Шифон през този сезон?

Забравих ли нещо? Ключове? Телефон? А каква беше прогнозата за днес?
Последният въпрос като че ли оказва все по-малко влияние на дневния ни
тоалет, дори и далеч преди края на зимата, отбелязва вестник New York
Times.
Пролетни и летни дрехи от колекциите 2006 се появиха по
щандовете още през ноември миналата година. На всичко отгоре и Холивуд
държи раменете, ръцете и глезените да се открити през цялата година.
Нищо чудно, че най-върлите модни фенки вече въобще не поглеждат
календара, когато си избират тоалет, и може да ги видите в ефирна лятна
рокля 12 месеца през годината.
Намекът вече е разбран и от големите
модни къщи. В есенните колекции, показани по-миналата седмица от Майкъл
Корс, Даян фон Фърстенбърг и Дерек Лам, присъстваха както традиционните
пуловери, туид и кожени акценти, така и рокли от шифон и дантелени
туники, които пресъздаваха по-скоро атмосферата на пролет на плажа,
отколкото зима в Ню Йорк. Това пълно пренебрегване на конвенциите на
сезонно разделения гардероб е една от най-ясно дефинираните тенденции в
колекциите за есен/зима 2007. “Никога не сам виждал толкова леки
материи в есенно-зимни колекции”, отбелязва ритейл консултантът Робърт
Бърк след края на нюйоркската модната седмица.
“Няма съмнение, че
консуматорите, магазините и дизайнерите заедно обърнаха календара
наопаки. Дамите вече не се обличат за конкретен сезон и не ги
интересува есен ли е или пролет”, казва за изданието Маршал Коен,
анализатор от формата за маркетингови проучвания NPD Group.
“Поведението на консуматорите в момента се определя от максимата
"купувай и носи сега".
Целта на магазините за дрехи е да заличат
зимата от календара и да приучат клиентите си да пазаруват не по
веднъж-два пъти за 12 месеца като предишните поколения, а спонтанно и
постоянно през цялата година. Тази смяна на стратегията се налага и от
необходимостта да се конкурират успешно с масовата конфекция на вериги
като Zara и H&M, които сменят дрехите по закачалките всяка седмица
и продават летни колекции през всички сезони.
Магазините също така
се нагласят и към променените шопинг навици на клиентите си. “Вече
почти няма клиентки, които си купуват рокля и я заключват в гардероба
за 4 месеца до пролетта”, отбелязва Майкъл Финк от нюйоркския магазин
Saks Fifth Avenue. Най-вероятно с прибирането вкъщи дрехата се
разопакова и веднага се “разхожда” навън.
В момент, когато
продажбите на дрехи в САЩ са в застой, една от малкото печеливши
стратегии за магазините е примамването на клиенти с постоянно
подновяване на колекциите. Според NPD Group продажбите на пролетни
дрехи на пълна цена (т.е. извън сезона) са се увеличили с 2
процента през 2005, докато през последните пет години нарастването е
било с не повече от половин процент.
Внезапната мания по шифон и
дантела се дължи на образите, излизащи от Холивуд, отбелязва Дейвид
Уолф от компанията за пазарни прогнози Doneger Group. Дали по
телевизията или в списанията, постоянно ни показват снимки на полуголи
звезди, които бутат колички и попийват латета. "И ето ни посред зима на
източното крайбрежие, облечени като Дженифър Анистън на 25-градусовата
лосанджелиска жега."