не е бил постлан червения килим, за да тръгне спокойно по него. Повечето успехи в живота се налага да бъдат извоювани. Младите певци трябва да знаят много неща, за да могат да преодоляват тези спънки. А посоката е правилното, истинско голямото развитие на изкуството по пътя на откриване на истината в него.
Всичко това лежи в техните собствени ръце. И аз вярвам в тях. Не бива по никакъв начин да губят вяра в себе си, ентусиазъм и оптимизъм. Ние и сега имаме прекрасни млади певци, които достойно представят родината ни по света според днешните изисквания на оперното изкуство", продължава Синтова.
"Знам само, че с вродения заряд на българина към пеенето, с качеството България да ражда най-красивите гласове на света ще дойде време, когато тя отново ще го зарежда с огромни таланти. Много е важно обаче да се родят силни личности водачи, които правилно да насочват тези млади хора по техния път с благоговение и обич в името на изкуството."
Поредният поклон пред паметта на Моцарт Анна Томова-Синтова ще направи чрез участие в прочутия му "Реквием" на 22 май в зала 1 на НДК - концерт, който ще дирижира Генадий Рождественски.