Сметната палата: Министерството на образованието е нарушило реда по обществени поръчки през 2010 и 2011 г.

Всяка четвърта процедура за обществена поръчка на Министерството на образованието, младежта и науката през 2010 и 2011 г. се е провалила. Основните причини: недобра координация, липса на ред и отговорни лица по изпращането на информация до Регистъра на обществените поръчки.
За периода са прекратени седем процедури от започнали общо 28. Установени са няколко несъответствия между договорените и прогнозните разходи, както и необосновано високи изисквания към кандидатите при част от проектите.
Това установява одит на Сметната палата върху управленските решения на просветното министерство за 2010 и първите девет месеца на 2011 г. Докладът показва също и нереалистичните очаквания на ведомството за приходи от наеми и такси за периода.
В три от проверените процедури по обществени поръчки ведомството неправомерно е ограничило достъпа до кандидатстване, като е посочило прекомерно високи изисквания за икономическо и финансово състояние и технически възможности на кандидатите. Според становището на Сметната палата това е необосновано и нарушава принципа на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, които са вписани в Закона за обществените поръчки.
По проект за изграждане на рампи за инвалидни колички в различни училища например министерството е изисквало поне 500 хил. лева доказан оборот на кандидатите за последните три години. В същото време общата стойност на всички договори по проекта е 372 хил. лева, а гаранцията за участие - 200 лева, което е твърде малко на фона на изсквания оборот от всяка от кандидатките.
Така автоматично се ограничава участието на малки и средни фирми в надпреварата. Освен това при обявяването на процедурата не е бил посочен общият размер на прогнозните разходи по проекта.
Аналогична е ситуацията при обществените поръчки за ремонт на Химико-технологичния и металургичен университет – София, и за разширяване на сградата на Априловската гимназия в Габрово. В първия случай от кандидатите се е изисквал оборот от 3 млн. лева за последните три години при стойност на договора 446 хил. лева. Във втория случай изискванията са били за 5 млн. лева оборот при договор за 1.289 млн. лева.
Ведомството е заобикаляло закона и като е поделяло вече одобрени дейности, и е възлагало части от тях на различни изпълнители при по-леки условия, показва още одитът.
Прекратяването на някои от процедурите се дължи на нарушения при откриването и провеждането им. С този мотив Агенцията по обществените поръчки е прекъснала например процедурата по предоставяне на софтуерни лицензи на училищата в страната, а единствената кандидатствала фирма е оттеглила документите си. След това процедурата е подновена заедно с необходимите корекции.
Процедурата за осигуряване на интензивна подготовка на ученици за участие в национални и международни състезания и конкурси пък не е била подновена през периода. Причината да бъде спряна е, защото няма условия за конкуренция - само една от подадените оферти е отговаряла на условията.