Новата търсачка на Facebook раздвои мненията на потребители и анализатори

Новата търсачка на Facebook раздвои мненията на потребители и анализатори

Основателят на Facebook Марк Зукърбърг представя новата разработка на компанията си.
Reuters
Основателят на Facebook Марк Зукърбърг представя новата разработка на компанията си.
Facebook официално навлезе в бизнеса с интернет търсачките чрез своя нов проект Graph Search. Както винаги мненията за потенциалните възможности на новата услуга са доста разнопосочни.
Една голяма част от тях обаче постепенно се обединява около притесненията на потребителите за личните им данни. Graph Search ще позволява на всеки да търси най-различна информация не чрез ключови думи, а чрез конкретни словосъчетания.
Хората често забравят какво са споделили преди няколко месеца или години. С времето те изграждат и множество връзки, пишат на различни хора, които може и да не познават реално и променят интересите си.
Всичко това остава в Timeline профила на човека и обикновено потъва в забрава. Чрез Graph Serach обаче, то ще може да се извежда на показ за части от секундата.
Личното пространство
Търсачката на социалната мрежа може да преобрази и избирането на потенциални нови партньори, коментират от The Independent. Необходимо е просто да се погледне от малко по-различен ъгъл на обявеното от Facebook желание Graph Search да улесни създаването на връзки между хората.
Потребитлеите на социалната мрежа членуват или са "харесали" най-различни групи, линкове и страници. Това създава подробен профил за тях. Ако те не са ограничили достъпа до личните си данни, Graph Search ще показва дори най-малките подробности за тях. По този начин лесно могат да се намерят "хора, които харесват секс на първа среща" или всякакви други критерии, коментират от изданието.
Чрез Graph Search лесно може да се проследява и какво правят вашите приятели. "Нищо не ме спира да проверя кой от приятелите ми е харесал профила или снимка на бившето ми гадже", коментира потребител под един от материалите, представящи подробности за търсачката на Facebook.
Онлайн изданието на Forbes дава нагледен пример как чрез Graph Search може да следите почти всеки човек. За целта те използват профила на основателя на Facebook Марк Зукърбърг и откриват всички снимки, които е харесал или коментирал, в кои ресторанти е бил и дори кои от неговите приятели не са обвързани.
Междувременно от Facebook уверяват, че когато търсачката е напълно завършена, тя ще пази личното пространство на потребителите. Тя няма да показва информация, която не е достъпна по друг начин, коментират представители на социалната мрежа.
Единственият начин да си гарантирате, че няма да сте обект на щателно изследване на интересите ви, е да прегледате добре настройките си за лични данни във Facebook и правилата за достъп до тях. Ще се наложи да разгледате и всички "харесвани" страници, линкове и снимки и да прецените кои от тях искате да запазите.
От онлайн изданието BusinessInsider прогнозират, че това би довело до вълна от "нехаресвания" и много потребители да махнат харесаните от тях неща. Особено за тези, които са били интересни за тях преди няколко години.
По-големи печалби
В крайна сметка не всички са негативно настроени. Според анализаторите от Merrill Lynch Graph Search ще се окаже конкурент на Google в някои категории.
Facebook има потенциал да стане още по-сериозна опасност за интернет гиганта, пък прогнозира Зак Епщайн от BGR News. Според него комбинацията между огромното количество информация и над 1 млрд. активни потребители на Facebook ще е повече от достатъчна за привличане на рекламодателите.
Техните продукти ще започнат да се появяват като спонсорирани резултати и ще са значително по-добре насочени към конкретната аудитория, която би се заинтригувала от тях, коментира още Епщайн. Graph Search ще се превърне в най-важното парче от пъзела на Facebook, смята той.
На подобно мнение, изглежда, са и повечето акционери. Акциите на конкурентната услуга Yelp се понижиха значително след като Facebook представи своята търсачка.