"Топлофикация - София" ще иска засичане на абонатите, заявили нулево потребление

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

"Топлофикация - София" ще иска засичане на абонатите, заявили нулево потребление

Грешки имало само в два блока
Грешки имало само в два блока
Проверката на декемврийските сметки за парно в столицата е установила грешки в 113 апартамента, които са в два блока. Това съобщиха на пресконференция от ръководството на "Топлофикация - София", предаде Агенция "Фокус".
От тях 104 били само в блока "Младост", в който жителите се оплакаха за проблема си в няколко телевизии през януари. Там топлинният счетоводител щял понесе глоба от 500 лева. Ще направи безплатно засичат уредите за изразходваната енергия. Отделно се предвиждала и санкция за служителите на фирмата за дялово разпределение, допуснали грешката.
От дружеството се заканват, че ще поискат междинно отчитане на уредите на всички абонати, които са заявили нулево потребление, "за да е по-коректно към съседите". За пореден път от дружеството лансират версията, че тази възможност изкривява сметките.
Общо са проверени 402 000 абонати в 79 сгради чрез топлинните счетоводители, които са една значителна част от всички граждани, които използват услугите, посочи изпълнителният директор на топлофикационното дружество Стоян Цветанов.
"Топлофикация-София" се е самосезирала за тези 79 сгради, защото в тях е имало консумация на топлинна енергия, която е била с около 50 на сто по-висока от нормалното потребление за такъв тип сграда.
Отделно са проверени 409 маломерни апратаменти, на които са фактурирани твърде високи сметки за декември. При проверката се е оказало, че сред причините за това са неосигурен достъп за отчет на уредите, това, че се намират на последни етажи, което води до загуба на енергия или че не са с монтирани уреди, но не навсякъде. Последното води до разпределение на потребената енергия според прогнозния дял. Цветанов посочи, че вече е отговорено на 439 сигнала по електронна поща. Постъпили са 600 жалби като проверките по тях продължават, а срокът да им се отговори е 30 дни.
С по-висок прогнозен дял и по-висока сметка са били 51% от клиентите на "Топлофикация - София". След изготвяне на изравнителните сметки, проверката показала, че около 7000 клиенти не са осигурили достъп до уредите си и им е начислено максимално потребление. "Не малка част от хората нямат монтирани топлинни водомери, както и топломери", добави изпълнителният директор.
Проверените сгради основно били ново строителство, при които имало честа смяна на собствеността.
"От тази година "Топлофикация - София" сменя философията за отчитане на топломерите в абонатните станции", добави Цветанов, който представи и възможни решения за проблема, както беше заръчала кметът на столицата Йорданка Фандъкова.
Следващата седмица от дружеството щели да поискат от Столичния общински съвет да направи стъпки към иницииране на законодателни промени за преносимост на данните от дялово разпределение. "Фирмите за дялово разпределение имат своето място на пазара, не бих искал да стигнем до там, че да махнем топлинните счетоводители, тъй като се казва, че ще се внесат законодателни промени за махане на топлинните счетоводители", посочи Цветанов.
При промяна обаче от "Топлофикация" били готови да поемат дяловото разпределение.
Според Цветанов решението е пълна либерализация на пазара на топлина. "Това означава, че ако искате да смените топлинния си счетоводител, може да го направите във всеки един момент, когато пожелаете", посочи той.
Цветанов каза още, че физически отчет на уредите в цяла София е невъзможен. "От тази година постепенно ще преминем към отчитане на топломерите в абонатните станции по дистанционен път. Това ще помогне, от една страна, да няма човешка намеса при отчитането, както и ще се съкрати времето на отчитане".
През миналия отоплителен сезон близо 15 000 семейства са били кредитирани от своите съседи. За да се прекрати тази практика с нулевите дялове, ще се поиска да се прави междинно отчитане в началото на всеки отоплителен сезон. Също така е необходимо - да се използват софтуер с пълна преносимост на данните от топломерите към клиентите.
Заедно трябва да намерим механизмите, така че тази общинска фирма да работи и да направим цената атрактивна за хората, каза Цветанов.
Общо текат четири проверки заедно с възложените от парламента.