Доставчици на "Фиат" търсят спасение при "Фолксваген"

Повече от три десетилетия Салваторе Джордано има печеливш бизнес като доставчик на пластмасови части за "Фиат", които произвежда в малката си фабрика във винения регион на Италия Асти. Дълговата криза и спадащите продажби на италианската марка в Европа обаче поставят бизнеса му под заплаха и той търси спасение, като кандидатства за доставчик на "Фолксваген", посочва Блумбърг в свой репортаж по темата.
Заради намалелите поръчки от "Фиат" Салваторе Джордано, който е работил в завода на "Алфа Ромео", е съкратил 18 от своите 68 служители. Синът на Салватора Джанлука вече е накарал баща си да потърси изход като се насочи в изработването на мебели, но това не е трайно решение.
Салватори вижда изход в това, да стане доставчик на най-големия европейски производител на автомобили "Фолксваген". "Наясно сме, че ако искаме да преминем през тази тежка криза трябва да излезем в чужбина", казва Джанлука, който е бил състудент на председателя на борса да директорите на "Фиат" Джон Елкан. Той добавя, че през юли е бил на посещение в щабквартирата на "Фолксваген" във Волфсбург и преговорите са в напреднала фаза.
Лоялността е важна, но и може да е пагубна
Лоялността в бизнеса е важна, но само през миналата година 75 малки компании, работили за "Фиат" са фалирали, отбелязва "Блумбърг". Гигантът от Торино намали капацитета на производството си с една трета от 2009 година насам и отложи реализацията на инвестиционна програма за 20 млрд. евро.

Очакванията са тази година "Фиат" да произведе 420 000 коли, при 650 000 през 2009 година. На този фон реализацията на т.нар. план Fabbrica Italia, предвиждащ до 2014 години в страната да се правят по 1.4 млн. коли годишно изглежда като утопия.
Нещо повече, в най-големия завод на "Фиат" - този в Мирафиори, работещите 5500 души работя по няколко дни месечно, като тази година ще произведат едва 50 000 коли от модела "Алфа Ромео МиТо". При пълно натоварване фабриката може да бълва по 250 000 автомобила годишно.
За момента групата "Фиат" успява да се държи на повърхността благодарение на отличните приходи от най-новата и придобивка - "Крайслер". Докато в САЩ продажбите на моделите в гамата на "Крайслер", както и пуснатите в мрежата на американската фирма фиати, като мъника 500, се продават като топъл хляб, то в Италия автомобилният пазар е стигнал най-ниските нима на продажби от 30 години насам.
На лов за доставчици
"Германските компании се интересуват от нашите продукти", обяснява Мауро Ферари, който оглавява отдела за компоненти на италианската автомобилна асоциация "Анфиа". Според него експортът е позволил на част от компаниите в бранша да преживеят, при намалелите поръчки от "Фиат". Той обаче не крие, че малките фирми, имащи скромни обеми, са обречени на бавна смърт.
В същото време "Фолксваген груп", които усещат кризата в много по-малка степен нямат нищо против да отмъкнат добри доставчици от своите конкуренти. През май компанията дори организира своеобразен панаир за италианските доставчици в щабквартирата на своето поделение "Италдизайн". В събирането участваха над 30 компании, които представиха продуктите си.

Този ход на германците обаче не се хареса на шефа на "Фиат" Серджо Маркионе. Той дори обяви, че "Фолксваген" готвят ценова война. Това изявление пък стана причина германският производител да поиска Маркионе да напусне поста си на председател на браншовата организация на европейските производители АСЕА.
Флавио Гусони, вицепрезидент по продажбите на "Магнети Марели", един от големите партньори на "Фиат" обаче е категоричен, че всеки доставчик на италианския гигант трябва да потърси и други пазари за продуктите си, ако иска да оцелее.
В епицентъра на кризата
Около 8000 души са останали без работа в италианската индустрия за авточасти, след като приходите в сектора са намалели с 13% от 2008 година насам до 41.8 млрд. евро, сочат данните на "Анфиа". Още 10 000 работници от ангажираните към 179 000 вероятно също ще се влетя в редиците на безработните до края на годината, прогнозира Мауро Ферари. "Безсъмнение производителите на автомобилни части в Италия са в епицентъра на кризата", обобщава Джорджо Аираудо, който оглавява синдиката на работниците в браншовата им организация "Fiom Cgil".