Европейчетата започват да учат чужди езици все по-рано

Европейчетата започват да учат чужди езици все по-рано

През последните 15 години повечето държави или региони са свалили началната възраст за задължителното чуждоезиково обучение.
През последните 15 години повечето държави или региони са свалили началната възраст за задължителното чуждоезиково обучение.
Децата в Европейския съюз започват да изучават чужди езици на все по-ранна възраст, като за първия си урок повечето малки ученици са между 6- и 9-годишни, показват данните в доклад, публикуван от Европейската комисия.
През последните 15 години повечето държави или региони са свалили началната възраст за задължителното чуждоезиково обучение, а някои предлагат такова дори в подготвителните предучилищни класове.
Немскоговорящата общност в Белгия например осигурява обучение по чужди езици на децата още на 3-годишна възраст. Докладът "Ключови данни за преподаването на езици в училищата в Европа – 2012 г." потвърждава, че английският е най-често преподаваният чужд език в почти всички европейски държави, а френският, испанският, немският и руският изостават далеч зад него.
От доклада става ясно още, че през годините на задължителното образование все повече ученици в течение на поне една година изучават два езика. През 2009-2010 г. средно 60.8% от учениците в прогимназията са изучавали два или повече чужди езика, което е с 14.1% повече в сравнение с 2004-2005 г. За същия период делът на учениците в основните училища, които не изучават чужд език, е спаднал от 32.5% на 21.8%.
Английският е най-често преподаваният чужд език – тенденция, която се е засилила значително в сравнение с 2004-2005 г. В прогимназиалния и гимназиалния етап на средното неспециално образование процентът на учениците, изучаващи английски, надвишава 90%. Делът на тези, които изучават езици, различни от английски, френски, испански, немски и руски, е изключително малък (0-5 % в зависимост от държавата).
Докладът потвърждава и една изненадваща констатация – държавите, които изискват от бъдещите учители по езици да са прекарали известен период в страна, където се говори езикът, който ще преподават, са твърде малко на брой. Едва 53.8% от учителите по чужди езици, участвали в наскоро публикуваното Европейско проучване на езиковите компетентности, посочват, че са били за повече от месец в държава, в която се говори езикът, който преподават.