На път: Шестима на бумел без скипъра

Круизът е прекалено скъпо удоволствие за мен. По-добре на круиз някъде наблизо в Европа. Лятото е най-подходящото време за морско пътешествие. Каютата с балкон е излишен лукс. Най-добре е да се резервира онлайн.
Ако искате да знаете кое от тези твърдения е вярно/невярно и защо и кой круиз си заслужава и какво да направите, за да си го позволите, заедно ще търсим отговор веднъж месечно заедно с Българското круиз общество.
Днес ще направим важни уточнения колко много трябва да знаем, ако изберем ваканцията ни да мине на яхта.
Това преживяване по презумпция се смята за лежерно, свързано с пълна почивка и изключване на всички неприятни мисли. Преди да решим точно по този начин да използваме няколко дни от годишната си ваканция, се оказва, че трябва да сме наясно с доста неща, за да не се окажем тотално неподготвени и в крайна сметка разочаровани. Ето какви насоки за размисъл дават от Българското круиз общество.
Възрастта има значение
Яхта на възраст над 5 години е стара. Може да изглежда пресилено на пръв поглед, но специалистите в тази материя казват, че за толкова години доста неща може да се случат на плавателния съд и той да създава повече проблеми при пътешествието отколкото някой може да допусне. Това означава, че два-три дни от отпуската може да минат в отстраняването на технически повреди. И така, най-добре е да се вземе яхта, на която това й е първият сезон. Следва категорията на тези до 3 години и другите – от 3 до 5 години.
Другото важно е да се познават в основни линии производителите така, както всеки решил да наема кола е наясно с марките автомобили – с техните възможности и недостатъци. Най-разпространени са три марки – френските Jeanneau, Beneteau и германската Bavaria.
Опитът на прекаралите немалко ваканции на яхта показва, че оптималното количество хора на борда е две-три двойки. Животът на такъв плавателен съд е с ограничено пространство и повече народ е направо тълпа. При това положение трябва да се вземе яхта с 4 каюти като едната от тях е за скипъра (ако приемем, че съдът не се управлява от някой от наелите го). Не е приемливо той да бъде настанен в общото пространство, защото то се ползва от всички. Неподходящо е и някой да нощува в кокпита, защото би затруднил скипъра в случай, че трябва да реагира бързо на някаква ситуация.
Кой ще бъде капитан
Това е също един от ключовите въпроси. Немалко българи вече имат свидетелства за управление на плавателни съдове, но малко от тях имат реално опит, доколкото и получаването на тези свидетелства не включва практически изпит, казва Илиян Иванов от българското круиз общество. Повечето компании, които дават яхти под наем предлагат и такава услуга, а скипър може да се наеме и от България. Специалистите предупреждават, че невинаги е подходящо да се наеме професионален моряк за целта, защото може да се окаже, че той пък нищо не разбира от обслужване на туристи.
При наемането на капитан на кораб обикновено предварително се плаща, договаря се специално и дали екипажът поема храната и напитките му. За сметка на това трябва да се знае, че капризите на наелите яхтата си имат граници и не се приемат, когато това засяга сигурността и управлението на яхтата. Накрая на пътуването е прието на скипъра да се остави бакшиш като се очаква той да е около 10-15 на сто от заплащането му.
От каква компания се наема яхта
В най-близките до България страни, подходящи за този вид туризъм - Турция, Гърция, Хърватия – много физически лица имат по няколко яхти, които дават под наем. Те обичайно предлагат по-ниски цени, но те са за малки и стари яхти. Друг минус на подобна сделка е това, че те не предлагат 24-часова техническа поддръжка за разлика от големите компании.
Обикновено при наемане те изискват депозит от 1500-3000 евро, който зависи от размера на яхтата. Преди наемането се прави оглед, за да се отбележат евентуални щети по корпуса, но има некоректни собственици, които може да ги припишат на вас, защото чисто обективно вие няма как да ги забележите, предупреждава Илиян Иванов. По думите му защита срещу това няма, така че по-сигурният вариант е да се наеме съд от голяма компания и да се плати застраховка за времето на ваканцията, която да покрие евентуални щети.
Екстрите си имат цена
С яхтите е като при колите – има базов модел, но може срещу доплащане да се вземе и такъв с екстри. Такава екстра е, например, дали надуваемата лодка има двигател или – не. Това има значение, защото когато през лятото няма места по пристанищата за акостиране, трябва всеки пък при спиране, придвижването до брега да става с тази лодка. Ако няма мотор, се налага гребане до там. Това удоволствие може да добави 80-100 евро към цената.

Малките компании, които дават яхти, не предлагат съвсем модерна навигация, която е важна, за да не се натъкне съдът на скали или пък да заседне в плитчина.
Повечето не предлагат и автопилот като екстра, както и музикални колони на открито, където всъщност се прекарва по-голямата част от времето. Лебедката дали е електрическа е също детайл от значение за скипъра, защото ако по няколко пъти на ден се спира, пускането и прибирането на котвата трябва да е на ръка.
Ако в офертите за наем изрично не е указано, че има кухненско оборудване, това означава, че няма. Ако компанията предвижда всеки път за храна да отива на брега, това не е проблем.
Какво още?
При наемането на яхта трябва да се внимава дали горивото и застраховката са включени в цената. Също трябва да се има предвид, че зареждането с вода не е евтино, особено ако екипажът иска да се къпе по няколко пъти на ден. Обслужването на яхтата предвижда и почистване, което също може да не е включено в предварително обявената оферта. В този смисъл трябва да се внимава за порт таксите, наличието на аварийно техническо поддържане, евентуални такси за преминаване и акостиране в национални паркове, както и транзитни и митнически такси.
Дестинацията
Едни от най-добрите са Италия, Гърция, Хърватия и Турция. Заради умерения климат, което означава, че почти целогодишно може да се плава там и също заради липсата на опасни течения.
Маршрутите
Ако в избрания маршрут се предвижда изминаването на над 20-25 морски мили на ден, тогава туристите не трябва да се заблуждават, че могат да разгледат каквито и да било забележителности поради простата причина, че за да се измине това разстояние за един ден, трябва да се плава от сутрин до вечер. Дори няма да има време да се спре на някой залив за малък плаж, казва Илиян.
Клиентите които обаче не знаят, се подлъгват по примерния маршрут и си казват "еййй, за една седмица ще видим цяла южна Гърция" например - все едно са на круиз кораб..., дава пример той.

За да има време за туристически забележителности, за плаж, кафе и похапване в заведения на брега, преходите трябва да са в рамките на около 15 морски мили на ден, казва Илиян.