Кой създава картинките на Google

На заглавната страница на търсачката Google шестте цветни букви често са заместени от картинка по някакво събитие или годишнина от конкретния ден. Наричат тези картинки doodles (драскулки) и всяка от тях е гледана от стотици милиони потребители. За мнозина от тях се появяват и хиляди статии.
Но кои са хората, които ги създават?
Всичко тръгва от шеговитата идея за вътрешна употреба - да се замени втората буква "о" с човече от чертички и кръгчета като знак, че екипът не е в офиса, разказва Би Би Си.

Днес "драскулките" са станали сложни графики като китара на Лес Пол, на която може да се свири, игра Pac-Man, в която може да събират точки в Google лабиринт или да се композира и записва на истински мини мууг синтезатор в чест на Робърт Мууг.
През годините се появяват и национални doodles като в архива на Google има поне три, посветени на България.
Над 1000 "драскулки"
Общият брой на "драскулките" надхвърля хиляда. Те разказват както за прочути, така и за по-малко известни събития и личности. На милиони хора по света бе напомнено за 115-та годишнина от рождението на легендарната авиаторка Амелия Иърхарт, както и за Гидиън Съндбек – по повод 132 години от рождението му Google постави върху логото си гигантски цип в чест на неговия изобретател.
С времето авторите им ги правят все повече интерактивни и подходящи за споделяни в социалните мрежи. Това лято във всеки от дните на олимпийските игри в Лондон над прозореца за търсене имаше различна картинка. Някои от тях си бяха направо игрички онлайн, в които можеш да се състезаваш за рекорд.
Всичко това е създавано от малък екип "драскачи" в офис в Калифорния. Върху някои doodles се работи няколко часа, върху други – като сложната анимация в памет на Фреди Меркюри – месеци наред.
Групата на Раян и Дженифър
Лидер на екипа е Раян Джърмик, който споделя, че не се замисля оттова, че стотици милиони хора ще гледат произведението им.
"Човешкият мозък не е устроен да се замисля върху това как стотици милиони хора ще интерпретират нещо. За мен това е по-скоро да видя как колегите ми се смеят или научават нова техника. Тогава знам, че съм си свършил работата", разказва Джърмик.
Колежката му Дженифър Хом също играе водеща роля, а двамата не се възприемат като художници или дизайнери. "Просто се опитваме да представим изкуството и технологията по възможно най-добрия начин", казват двамата. "Намираме се някъде на линията между забавлението, изкуството, технологиите и графичния дизайн. Границите между тях са доста размити."
Джърмик разказва, че хората му опитват да доставят максимално удоволствие с минимален ресурс. В началото много от драскулките са правени от дизайнера Денис Хуанг, поканен през 2000г. лично от Лари Пейдж и Сергей Брин да направи doodle по повод националния празник на Франция. Тогава Хуанг е бил стажант, а сега вече се е преместил на друга позиция извън отдела на "драскачите".
Създателите на doodles не получават индивидуално признание за работата си, но по някои специални постижения има изключения - като това за 117-та годишнина от рождението на хореографа Марта Греъм. "Не става дума за отделните хора, а за Google като култура", обяснява Джърмик.

Принципът на 20-те процента
Повечето от работещите по техническата част на драскулките го правят по принципа на компанията за 20-те процента – че могат да отделят 20% от работното се време за някакъв проект извън основното им задължение. Крис Хом е един от тези инженери и според него doodles правят по-човешка страницата на търсачката.
Решението какво точно да се пусне в конкретен ден се взима на доста демократичен принцип, разказва още Джърмик. Става дума повече за елемент на изненада и за това да се намери подходящ момент да се почете дадена личност. Ако се чака до 150-та годишнина на Иърхарт, ще минат доста години. Голяма е ролята на предложенията на използващите търсачката, както и на служители от офисите на Google в други страни.
Много от драскулките се създават с цифрови устройства за рисуване, но някои тръгват от съвсем реална картина. Дженифър Хом споделя, че е нарисувала картинката в чест на Густав Климт, започвайки от фолио, имитиращо злато, и картина с маслени бои. "Исках да почета Климт с най-прочутата му картина - "Целувката". Надявам се, че скромната ни драскулка сме е справила с тази задача".
Модерно изкуство?
По този повод възниква и въпросът дали драскулките на Google са изкуство. "Важен елемент в изкуството е, че то е освободено от функции, от предназначение", казва Деян Судич, директор на лондонския музей на дизайна. "Дизайнът, наричан още комерсиално, търговско изкуство – е обвързан със задължението да е функционален. Анди Уорхол е започнал като илюстратор и се е превърнал в художник. Рисунките му като илюстратор се продават много, но не толкова, колкото изкуството му."
Дизайнерът Сай Скот обаче смята, че в наши дни дизайнът, включително картинките на Google, са новото модерно изкуство. С него спори Джасмин Монгомъри, главен изпълнителен директор на маркетинг компанията Seven Brands. "Щом ти плащат за креативност в брандинга или рекламата, това не е изкуство, защото е услуга за комерсиален господар, а не за творчески покровител. Драскулките на Google са част от добре изработен продукт за клиенти. Те са еквивалентни на едно добре направено лоби на хотел или на стока, предлагана в добра опаковка", твърди тя.
По думите й "други компании могат бързо да изгубят доверието на клиентите си и близостта с тях, ако променят логото се толкова често, докато Google може да си го позволи, защото вече сте там, където те искат да бъдете – на страницата на търсачката им."

Разговор край автомата за вода
Простичките факти зад всяка от драскулките създават "разговор край автомата за вода в офиса", разказва брандинг консултантът Лиза Дауни Мериъм от Merriam Associates. "Те са смешни, чаровни, игриви и интригуващи; повечето са в духа на времето и понякога дори са изненадващи, а всичко това описва по някакъв начин портрета на Google."
"Смятам, че драскулките са игрив начин да се коментира случващото се около нас, но това не е изкуство. Интересни са, защото покрай тях започва някакъв разговор", казва и графичния дизайнер Пол Бейли.
"Не сядам с някой колега да ги анализираме или критикуваме – това е нещо за еднократна употреба. Фактът, че милиони потребители ги виждат, не ги прави добри или пък най-разпознаваеми примери за дизайн. Много неща ни се пробутват и доколкото сме ангажирани с тях за кратко, то и забравяме бързо за тях. Хората отиват на страницата на Google с цел да търсят нещо и картинката може да прекъсне това пътуване."