Заплатата не е основният стимул за работа

Едва 30 на сто от служителите в малките и средните предприятия
казват, че парите са най-важният стимул да работят. Останалата част
посочват, че се мотивират от различни възможности за своето
професионално развитие - повишение в работата, обучение или
квалификация, осигурени от работодателя и др. Това показва анкетата,
направена от консултантската агенция в сферата на човешките ресурси
"Диккон" сред близо 1000 служители в малки и средни компании.
Отговорителите
са в активната трудова възраст до 50 години и заемат различни позиции -
изпълнители, специалисти и ръководители. Около 60 на сто от тях са с
висше образование, около 30 на сто - със средно, а малко над 6 на сто
са все още студенти.
Освен че по-малко от една трета поставят на
първо място заплатата, около 20 на сто предпочитат повишението като
награда за своите постижения. Малко по-малко от тях биха искали да
бъдат наградени с обучение извън страната. Над 10 на сто от
анкетираните очакват екскурзия като бонус, а 8 на сто биха се радвали
на почивка за цялото семейство като отличие от фирмата. Обобщените
резултати от проучването показват, че над 70% от служителите в
българските малки и средни предприятия предпочитат разнообразни стимули
и похвали за положения от тях труд, а не само пари, обясняват авторите
на изследването.
Интересни са данните за съответствието между
образованието и професионалната област, в която анкетираните работят.
Едва малко над една трета (над 37 на сто) работят това, за което са
учили. Близо 40 на сто от анкетираните казват, че работата им съвпада
частично със спецификата на полученото образование. Над 15 на сто пък
казват, че професионалните им ангажименти нямат нищо общо с това, което
са учили. Това обяснява и високия процент на желаещите да получат
допълнителна професионална квалификация (близо 65 на сто от
анкетираните). Най-голям е интересът към езиковите курсове,
управленските умения, компютърната грамотност, финансите и
счетоводството, информационните технологии, маркетинга, логистиката и
др.
В същото време обаче по-малко от половината анкетирани (над 40
на сто) казват, че фирмата, в която работят, предоставя възможността за
допълнителна квалификация. За над 25 на сто работодателите им рядко
предвиждат участия в семинари и програми, а при малко над 20 на сто
това никога не се случва. Близо 60 на сто от запитаните информират, че
сами търсят начини за самоусъвършенстване.
Изследването
на "Диккон" е във връзка с инициативата "Ценности, реализация и
бизнес", която има за цел да създаде и въведе единна политика в
управлението на човешките ресурси в малките и средните компании.
Инициативата беше представена пред стотина собственици и управители на
дребния бизнес. Мениджърите вече осъзнават, че трябва да се въведе нова
култура на управление в компаниите, обясни управителят на "Диккон"
Вержиния Димитрова.
Във връзка с инициативата ще бъде разработена
обща методология, която в детайли ще регламентира съвременните подходи
при управлението на човешките ресурси. Това ще стане след работни срещи
и дискусии с мениджъри и консултанти от компанията. В методологията ще
залегнат основни принципи като това, че управлението на служителите
трябва да е приоритет в изграждането и развитието на
конкурентноспособния бизнес, фирмите трябва да развиват имиджа на
предпочитано място за работа, да се стремят непрекъснато да обучават и
развиват своите служители и пр. Методологията трябва да е готова до два
месеца.