С колело по улиците на Тулуза

Борислав Георгиев, Никола Тулечки

С колело по улиците на Тулуза

Тулуза е четвъртият по големина град във Франция. Населението му наброява около 1 200 000 жител

  • Тулуза е четвъртият по големина град във Франция. Населението му наброява около 1 200 000 жители.
    Тулуза е четвъртият по големина град във Франция. Населението му наброява около 1 200 000 жители.
  • Както всички големи градове във Франция, Тулуза води активна политика, целяща да окуражи употребата на велосипеда като основно средство за придвижване из града.
    Както всички големи градове във Франция, Тулуза води активна политика, целяща да окуражи употребата на велосипеда като основно средство за придвижване из града.
  • Промоцията на колоезденето е основен елемент от плана, целящ да намали автомобилния поток, най-вече в тесните и криволичещи улички на историческия център, някой от които са строени преди повече от пет века.
    Промоцията на колоезденето е основен елемент от плана, целящ да намали автомобилния поток, най-вече в тесните и криволичещи улички  на историческия център, някой от които са строени преди повече от пет века.
  • Гражданите на Тулуза участват активно в обсъждането и взимането на решения за устройването на града им. Афишът на снимката информира за предстоящ такъв дебат.
    Гражданите на Тулуза участват активно в обсъждането и взимането на решения за устройването на града им. Афишът на снимката информира за предстоящ такъв дебат.
  • От няколко години кмеството дава "абсолютен приоритет" на двуколесната алтернатива, която се взема предвид както в градоустройствения план така и на ниво регламентация и комуникация. Например някои двупосочни улици се преутрояват на еднпосочни с по една вело писта от всяка страна.
    От няколко години кмеството дава "абсолютен приоритет" на двуколесната алтернатива, която се взема предвид както в градоустройствения план така и на ниво регламентация и комуникация. Например някои двупосочни улици се преутрояват на еднпосочни с по една вело писта от всяка страна.
  • По по-широките булеварди, резервираните за автобуси ленти са също достъпни за колела. Шофьорите са инструктирани да се съобразяват с велосипедистите и е често срещана гледка автобус да пълзи след колело, спазвайки удобна за него дистанция.
    По по-широките булеварди, резервираните за автобуси ленти са също достъпни за колела. Шофьорите са инструктирани да се съобразяват с велосипедистите и е често срещана гледка автобус да пълзи след колело, спазвайки удобна за него дистанция.
  • В центъра, където тесните улички са еднопосочни, наскоро беше разрешено на колелата да се движат и в двете посоки. За да бъде ефективна, тази промяна в регламента бе сапътсвана с поставянето на табели "разрешено за колела" под знаците забранена улица.
    В центъра, където тесните улички са еднопосочни, наскоро беше разрешено на колелата да се движат и в двете посоки. За да бъде ефективна, тази промяна в регламента бе сапътсвана с поставянето на табели "разрешено за колела" под знаците забранена улица.
  • Също така бе въведена нова хоризонтална маркировка, представляваща колело и стрелка, която постоянно напомня на шофьорите, че във всеки един момент могат да срещнат велосипедист.
    Също така бе въведена нова хоризонтална маркировка, представляваща колело и стрелка, която постоянно напомня на шофьорите, че във всеки един момент могат да срещнат велосипедист.
  • Цяла нова серия нови пътни знаци, регулиращи вело потока бяха въведени.
    Цяла нова серия нови пътни знаци, регулиращи вело потока бяха въведени.
  • На големите кръстовища има поставени светофари за колоездачи.
    На големите кръстовища има поставени светофари за колоездачи.
  • От 5 години в града е въведена денонощна услуга за колела под наем. Срещу символичен абонамент от около 30 евро на година, всеки може да вземе едно от 1470-те налични колела от 135-те станции в града. Може да го кара безплатно за половин час и да го остави на най-близката станция, до която се намира. Услугата не е на печалба и разчита главно на субсидиите от държавата.

    От 5 години в града е въведена денонощна услуга за колела под наем. Срещу символичен абонамент от около 30 евро на година, всеки може да вземе едно от 1470-те налични колела от 135-те станции в града. Може да го кара безплатно за половин час и да го остави на най-близката станция, до която се намира. Услугата не е на печалба и разчита главно на субсидиите от държавата.<br /><br />
  • Колелата стават все по-популярни. Отскоро започват да се срещат и "семейни" модели.
    Колелата стават все по-популярни. Отскоро започват да се срещат и "семейни" модели.