Кризата на автомобилния пазар в Европа донесе умопомрачителни отстъпки

Кризата на автомобилния пазар в Европа донесе умопомрачителни отстъпки

Съблазняването на потребителите става с добавянето на нови и нови функция към колите. На снимката са демонстрации със системата на "Нисан" за паркиране на автомобила от дистанция, с помощта на смартфон
Reuters
Съблазняването на потребителите става с добавянето на нови и нови функция към колите. На снимката са демонстрации със системата на "Нисан" за паркиране на автомобила от дистанция, с помощта на смартфон
Продажбите на нови автомобили в страните от ЕС през тази година са лоши, но ситуацията ще стане още по-тежка, така могат да се обобщят нагласите сред ръководителите на големите компании в бранша, изразени на изложението в Париж, сочи анализ на специализирания сайт Automotive News. Като цяло атмосферата на салона напомня шоуто в Детрой през 2009 г, когато бяха представени редица нови модели, но очакванията бяха за ужасна година, обобщават те
"Ситуацията на автомобилния пазар в Европа е катастрофална", коментира главният изпълнителен директор на "Фиат-Крайслер" Серджио Маркионе. Според него все още няма никакви индикации, че дъното е достигнато и предстои оттласкване нагоре.
Във "Фолксваген" са оптимисти, в "Рено" - притеснени
Според финансовия директор на "Фолксваген" Ханс Дитер Пьотч много от европейските компании могат и да не оцелеят без финансова помощ от правителствата си. Той намекна, че визира основно "Фиат", като уточни, че това важи в пълна сила за производители от Южна Европа, правещи малки коли.
Шефовете на "Фолксваген" обаче са спокойни за съдбата на ръководените от тях марки. Според главния изпълнителен директор на концерна Мартин Винтеркорн 2013 година ще е "голямо предизвикателство, особено в Европа". "Фолксваген" обаче били намерили своя път и имали подходящите модели в подходящото време.
Сред притеснените за съдбата си производители към групата PSA/"Пежо-Ситроен", "Опел" и "Фиат" се присъединиха и от "Рено". Според главния оперативен директор на компанията Карлос Таварес за момента не се вижда началото на излизането от кризата. В интервю за германското специализирано издание Automobilwoche той не изключва и възможността за затваряне на заводи в Европа.
Таварес уточнява, че произвежданите във Франция и Западна Европа автомобили не са конкурентоспособни. В същото време заводите на партньора на "Рено" "Нисан" във Великобритания и Испания показвали все по-добра производителност. Вече дори се обсъждал вариант в тях да се сглобяват и модели на "Рено".
Карлос Гон, тук на представянето на новото "Клио" на автосалона в Париж, за момента изключва съкращаването на работници във Франция
Дневник
Карлос Гон, тук на представянето на новото "Клио" на автосалона в Париж, за момента изключва съкращаването на работници във Франция
Главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет на "Рено" Карлос Госн беше още по-краен в оценките си, като в края на миналата седмица заяви, че френският производител на автомобили може да изчезне в сегашния си вид, ако не е в състояние да бъде конкурентен на собствения си пазар.
Невиждани отстъпки и дребни хитринки
Продължаващото почти година намаляване на продажбите на нови коли в страните от ЕС кара производители и дилъри да предлагат невиждани до момента отстъпки, посочва агенция "Блумбърг". Според директора на "Шевролет" за Европа Сюзън Дохърти компании като "Фиат" и PSA/"Пежо-Ситроен" продават моделите си на цени с между 20 и 30% по-ниски от обявените.
"Това е невероятно, напомня ми на ситуацията в САЩ около фалита на "Дженерал мотърс" в края на 2008 и началото на 2009 година", добавя тя. Дохърти е категорични, че при това положение никоя компания не може да печели от продажбите си в Европа.
Масахиро Моро, който отговаря за глобалните продажби на "Мазда", пък посочва, че все повече дилъри регистрират чисто нови автомобили и ги продават като употребявани, което си е прикрита отстъпка. Според него промоции има дори при луксозните марки.
Отговорникът във "Форд" за продажбите в Европа Ролан де Ваард не скрива, че компанията прибягва до регистрацията на нови коли и продажбата им като употребявани. От компанията обаче се стараели да ограничат използването на този подход за раздвижване на пазара.
Според Ваард обаче така или иначе дилърите се съобразявали с реалностите за индустрията. Той е на мнение, че ако не се ползват подобни хитрини компанията няма да е конкурентно способна. По първоначални данни около 30% от сделките на "Форд" в Германия са точно с нови, но вече регистрирани коли. Пред очакванията тази година сделките в страните от ЕС да паднат до най-ниските си нива от 1995 година насам, вероятно все повече компании ще прибегнат до отстъпки и различни хитрини за привличане на клиенти, обобщават авторите от агенция "Блумбърг".
"Фиат" отлагат строежа на завода си в Русия
Свръхпроизводството на автомобили в заводите в Европа накара "Фиат" да отложи строежа на завода си в Русия край Санкт Петербург, съобщиха от компанията. Инвестицията в него е 850 млн. евро, а очакванията са там да се сглобяват по 120 000 коли годишно.
Според заместник-губернатора на Санкт Петербург Сергей Вязалов от "Фиат" не са се свързвали с него от три месеца и за момента той няма никаква яснота за конкретните планове на италианския производител. "Капацитетът на останалите заводи на "Фиат" явно е достатъчен, за да задоволят и търсенето в Русия", коментира той и добавя, че очаква проектът да се забави с няколко години. Наскоро от концерна официално съобщиха, че италианските им фабрики са натоварени на 50%.
От "Фиат-Крайслер" обаче не се отказват от стратегията си за разширяване на присъствието в Русия, в рамките на която беше решено да се открият официални представителства на "Джип". За първите осем месеца на годината продажбите на нови леки коли в Русия бележи ръст от 15% до 1.9 млн. бройки. Страната вече е и вторият най-голям пазар в Европа след Германия.