Индийската компания Wipro е начело в класация за зелена електроника на "Грийнпийс"

Индийската компания Wipro води и в последното издание на международната класация за зелена електроника на "Грийнпийс" – Guide to Greener Electronics, публикувана на сайта на организацията преди ден.
На втора позиция след нея се нарежда HP, която слиза от челното си миналогодишно място. Nokia се изкачва от номер 4 до трета челна позиция за една година.
18-ото ръководството на "Грийнпийс" класира 16 компании производители на база aнгажимент и напредък по отношение на 3 критерия, свързани с околната среда:
– енергия и климат
– зелени продукти
– устойчиви дейности.
Wipro оглавява класацията още с първото си участие в нея. В последното издание компанията спечели най-много точки заради усилията си да използва възобновяеми източници на енергия, както и заради позицията си за налагане на зелени енергийни политики в страната си. Причина е и политиката за събиране на електронните отпадъци за рециклиране и за извеждането от употреба на опасните химикали в продуктите.
"Wipro постави нов еталон за устойчивост не само в Индия, но и в целия свят, с дългосрочно влияние в дебата за зелената енергия в производството на електроника. "Останалата част от сектора ще трябва да следва стъпките й", казва Абишек Пратап от "Грийнпийс" - Индия.

Acer – тайванският производител на компютри, бележи най-сериозен скок в класацията, като се изкачва с девет места до №4 заради ангажимент за намаляване емисиите парникови газове, опасните вещества и конфликтните източници на минерали и фибри.
Dell слиза от трето място до пета позиция. Apple има лек спад, като минава от №5 в изданието от миналата година до №6. Позицията на производителя на Blackberry RIM не се е подобрила от 16-ото класиране и на финала на групата.
Тези компании имат напредък в премахването на токсичните химикали от мобилните телефони, компютрите и таблетите, които произвеждат. Проблемът е, че производството и дистрибуторските им мрежи са все още силно зависими от изкопаемите горива, които допринасят за климатичните промени.
"Следващото предизвикателство пред компаниите е намаляването на въглеродния им отпечатък", смята Каси Харел, анализатор на "Грийнпийс". По-голямата част от вредните емисиите се генерират при производството, най-вече при монтажа на устройствата. Те се отделят при производството на определени уреди като таблети и смартфони, отколкото при използването им, след като са закупени от потребителите.
"Компаниите трябва да работят с доставчиците си за прилагане на по-ефективни производствени процеси и за захранване на веригите за доставки с енергия от възобновяеми източници, а не от изкопаеми горива", е тезата на Харел.
В много страни компаниите производители имат политическо влияние, което означава, че застъпничество за чиста енергия може да повлияе на политиката на правителствата.
Ръководството на "Грийнпийс" за зелена електроника стартира през 2006 г. и до момента има положителен ефект, като предизвиква подобрения в индустрията, например постепенно прекратяване използването на опасни вещества в продуктите. То е част е от по-широката кампания на "Грийнпийс" за насърчаване IT индустрията за разработване решения, необходими за преминаването към чиста енергия в световен мащаб.