Виртуално "Пристанище Варна" влезе в навигационен тренажор

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Виртуално "Пристанище Варна" влезе в навигационен тренажор

Нов 360-градусов навигационен тренажор и "виртуално Пристанище Варна" бяха открити днес във варненския Технически университет. Инвестицията в него е около 700 хил. лв.
"Този тренажор отговаря на най-високите критерии на Международната морска организация, заяви ректорът на ТУ-Варна проф. Овид Фархи. Уникалният мултифункционален навигационен тренажорен център на варненският технически университет е плод на серия от иновативни решения. Основно негово предимство е, че в него е заложен и фарватерът на варненското пристанище, разработен от кап. Андрей Станев".
Доставката на два NAUTIS тренажора за мостик и зали, оборудвани с десктоп тренажори за навигация, машинното отделение и действие при бедствия, аварии и катастрофи, е било възложено на холандската фирма VSTEP. Целият хардуер и мостиците обаче са изработени от български подизпълнител, а цялото производство е базирано във Варна.
За разлика от досега използваните в България тренажори, които учат бъдещите капитани да управляват кораби в най-големите световни пристанища, новият симулатор на Техническия университет разполага и с уникален софтуер, позволяващ тренировки за навигация във Варненското пристанище през канала до Варна-запад.
Сътрудничеството с холандската фирма за ноу-хау VSTEP е дало на варненския технически университет  уникалната възможност според потребностите да се конфигурира или заявява добавянето на нови виртуални пристанища. За за обучението в във Варна холандския доставчик е включил и други специфични райони като Босфора и Дарданелите.
"Предстои проектирането на бургаския порт, каза проф. Фархи.  "Нашият тренажор е отворена система. Той не е купен готов и се развива непрекъснато. Още при програмирането му бяха заложени и най-малките детайли, от които бъдещите навигатори биха имали нужда", обясни той.
Благодарение на програмата новата лаборатория в ТУ вече изпълнява задачи на Морска администрация като например да изследва какви по размер кораби могат да преминават покрай танкер, акостирал на нефтеното пристанище край Варна. Въпросът, включващ не просто ширината и дълбочината на канала, но и теченията и потенциалните потоци вода при разминаването, е от съществено значение за работата на варненската корабостроителница.
В симулатора са заложени и навигационните системи на легендарните пасажери "Куин Мери 2" и "Куин Елизабет". Новият тренажор ще бъде използван както за обучение на студентите по корабоводене в университета, така и за квалификация на вече действащи капитани.