“Горилаз” стъпиха в реалността

От
няколко години във виртуалното пространство битува една 3D музикална банда, която днес вече
диша във врата на живи изпълнители като
Мадона и Снууп Доги Дог. Звездите вече не излизат от студиата, а изпод ръката
на графичните дизайнери. Анимационната четворка квартет "Горилаз" се
превръща от ден на ден в абсолютен прецедент на международната музикална сцена,
с който продуцентите ще трябва да се съобразяват в бъдеще. Подобна популярност
на музикална група без жив еквивалент не е постигана от времето на мъпетите.
"Горилаз" е творение на
фронтмена на групата “Блър” Деймън Олбърн и графичния дизайнер Джейми Хюлет. Групата се ражда преди 5 години, когато
Олбърн и Хюлет се срещат с ръководството на EMI, за да представят за пръв път идеята
си за виртуална група.
“Идеята беше невероятна, революционна! Музиката и графиката
бяха с високо качество”, спомня си един от шефовете на звукозаписния гигант.
Кийт Уозенкрофт, отговарящ за лейбълите Capitol, Virgin и Parlophone за територията на Великобритания,
добавя: “Деймън каза "ние можем да създадем такава група" и всички се
развълнувахме. Джейми ни показа вида на графиката и разясни характерите на
всеки отделен образ. Беше... много изненадващо за нас. Моето първо притеснение
бе дали хората изобщо ще имат желание да слушат група, която не съществува.
Дали ще си купуват албумите им."
Съвсем
скоро музикалната индустрия започва да отчита навика на феновете да прекарват
голяма част от времето си в мрежата. “Те живеят и дишат в интернет”, казва Ниъм Бърн, мениджър на
"Горилаз". Съвсем скоро
посещенията в сайта на групата започват да надвишават броя на посещенията на сайта на който
и да било друг артист на EMI. Един от най-важните моменти, дело на креативния екип, е
обединяването на новите технологии с маркетинга. Оказва се, че когато си виртуален
артист, не можеш да следваш същите маркетингови подходи както при изпълнителите от плът и
кръв. За група, която
не дава интервюта, не участва в шоута на живо, не прави промо изпълнения и
не обикаля света за публични изяви, по-важно от всичко
се оказва силата и оригиналността на видеоклипа. Според последните
изчисления разходите по един промоционален клип на групата се равняват на поне 250 хиляди
паунда. Затова пък двата
им албума (издадени от Parlophone/EMI) се продават в над 10 милиона копия по цял свят,
а броят на посещенията
на сайта на групата само в рамките на
един месец е около 10 милиона. Успехът на "Горилаз" се дължи до голяма степен на
създадените образи, характери и тяхното популяризиране.
Последното
им феноменално изпълнение беше на тазгодишните награди “Грами”, където бандата
се качи на сцената заедно с Мадона. Очаква се те "да
тръгнат" на турне във Великобритания през 2007 или 2008 г. Все пак групата се нуждае
от време, за да бъдат усъвършенствани визуалните възможности на дигиталната анимация. Концертите
ще са по-скоро прожекции, на които Олбърн и Хюлет може дори да не присъстват.