Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

© Балет Арабеск
Проектът "Танцови преводи"е част от концепцията на Балет Арабеск" за сътрудничество между български и европейски творци и създаване на съвместни проекти в областта на съвременния танц.
В премиерната вечер ще бъдат показани три едноактни спектакъла обединени около възможността да представят едни и същи идеи с езика на музиката и на танца – доколко тези идеи могат да бъдат валидни или преводими със средствата на тези изкуства. В тези спектакли танцът се явява посредник или медиатор към новия полифоничен език на музикалните произведения и тяхното представяне като сценични произведения.
Световна премиера ще имат пиесите : "Измъчвани мелодии" – хореограф Морис Кози (САЩ) по музика на Габриел Прокофиев (Великобритания) и "Res Nulis 1" и "Res Nulis 2" по музика на Пол ван Брюге Холандия , римеик и аранжимент Петър Дундаков и хореография на Боряна Сечанова и Асен Наков
Хореографът Морис Кози –САЩ работи с българските танцьори от трупата на Балет "Арабеск" върху пиесата "Tortured Melodies" ("Измъчвани мелодии") по музика на композитора Габриел Прокофиев – Великобритания. Хореографията на спектакъла търси новаторски танцов език, базиран върху музикалните идеи на "String quartet No 1" (Струнен квартет № 1) на композитора Габриел Прокофиев. . Художник на костюмите е Цветанка Петкова Стойнова.
С композитора Габриел Прокофиев го свързва приятелство и творческо сътрудничество. Габриел Прокофиев, внук на големия Сергей Прокофиев, е перспективен млад композитор , чиито произведения са използвани за съвременен танц от Рамбер данс къмпъни – Великобритания , изпълняват се от Кралския Шотландски оркестър, представяни са на концерти и фестивали в Амстердам, Ню Йорк и др., като предизвикват силен отзвук от критиката . Струнен квартет № 1 на композитора Габриел Прокофиев Морис Кози прави за първи път специално за трупата на Балет "Арабеск"
Композиторът Пол ван Брюге е едно от най-авторитетните имена в съвременната музика. През 2001 г е номиниран за най-добър композитор от холандското списание за филмова музика "Skore" , 2004 г получава наградата Condor de Plaza – Аржентина и наградата "Златен телец" за филмова музика. . От 1997 г до днес е професор по композиция и аранжимент в Codarts Rotterdam Conservatoire. Дава майсторски класове по филмова музика във Холандската филмова и телевизионна Академия в Dox Barcelona, в Documenta Madrid и в Датския филмов институт.
Петър Дундаков завършва философия в Софийския университет и композиране в Ротердамската музикална академия в класа на Пол ван Брюге. Понастоящем работи в областта на съвременната музика, кино и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др. През 2009 г. получава наградата ИКАР за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата "Маестро Димитър Вълчев" за оригинална музика от български композитор на спектакъла "Евгений Онегин"
Боряна Сечанова е автор и хореограф на над 40 балетни и театрални спектакъла на сцената на Национална опера и балет – гр. София, балет "Арабеск", Народен театър "Иван Вазов", Държавна опера – гр. Стара Загора, Държавна опера – гр. Варна, Държавна опера – гр. Русе, театър "Пантданс" и др. През 2006,2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс, гр. Варна.. През 1996 получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс в гр. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл – за спектакъла "Фауст" през 2003 г. 2004 г. – Награда на град Варна за най-добър спектакъл – "Дневникът на един съблазнител. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата "Кристална лира" за творчески екип за спектакъла "Carmina Burana" през 2006 г.
Хореографът Асен Наков е най-перспективния млад хореограф на Балет "Арабеск" , дългогодишен премиер-солист на трупата и преподавател по съвременен танц. Носител на "Кристална лира" за върхови постижения в танцовото изкуство за 1999 г. Спектаклите му "Необходима поносимост" и "Паралелна реалност" са в репертоара на балет "Арабеск", а с последния си спектакъл "Малки правила" става носител на наградите на публиката и на журито на VІІІ конкурс за съвременна хореография "Маргарита Арнаудова".
Проектът " Танцови преводи " е съсредоточен върху възможните и невъзможни преводи на идентични идеи между различни изкуства каквито са музиката и танца. Спектаклите изследват взаимоотношенията между съзнание и тяло и възможността да разкриваш себе си в общуването с реалността и отвъд нея; в споделянето на "смисли" и в трансформирането им в идеи с единна естетика.
Спектакълът на Балет "Арабеск" - "Танцови преводи" съпоставя достиженията на българските артисти с тези на признатите лидери в областта на световното музикално и танцово изкуство и представя на българската публика един изключително зрелищен и новаторски спектакъл.